ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : ----
|
تاریخ : یک‌شنبه 29 تیر 1393 - ساعت 14:05:36
چاپ خبر

عظیمی‌نژاد: آهنگسازی برای سریال‌های رمضان تفاوتی با سایر سریال‌ها ندارد

<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-top:3.6pt;margin-right:0cm;margin-bottom: 3.6pt;margin-left:0cm"><span lang="FA">آریا عظیمی‌نژاد اعتقاد دارد ترانه تیتراژ باید روند داستان و خط سیر فیلمنامه را بازگو کند و به نوعی در تناسب با کلیت داستان قرار بگیرد، اما در بعضی موارد بنا به عللی آهنگی از بیرون روی سریال سوار می‌شود.</span></p>

عظیمی نژاد.jpgآریا عظیمی‌نژاد اعتقاد دارد ترانه تیتراژ باید روند داستان و خط سیر فیلمنامه را بازگو کند و به نوعی در تناسب با کلیت داستان قرار بگیرد، اما در بعضی موارد بنا به عللی آهنگی از بیرون روی سریال سوار می‌شود.

چند سالی است که مجموعه‌های تلویزیونی ویژه ماه مبارک رمضان تبدیل به پای ثابت سفره‌های افطاری مردم ایران شده‌اند. این سریال‌ها که بالا‌ترین آمار جذب مخاطب را در میان برنامه‌های تلویزیون دارند، به همین علت در شمار اهم برنامه‌های سالانه سازمان صدا‌و‌سیما قرار دارند.

آهنگ‌های تیتراژ این سریال‌ها نیز در شمار پرمخاطب‌ترین تولیدات موسیقی سال قرار می‌گیرند و به همین سبب موزیسین‌های کشورمان نیز توجه ویژه‌ای به این تیتراژ‌ها داشته و خوانندگان خصوصا جوان تر‌ها تلاش دارند خواندن یکی از این تیتراژ‌ها را در کارنامه خود داشته باشند.

آریا عظیمی‌نژاد یکی از موزیسین‌هایی است که کارنامه قابل توجهی در ساخت موسیقی متن فیلم‌ها و سریال‌ها دارد. آریا با ساخت موسیقی فیلم "میم مثل مادر" در سینما و "او یک فرشته بود" در تلویزیون توانست به جمع آهنگسازان بر‌تر ایران راه یابد که حاصل آن نامزدی بهترین موسیقی متن در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و جایزه خانه سینما برای فیلم‌های "میم مثل مادر"، "طلا و مس" و "فرزند خاک" است. آریا سال ۲۰۰۴ میلادی توانست مقام دوم در جشنواره موسیقی بریتانیا را در رشته موسیقی فولکلور بین‌المللی با تکنوازی سه تار بدست آورد.

او سازنده موسیقی متن تعدادی از پربیننده‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر از جمله "پایتخت"، "راه طولانی"، "تا ثریا" و "زیر هشت" است و حضور فعالی نیز در ساخت موسیقی متن سریال‌های رمضانی داشته است. سریال‌های "او یک فرشته بود"، "آخرین گناه"، "روز حسرت" و "دودکش" مجموعه‌هایی با آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد هستند که همگی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های ماه رمضان در سال‌های گذشته بوده‌اند.

تیتراژهای رمضانی موضوع گفت‌و‌گوی کوتاه سرویس موسیقی هنرآنلاین با آریا عظیمی‌نژاد است که می‌خوانید:

در سال‌های اخیر تیتراژهای مجموعه‌های ماه رمضان جایگاه ویژه‌ای در موسیقی ما پیدا کرده و آهنگ‌های تیتراژ اغلب پرشنونده و بحث‌برانگیز بوده‌اند، علت این توجه ویژه را در چه موضوعی می‌بینید؟

این آهنگ‌ها به سبب حال و هوای افطار و اینکه جزو ساعات پربیننده تلویزیون است اهمیت خاصی پیدا کرده است. بنابراین سازندگان سریال‌ها باید توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشند تا کاری به مراتب بهتر ارائه شود، ولی آهنگسازی برای سریال‌های رمضان به لحاظ روند کار هیچ تفاوتی با سایر سریال‌ها ندارد و از روند ثابتی تبعیت می‌کند.

