ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : ----
|
تاریخ : دوشنبه 13 مرداد 1393 - ساعت 06:24:11
چاپ خبر

علیزاده:منظور مسئولان از ˝دیگر هنرها˝ موسیقی است!

<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-top:3.6pt;margin-right:0cm;margin-bottom: 3.6pt;margin-left:0cm"><span lang="FA">حسین علیزاده در نشست خبری تور کنسرت ˝نغمه‌ای در پرده‌ای˝ به فشارهای روحی زندگی هنرمندان اشاره کرد و گفت: ما اگر ماندیم با سماجت، با عشق و با اعتقاد بود که ماندیم وگرنه افسردگی باید تمام وجودمان را می‌خورد.</span></p>

ع2.jpgحسین علیزاده در نشست خبری تور کنسرت ˝نغمه‌ای در پرده‌ای˝ به فشارهای روحی زندگی هنرمندان اشاره کرد و گفت: ما اگر ماندیم با سماجت، با عشق و با اعتقاد بود که ماندیم وگرنه افسردگی باید تمام وجودمان را می‌خورد.

نشست خبری تور کنسرت سه‌نوازی حسین علیزاده، پژمان حدادی و صبا علیزاده که طی مرداد و شهریورماه ۹۳ در سراسر ایران برگزار می‌شود امروز با حضور حسین علیزاده، کیوان فرزین (مسئول برگزاری تور) و صبا علیزاده (نوازنده کمانچه) در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، و اردشیر صالح‌پور، معاون ایکوم و نویسنده کتاب فتح تهران، نیز در آغاز این نشست حضور داشتند که طالبیان قول داد زمینه را برای برگزاری کنسرت‌ها در مجموعه‌های تاریخی مهیا کند.

حسین علیزاده در آغاز با ابراز خرسندی درخصوص اجرای کنسرت در مجموعه نیاوران گفت: بسیاری از کنسرت‌ها و فستیوال‌ها جهان در اماکن تاریخی یا موزه‌ها برگزار می‌شوند، زیرا در دنیا هیچ مکانی بلا استفاده نمی‌ماند حتی یک کارخانه قدیمی در اروپا، که بخشی از هویت فرهنگی آن سرزمین بوده، با کمی بازسازی تبدیل به محل برگزاری کنسرت شد؛ و ما حسرت این موضوع را همیشه به دل داشتیم. وقتی به کاشان می‌رویم یا قدم در حافظیه شیراز می‌گذاریم، حسرت می‌خوریم از اینکه با داشتن این همه اماکن زیبا، هیچ استفاده فرهنگی از آن‌ها نمی‌کنیم. من تجربه اجرا را از همین حافظیه شروع کردم. من فکر می‌کنم مردم وقتی وارد چنین محیط‌هایی می‌شوند رفتارشان هم عوض می‌شود؛ این اماکن آنقدر جذبه دارند که آدم‌ها وقتی واردش می‌شوند حس احترام و آرامش پیدا می‌کنند. کارخ نیاوران نیز جزو اماکنی است که تقریبا معاصر است، ما کرمان و ماهان را داریم با آن شکوه و عظمت تاریخی که حالا شاید مردم در سفر‌هایشان بازدیدی هم از آنجا داشته باشند. در حالی که وقتی فستیوالی در چنین اماکن تاریخی برگزار می‌شود از شدت جمعیت توریست آن شهر جای سوزن انداختن نیست. مردم ما استعداد شناخت این محیط‌ها و ارزش‌هایش را دارند ولی باید این اماکن به آن‌ها شناسانده شوند. امیدوارم از این مکان‌ها استفاده شود و موسیقی در آن‌ها برگزار شود.

علیزاده در خصوص تور کنسرت سه‌نوازی "نغمه‌ای در پرده‌ای" گفت: این کار در ادامه‌‌ همان دونوازی‌های من و پژمان حدادی است که حالا یک ساز با یک کاراکتر دیگر به آن اضافه شده. بداهه نوازی به این شکل است که قطعات ساخته شده الگوی اصلی قرار می‌گیرد و بداهه‌ها روی آن‌ها اضافه می‌شود.

حسین علیزاده در ادامه نشست به موضوع مشکلات کنسرت در شهرستان‌ها و مسائلی مثل لغو کنسرت‌ها اشاره کرد و گفت: این اتفاقات چیز جدیدی نیست ولی این‌ها موضوعاتی است که در دنیا نمی‌شود مطرح کرد؛ چون ما همیشه از سربلندی ایران حرف می‌زنیم. ولی واقعیت این است که طی ۳۵-۳۶ سال گذشته فکر نمی‌کنم کنسرتی اجرا کرده باشم که تا لحظه آخر از برگزار شدن آن مطمئن بوده باشم. ولی ما دیگر رویین‌تن شدیم و به استقبال این خطر‌ها می‌رویم. توی این سال‌ها از طرف بعضی هنرمند‌ان، که یکی از چهره‌هایش محمدرضا لطفی بود، خیلی تلاش شده که موسیقی ما به جا بماند.

