ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : ----
|
تاریخ : سه‌شنبه 21 مرداد 1393 - ساعت 12:10:54
چاپ خبر

گروه کر فیلارمونیک ایران ˝استابات ماتر˝ را به صحنه می‌برد

<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-top:3.6pt;margin-right:0cm;margin-bottom: 3.6pt;margin-left:0cm"><span lang="FA">گروه کر فیلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقی‌نژاد با اجرای اثری از ˝دورژاک˝ روزهای 4 و 5 و 6 شهریور در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.</span></p>

فلار.jpgگروه کر فیلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقی‌نژاد با اجرای اثری از ˝دورژاک˝ روزهای 4 و 5 و 6 شهریور در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

علیرضا شفقی‌نژاد رهبر گروه کر فیلارمونیک ایران با اعلام این خبر گفت: "استابات ماتر" (Stabat Mater) یا "مادر ایستاده به سوگ" اثر ماندگاری از آنتونی دورژاک موسیقی‌دان بزرگ چک است که در یک اجرای صد دقیقه‌ای بدون آنتراکت با همراهی ارکستر به صحنه می‌رود.

به گزارش هنر آنلاین، شفقی‌نژاد افزود: این قطعه شامل 10 قسمت است که به صورت "سولو-توتی" اجرا می‌شود و آلوین آوانسیان کنسرت مایستر و افسانه جابری سرپرست گروه کر در کنسرت شهریورماه هستند. همچنین گلاره وزیری (سوپرانو)، سایه سدیفی (آلتو)، بیژن اسماعیل‌پور (تنور) و مهدی امینی (باس) سولیست‌های گروه کر فیلارمونیک ایران در این کنسرت هستند. ضمنا در این اجرا سازهای ارگ کلیسا و تیمپانی را نیز در ترکیب ارکستر خواهیم داشت.

رهبر گروه کر فیلارمونیک ایران درخصوص قطعه "استبات ماتر" که برای اجرا در این کنسرت انتخاب شده گفت: "مادر ایستاده به سوگ" روایت‌گر رنج مادری است که شاهد رنج کشیدن و مرگ تدریجی فرزندش می‌شود، که تمثیلی از رنج مریم در پای صلیب مسیح است. دورژاک آهنگساز قرن نوزدهم ساخت این قطعه را بعد از مرگ دخترش آغاز کرد که بعدها یک دختر دیگر و پسرش را نیز در روند ساخت این قطعه از دست داد. "استپات مایر" روایتگر سوگ دورژاک است.

او افزود: "استابات ماتر"‌ یکی از پرزحمت‌ترین قطعاتی است که تاکنون برای اجرا انتخاب کرده‌‌ایم و فکر می‌کنم یکی از متفاوت‌ترین و کم‌نظیرترین اجراهایی باشد که تاکنون در قالب ارکستر شاهد آن بوده‌ایم.

علیرضا شفقی‌نژاد اجرای کنسرت در ساعت 10 شب را برای برگزاری این کنسرت نامناسب دانست و افزود: ساعت 10 شب برای اجراهای سنگینی مثل این کار هم برای اعضای گروه کر و ارکستر و هم برای مخاطبان دیروقت و نامناسب است. آقای سعیدی‌پور مدیر تالار وحدت خیلی تلاش کردند که ساعت شروع این کنسرت ساعت 9 شب باشد، اما متاسفانه به علت برگزاری تئاتر در تالار، این موضوع امکان‌پذیر نبود. من امیدوارم درخصوص ساعت شروع کنسرت‌ها در تالار وحدت تجدیدنظری صورت گیرد، چون برای بسیاری از گروه‌های موسیقی، تالار وحدت تنها سالن استاندارد برای برگزاری کنسرت است و هیچ گزینه دیگری برای ما وجود ندارد، درحالی که گروه‌های تئاتری در سطح تهران گزینه‌های بسیاری برای اجرای کارشان دارند.

کنسرت گروه کر فیلارمونیک ایران روزهای 4 و 5 و 6 شهریور ساعت 10 شب در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

درباره دورژاک

آنتونین لئوپلد دِوُرژاک (Antonín Leopold Dvořák) متولد ۸ سپتامبر ۱۸۴۱ میلادی در نلاهوزِوِس بوهم (اکنون در جمهوری چک)، نخستین آهنگساز بوهمی بود که به شهرت جهانی دست یافت. او موسیقی بومی (فولکلور) سرزمین مادری خویش را در قالب موسیقی رمانتیک قرن نوزدهم ارائه داد.

راز محبوبیت دورژاک در استعداد شایان توجه او در خلق ملودی‌های پرنشاط چک بود. از کارهای شاخص او میتوان به سمفونی شماره ۹ به نام "از دنیای جدید" و همچنین "رقص‌های اسلاوُنیک" اشاره کرد.

از دیگر آثار برجسته دورژاک، باید از قطعه "استابات ماتر" نام برد که وی آن را در بین سال‌های ۱۸۷۶ و ۱۸۷۷ و در واکنش به مرگ دخترش جوزفا نوشت و از سال ۱۸۸۰ به طور گسترده‌ اجرا شد و به موفقیت چشمگیری دست یافت.

فیلارمونیک ,گروه کرفیلارمونیک ,کنسرت گروه فیلارمونیک ,دوژاک ,اجرای اثر آنتونی دوژاک توسط گروه کرفیلارمونیک ,آنتونی دوژاک ,علیرضاشفقی زاد ,آوارکورد ,مسابقه بزرگ خوانندگی ایرانیان
آمار بازدید : 1,776
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500