روند ثابت ساخت آهنگ‌های تیتراژ به چه صورت است؟

معمولا آهنگساز موسیقی متن سریال، با توجه به خط فیلمنامه و سیر داستان، ابتدا ترانه تیتراژ را به ترانه‌سرا سفارش می‌دهد. این ترانه باید روند داستان و خط سیر فیلمنامه را بازگو کند و به نوعی در تناسب با کلیت داستان قرار بگیرد.

آیا همیشه اشعار سفارشی هستند؟

نه لزوما سفارشی نیستند. چه بسا گاهی این اشعار از آثار شاعران کلاسیک یا جدید انتخاب می‌شوند. روش خود من این است که معمولا اول ملودی را می‌سازم و بعد از ترانه سرا می‌خواهم بر اساس وزن و تقطیع کلام ترانه‌ای روی آن بگذارد. در ادامه هم مرحله انتخاب خواننده را داریم که ممکن است از‌‌ همان ابتدای کار، خواننده مشخص باشد.

مشخص بودن خواننده چه ارتباطی با ساخت موسیقی قطعه مورد نظر دارد؟

گاهی وقت‌ها آهنگساز بر اساس جنس صدای خواننده و قدرت او در اجرای برخی تکنیک‌ها موسیقی را می‌سازد. هر خواننده توانایی خواندن هر ملودی را ندارد. شما در مقام آهنگساز خواننده‌ات را متناسب با سبک خودت انتخاب می‌کنی. گاهی وقت‌ها چند خواننده هستند که می‌توانند در فرم مورد نظر شما بخوانند و شما از میان آن‌ها انتخاب می‌کنید. گاهی هم با توجه به‌شناختی که از صدای یک خواننده بخصوص دارید، موسیقیتان را می‌سازید.

شما در توضیح روند ساخت ترانه تیتراژ گفتید که متن ترانه با توجه به کلیت داستان و خط سیر فیلمنامه ساخته می‌شود، در این صورت چرا در بعضی از کار‌ها شاهد گسست اساسی میان ترانه تیتراژ و موضوع سریال هستیم؟ گاهی وقت‌ها آهنگ تیتراژ انگار هیچ ارتباطی با داستان سریال ندارد.

مواردی هست که به عللی مثل فشار کار و کمبود وقت، آهنگسازِ موسیقی متن سریال‌‌ همان آهنگساز تیتراژ نیست. این باعث می‌شود آهنگ تیتراژ جای دیگری ساخته می‌شود و در پایان روی سریال سوار می‌شود. گاهی وقت‌ها هم به علت علاقه تهیه‌کننده یا کارگردان به خواننده‌ای خاص، یا وجود زد و بندهای مالی بین خوانندگان جوان و تهیه کننده‌ها، آهنگ تیتراژ به خواننده‌ای بخصوص سفارش داده می‌شود و به این ترتیب پیوند ترانه تیتراژ و خط داستان از هم گسسته شده و آهنگ تیتراژ اثر مستقلی از کار در می‌آید که هیچ ربطی به موضوع سریال ندارد. من در سریال‌هایی که آهنگسازی‌اش را بر عهده دارم، همیشه سعی می‌کنم تم تیتراژ آغاز و پایان یکی باشد، تا بتوانم این یکپارچگی را در موسیقی ایجاد کنم.

در بین کارهایی که سال‌های اخیر برای تیتراژهای مجموعه‌های ماه رمضان ساخته شده، کدام آثار را با توجه به مولفه‌های آهنگسازی و ترانه و آواز و...، بیشتر دوست داشتید؟

ترجیح می‌دهم درخصوص کار سایر همکارانم نظر ندهم.

این روز‌ها مشغول چه کاری هستید؟

این روز‌ها داوری جشن خانه سینما را برعهده دارم. همچنین خودم را برای کنسرتی که در مردادماه دارم آماده می‌کنم.

درباره کنسرت بیشتر برای ما بگویید.

کنسرت دونوازی سه تار و دوتار بر پایه مقام‌های موسیقی کتولی و بداهه نوازی است که من سه‌تار می‌نوازم و سید احمد حسینی هم نوازنده دوتار هستند. این کنسرت از 25 تا 28 مرداد در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

آریاظیمی نژاد ,سریال های ماه مبارک رمضان ,پایتخت ,میم مثل مادر ,اویک فرشته بود ,طلاومس ,آوارکورد ,مسابقه بزرگ خوانندگی ایرانیان
آمار بازدید : 1,407
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500