او افزود: بعد از ۵۰ سال که در کار موسیقی هستم، حتی قبول ندارم که کنسرت من باید مجوز داشته باشد. متاسفانه برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها ریسکش خیلی بالاست؛ حتی مواردی بوده که خودمان از برگزاری کنسرتی منصرف شدیم چون رفتارهایی شد که شایسته نبود. مثلا همین چند ماه پیش در کیش کنسرتی داشتیم که به ما گفتند هر هنرمندی که می‌خواهد کنسرت برگزار کند، باید شخصا برود اداره اماکن و برگه‌ای را امضا کند. من به گروه گفتم برمی‌گردیم و نهایتا هم موفق شدیم و نرفتیم اداره اماکن چون این رفتار توهین آمیز بود. من فکر می‌کنم هنرمندان قانونمند‌ترین افراد این مملکت هستند. چون وقتی شما می‌خواهی کار کنی و چیزی بیافرینی باید به قوانین ملتزم باشی وگرنه باید بگذاری بروی. از آن طرف هم اگر قانونی وجود دارد و وزارت‌خانه‌ای مثل ارشاد مجوزی را صادر می‌کند این مجوز باید در تمام کشور اعتبار داشته باشد در حالی که شما به محض خروج از تهران احساس خطر می‌کنید.

خالق "نی نوا" در ادامه سخنانش در پاسخ به پرسش یکی از اهالی رسانه درخصوص اینکه آیا از اقدامات دولت جدید در زمینه موسیقی رضایت دارید به فشارهای روحی زندگی هنرمندان اشاره کرد و گفت: مسئولین ما حتی نمی‌توانند اسم موسیقی را مستقیما به زبان بیاورند. هر وقت در بین حرف‌هایشان می‌گویند و دیگر هنر‌ها" منظورشان از "دیگر هنر‌ها" موسیقی است. ما اگر ماندیم با سماجت، با عشق و با اعتقاد بود که ماندیم وگرنه افسردگی باید تمام وجودمان را می‌خورد. استرس چیزی است که مثل موریانه آدم‌ها را می‌خورد خصوصا هنرمند‌ها را. کسانی مثل لطفی و مشکاتیان، این‌ها اگر فوت کردند از سرماخوردگی و بیماری نیست. خیلی‌های دیگر مثل لطفی و مشکاتیان بودند که می‌توانستند به جامعه طراوت و شوق بدهند، اما رفتند به سمت موسیقی زیرزمینی. رفتند به سمت همین ماهواره. اگر عرصه را باز می‌گذاشتیم قطعا شرایط دیگری داشتیم. من رضایت ندارم ولی در موضع بی‌رضایتی هم ننشسته‌ام. امیدوارم در ارشاد یا هرجایی که مسئولیتی دارند در زمینه هنر‌ها، حداقل یاد بگیرند که اسم این هنر را به زبان بیاورند و بعد در راستایش حرکت کنند.

کیوان فرزین مسئول برگزاری تور کنسرت سه‌نوازی نیز در این نشست به ذکر جزئیات تور پرداخت. به گفته فرزین تور کنسرت سه نوازی حسین علیزاده، پژمان حدادی و صبا علیزاده از ۲۳ و ۲۴ مرداد با اجرای کنسرت در اصفهان آغاز می‌شود و به شرح زیر ادامه دارد: ۲۶ و ۲۷ مرداد در شهرکرد، ۲۹ مرداد در آباده، ۳ و ۴ شهریود در سنندج، ۶ و ۷ شهریور در همدان، ۸ شهریور در اراک، ۱۰ و ۱۱ شهریور در خرم آباد، ۱۳ و ۱۴ شهریور در کرمانشاه، ۲۱ و ۲۲ شهریور در تهران (نیاوران). این تور طی روزهای ۲۸ و ۲۸ شهریور با اجرای برنامه در شیراز به پایان می‌رسد.

حسین علیزاده ,تور کنسرت حسین علیزاده ,تور کنسرت نغمه ای در پرده ای ,پژمان حدادی ,صبا علیزاده ,تورکنسرت سه نوازی ,کیوان فرزین ,اردشیر صالح پور ,آوارکورد ,مسابقه بزرگ خوانندگی ایرانیان
آمار بازدید : 1,464
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500