ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : ----
|
تاریخ : دوشنبه 13 مرداد 1393 - ساعت 06:48:08
چاپ خبر

بابک صفرنژاد: آلبوم جدید من باید در سال جاری منتشر شود

«بابک صفرنژاد» یکی از نوازنده‌های با سابقه و پیشرو در ساز «هارمونیکا» است......

صفر.jpg«بابک صفرنژاد» یکی از نوازنده‌های با سابقه و پیشرو در ساز «هارمونیکا» است. او در سال ۹۱ آلبوم «دو دوست» را با محوریت این ساز و موسیقی تلفیقی به بازار عرضه کرد. آلبومی که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و پس از آن انتظار‌ها برای آثار آینده این موزیسین بیشتر شد. او اردیبهشت ماه امسال کنسرت گروه «آهیل» را در پردیس سینمایی «قلهک» روی صحنه برد و پس از آن دیگر نام وی کمتر در محافل و رسانه‌های موسیقی شنیده شد. به سراغ بابک صفرنژاد رفتیم و با او در مورد دلایل کم کاری این روز‌هایش و آلبوم جدیدی که در دست تولید دارد گپ زدیم.

بابک صفرنژاد درباره دلایل کم کاری این روزهای خود گفت: «دلیل کم کاری این روزهای من بیماری پدرم است و یک مقدار در موسیقی حضور کمتری دارم. این اتفاق ناخواسته باعث شده است که در موسیقی کم کار باشم. در ایام ماه رمضان خبر زیادی از دوستان نداشتم و اجرا‌ها هم در این مدت تعطیل بود اما خودم کار‌ها و تمرینات را دنبال می‌کردم. برنامه ریزی کرده بودم که آلبوم جدیدم را زود‌تر منتشر کنم اما گرفتاری‌هایی که عنوان کردم باعث شد تا روند تولید آثار جدید من با وقفه همراه شود.»

او درباره پروسه تولید آلبوم خود افزود: «ماکت برخی از کار‌ها ضبط شده است و برخی از پروژه‌ها هم دست نخورده باقی مانده است. برنامه‌های من برای تولید با تاخیر و فاصله همراه شده است. یکی از دلایل این مساله هم عدم حضور «حمزه یگانه» در ایران بود زیرا او به خاطر جام جهانی در برزیل حضور داشت. در این چند وقت هم که وی بازگشته است هنوز موفق نشده‌ایم که دیداری با همدیگر داشته باشیم. فضای کارهای این آلبوم بیشتر تلفیقی یا بهتر است بگویم که فیوژن است. هشت الی نه قطعه خواهد داشت و استایل‌های مختلف در این مجموعه وجود دارد. این موزیک فیوژن، بیشتر کاراک‌تر ساز زدن خود من را در این سال‌ها نشان می‌دهد. من از دو سال پیش در کنسرت‌ها و آثاری که به نوازندگی می‌پرداختم، سعی می‌کردم نوآوری‌هایی در تکنیک نوازندگی و سبک اجرا داشته باشم. کارهایی که الان ضبط می‌کنم هم فقط راک یا بلوز یا جَز نیست و یک مقدار گرایش من به موسیقی شرقی دارد. در این آلبوم اتفاقاتی از این دست زیاد رخ داده است و کار‌ها را به سمت موسیقی شرقی کشانده‌ام. سبک موزیک‌های ارمنی و ترکی و ایرانی هم با رنگ صدای سازدهنی در این آلبوم شنیده خواهد شد.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «سعی من این است که اعضای گروه «آهیل» در تولید این آلبوم حضور داشته باشند. حمزه یگانه، امین طاهری، فرزاد فخرالدینی و آرش سعیدی دوستانی هستند که هم با آن‌ها راحت‌تر هستم و سال‌ها است که با هم ساز می‌زنیم. من و حمزه یگانه در بخش آهنگسازی و تنظیم قطعات حضور داریم. تا زمانی که آلبوم به صورت کامل ضبط نشود نمی‌توانم زمان دقیقی را برای انتشار عنوان کنم. آلبوم قبلی من به عنوان مثال کلا در یک ماه ضبط شد ولی برای این مجموعه هنوز به قطعیت نرسیده‌ام. البته آلبوم جدید من باید در سال جاری منتشر شود ولی نمی‌توانم برای ماه خاصی قول بدهم.»

این نوازنده با سابقه هارمونیکا در پایان هم انتقادات جدی را نسبت به روند تدریس این ساز عنوان کرد: «مدت‌ها است که معضلی پیرامون تدریس موسیقی در حال گسترش است که من را آزار می‌دهد و فکر می‌کنم بتوانیم روی این مقوله مانور دهیم. من کلاس‌های گروهی برای آموزش هارمونیکا تشکیل داده‌ام و در اغلب نقاط دنیا کلاس هارمونیکا به شکل گروهی برگزار می‌شود. با یک طرح درس و آکادمیک جلو می‌رویم تا بچه‌هایی که به سراغ این ساز می‌آیند تمام نکات را اصولی یاد بگیرند. در یک سال اخیر روی این قضیه بسیار فعالیت داشته‌ام. از کودکان تا افراد بزرگسال که موسیقی را می‌خواهند با هارمونیکا شروع کنند را تحت آموزش قرار می‌دهم. یک انتقاد شدید به کسانی که هارمونیکا تدریس می‌کنند دارم. ده سال است که روند تدریس این دوستان ادامه داشته است اما یک نوازنده خوب هم به جامعه هنری تحویل نداده‌اند. این افراد به درستی تدریس نمی‌کنند و کار را خراب می‌کنند. هنرجوهای زیادی دارم که چهار یا پنج سال زیر نظر این استادنما‌ها آموزش دیده‌اند و وقتی به سراغ من می‌آیند باید همه چیز را از اول به آن‌ها یاد بدهم. کسی که هنوز خودش بلد نیست نت بنویسد یا مقدمات موسیقی را نمی‌شناسد به هیچ وجه صلاحیت تدریس ندارد. دو سوم از ۸۰ شاگرد حال حاضر من کسانی هستند که نزد استادهای دیگر کار کرده‌اند و آموزش‌های غلط دیده‌اند که این وضعیت واقعا بد است. قرار نیست هر کسی که سازدهنی خرید تدریس هم انجام دهد. برخی از افراد هستند که سازدهنی می‌خرند و چند نکته را از اینترنت استخراج و دو ماه بعد هم تدریس را آغاز می‌کنند. باید این روند بحرانی تدریس‌های غیراصولی متوقف شود و بچه‌های موزیسین هم به فکر باشند.»

منبع:موسیقی ما

بابک صفرنژاد ,هارمونیکا ,موسیقی تلفیقی ,گروه آهیل ,کنسرت گروه آهیل ,آلبوم بابک صفر نژاد ,آوارکرود ,مسابقه بزرگ خوانندگی ایرانیان
آمار بازدید : 1,301
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500