<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin: 3.6pt 0cm;"> <span lang="FA">کتاب ˝ردیف چهارگاه˝ به روایت کیوان ساکت نوازنده تار و سه تار از سوی انتشارات تصنیف منتشر شد.<o:p></o:p></span></p><div><span style="font-family: Arial, sans-serif;"><span lang="FA"><br></span></span></div>
کتاب ˝ردیف چهارگاه˝ به روایت کیوان
ساکت نوازنده تار و سه تار از سوی انتشارات تصنیف منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری برنا، ساکت با اشاره به اینکه به طور کلی ردیفهای
قدیمی هرچند ارزشمند هستند، اما امروزه به دلایل مختلف قابلیت اجرای صحنهای را ندارند،
گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتم ردیفی را بنویسم که قابلیت اجرای صحنهای را داشته باشد.
این نوازنده خاطرنشان کرد: ردیفهای قدیمی
و سنتی موسیقی ایرانی با تمام ارزش و احترامی که برای آن ها قائل هستیم به عنوان میراث
به جا مانده از نیاکان ما است که امروزه جنبه عملی و کاربردی خود را در بسیاری از موارد
از دست دادهاند.
کیوان ساکت افزود: با توجه به تحولات قرن
اخیر و تغییرات مناسبات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی جامعه لزوم تدوین یک ردیف
جدید با استفاده از تمام پارامترها و جزئیات ردیف های قدیم و حفظ اصالت آن ناگزیر به
نظر میرسید، زیرا ردیفهای قدیمی با تمام ارزش و اعتباری که برای آنها قائل هستیم،
به دلایل ذکر شده خاصیت کاربردی خود را در آلبومها، کنسرتها، گردهماییها دارا نیست.
این نوازنده سهتار در ادامه گفت: به همین
دلیل سالهاست فقط به عنوان یک رپرتوار آموزشی از آن استفاده میشود و همین دلایل بود
که استاد صبا، شهنازی، پایور را تشویق به تدوین و نوشتن یک ردیف تازه در زمان خود کرد.
ساکت بیان کرد: امروزه این نیاز دوباره
احساس میشود و از این رو دست به نوشتن ردیفی با جملههای جدیدتر و امروزی که قابل
استفاده برای اجرا باشد در نظر گرفتیم. هر دستگاه و آواز را در دفتری جداگانه با توضیحات
تئوریشان چاپ کردیم که از این میان چندین دستگاه و آواز اصلی تاکنون ضبط شده و چاپ
ردیف دستگاههای دیگر به زودی به اتمام خواهد رسید.
این نوازنده تار در ادامه خاطرنشان کرد:
یکی از نکات مهم این ردیف همراه بودن آن با شعر است که هم شاگردان جواب و آواز را میآموزند
و هم حفظ کردن جملهها و گوشهها برایشان راحتتر است.
کیوان ساکت، نوازنده تار و سه تار درباره
این اثر گفت: این اثر یک جلدی و دارای ۱۲۰ صفحه است و جنبه آموزشی دارد.
ساکت با اشاره به اینکه به طور کلی ردیفهای
قدیمی هرچند ارزشمند هستند، اما امروزه به دلایل مختلف قابلیت اجرای صحنهای را ندارند،
گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتم ردیفی را بنویسم که قابلیت اجرای صحنهای را داشته باشد.
این نوازنده خاطرنشان کرد: ردیفهای قدیمی
و سنتی موسیقی ایرانی با تمام ارزش و احترامی که برای آن ها قائل هستیم به عنوان میراث
به جا مانده از نیاکان ما است که امروزه جنبه عملی و کاربردی خود را در بسیاری از موارد
از دست دادهاند.
کیوان ساکت افزود: با توجه به تحولات قرن
اخیر و تغییرات مناسبات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی جامعه لزوم تدوین یک ردیف
جدید با استفاده از تمام پارامترها و جزئیات ردیف های قدیم و حفظ اصالت آن ناگزیر به
نظر میرسید، زیرا ردیفهای قدیمی با تمام ارزش و اعتباری که برای آنها قائل هستیم،
به دلایل ذکر شده خاصیت کاربردی خود را در آلبومها، کنسرتها، گردهماییها دارا نیست.
این نوازنده سهتار در ادامه گفت: به همین
دلیل سالهاست فقط به عنوان یک رپرتوار آموزشی از آن استفاده میشود و همین دلایل بود
که استاد صبا، شهنازی، پایور را تشویق به تدوین و نوشتن یک ردیف تازه در زمان خود کرد.
ساکت بیان کرد: امروزه این نیاز دوباره
احساس میشود و از این رو دست به نوشتن ردیفی با جملههای جدیدتر و امروزی که قابل
استفاده برای اجرا باشد در نظر گرفتیم. هر دستگاه و آواز را در دفتری جداگانه با توضیحات
تئوریشان چاپ کردیم که از این میان چندین دستگاه و آواز اصلی تاکنون ضبط شده و چاپ
ردیف دستگاههای دیگر به زودی به اتمام خواهد رسید.
این نوازنده تار در ادامه خاطرنشان کرد:
یکی از نکات مهم این ردیف همراه بودن آن با شعر است که هم شاگردان جواب و آواز را میآموزند
و هم حفظ کردن جملهها و گوشهها برایشان راحتتر است.