ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : ----
|
تاریخ : سه‌شنبه 31 تیر 1393 - ساعت 14:37:29
چاپ خبر

فعالیت افراد فاقد صلاحیت در آموزش موسیقی بازی با فرهنگ است

هوشنگ جاوید:

<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-top:3.6pt;margin-right:0cm;margin-bottom: 3.6pt;margin-left:0cm"><span lang="FA">پژوهشگر برجسته موسیقی سنتی و آیینی معتقد است فعالیت برخی مربیان موسیقی در فرهنگسراها که هنوز دوره‌های آموزش خود را تکمیل نکرده‌اند نه تنها آموزش هنر نیست بلکه بازی با فرهنگ است.</span><span lang="FA" style="font-family:&quot;Arial&quot;,&quot;sans-serif&quot;;mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin;mso-hansi-font-family:Calibri;mso-hansi-theme-font: minor-latin;mso-bidi-font-family:Arial;mso-bidi-theme-font:minor-bidi"><o:p></o:p></span></p>

ابتهاج.jpgپژوهشگر برجسته موسیقی سنتی و آیینی معتقد است فعالیت برخی مربیان موسیقی در فرهنگسراها که هنوز دوره‌های آموزش خود را تکمیل نکرده‌اند نه تنها آموزش هنر نیست بلکه بازی با فرهنگ است.

به گزارش خبرگزاری فارس هوشنگ جاوید با اشاره به طرح ساماندهی کلاس‌های آموزش موسیقی در فرهنگسراها گفت: پایگاه‌های متعدد خبری نیاز به خوراک خبری دارند و وقتی از بیرون به این مساله نگاه می‌کنند گمان می‌برند اتفاقی سنگین رخ داده است اما اگر به صورت کارشناسی از زوایای مختلف بررسی کنیم می‌توان دریافت که ساماندهی کلاس‌های موسیقی اتفاق مثبتی است.

انتقاد از استادن آموزش‌ندیده

وی با انتقاد از نگاه ساده‌انگارانه برخی مسئولان به هنر موسیقی افزود: موسیقی ارزان و در دسترس است و به بهای یک کیلو میوه می‌توان یک آلبوم موسیقی خرید. با این وجود باید توجه داشت که موسیقی ارزان‌ترین هنر و دشوارترین کار است. گرچه در دسترس بودن هنر موسیقی نباید منجر به افت کیفی آن شود.

جاوید تصریح کرد: استادان موسیقی مانند مرحوم مشکاتیان یا دیگر صاحب‌نظران خانه موسیقی در نوشته‌هایشان نقد کرده‌اند که امروز همه استاد شدند و دیگر فرق استاد و غیر استاد مشخص نیست. همین یکی از مشکلات آموزش در فرهنگسراها بود و برخی هنرجویان تحت آموزش حوزه هنری همزمان در فرهنگسرا موسیقی تدریس می‌کردند. چطور ممکن است کسی که هنوز دوره آموزشی‌اش تمام نشده استاد شود؟ این شیوه غلط است.

آموزش بی ارتباط به فرهنگ ایرانی

نویسنده کتاب «آشنایی با موسیقی مناطق و نواحی ایران» با تاکید بر اینکه برخی آموزش‌های موسیقی‌ در فرهنگسراها ربطی به فرهنگ ایرانی نداشت، اظهار کرد: برای مثال سازهای فرنگی باید در پایگاه‌های علمی مانند دانشگاه آموزش داده شود و اگر کسی بدون روش‌های علمی فقط گیتار زدن را آموزش بگیرد، اختصاصات ساز را درک نخواهد کرد. در واقع این افراد نه موسیقی‌ورزند، نه موسیقی‌شناس نه نوازنده‌اند، اینها فقط یاد گرفته‌اند یک چیزی را به صدا درآورند.

این استاد موسیقی با تاکید بر جایگاه فرهنگسراها در آموزش هنر افزود: فرهنگسرا باید مبلغ فرهنگی باشد که بنا به تشخیص نظام مورد نیاز جامعه است و برای آموزش موسیقی ایرانی نیازمند استادان اصلی هستیم. چرا باید استادان موسیقی در خانه خودشان با مشقت‌های فراوان شاگرد داشته باشند؟

فرهنگسراها مکتبخانه موسیقی ایرانی شوند

جاوید با ارائه این پیشنهاد که با تشخیص کارشناسان فرهنگسراها فضایی برای تدریس استادان بزرگ موسیقی اختصاص دهند گفت: من معتقدم فرهنگسراها باید پایگاهی شوند برای مکتبخانه موسیقی ایران و مکتب درست ارائه هنر از سوی استادان بزرگ که در واقع این وظیفه فرهنگسرا و کاری فرهنگی است. استاد نصرالله ناصح‌پور قرار است در ارسباران آواز تدریس کنند. پیشنهادم این است که استادان دیگر مانند شهرام ناظری و حسین علیزاده پیشقدم شوند و با حضور استادان فضای مکتبخانه موسیقی در فرهنگسراها اجرایی شود.

پژوهشگر موسیقی آیینی در پایان تصریح کرد: غیر از این شکل و شیوه کلاس‌های موسیقی حاصلی نخواهد داشت. این مشکل جدی است که یک نفر 10 ساز آموزش می‌دهد و هیچکس هیچ چیز نمی‌فهمد. این هنر نیست و بازی با فرهنگ است؛ امیدواریم با درایت رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ساماندهی آموزش موسیقی و این محدود شدن منجر به شکوفایی شود و به سرانجام مورد انتظار برسد.

هوشنگ جاوید ,موسیقی سنتی وآیینی ,آموزش موسیقی درفرهنگسراها ,آوارکورد ,مسابقه بزرگ خوانندگی ایرانیان
آمار بازدید : 1,227
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500