ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : ----
|
تاریخ : سه‌شنبه 28 مرداد 1393 - ساعت 10:04:28
چاپ خبر

رونمایی از بزرگ‌ترین مرجع ˝دف و دایره˝ در تاریخ ایران

<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-top:3.6pt;margin-right:0cm;margin-bottom: 3.6pt;margin-left:0cm"><span lang="FA">کتاب ˝دف و دایره˝ نوشته کیوان پهلوان که پژوهشی بیست ساله درخصوص تاریخچه این سازها و جایگاه این دو در ادبیات فارسی است منتشر شده است.</span></p>

دف.jpgکتاب ˝دف و دایره˝ نوشته کیوان پهلوان که پژوهشی بیست ساله درخصوص تاریخچه این سازها و جایگاه این دو در ادبیات فارسی است منتشر شده است.


این کتاب نوشته کیوان پهلوان، مدرس و پژوهشگر موسیقی نواحی و مذهبی است که دارای مدرک دكترا در زمینه فولكلور است. پهلوان سال‌های سال است بی سر و صدا، گوشه و کنار ایران را درنوردیده و حتی پا را فراتر نهاده و به کشورهایی که روزگاری متأثر از فرهنگ ایران زمین بودند نیز سفر کرده است تا اطلاعات و منابع خود در زمینه دو ساز دف و دایره را تکمیل و در این مجموعه گردآوری کند.

کتاب "دف و دایره" او در واقع یک دانشنامه به شمار می‌رود که در سه بخش نگاشته شده است. بخش نخست تاریخ این دو ساز پرطرفدار فلات ایران را می‌کاود. در بخش دوم جایگاه این دو ساز در ادبیات فارسی بررسی شده و در بخش سوم به صورت تفصیلی دف و دایره در همه استان‌ها و برخی کشورهای پیرامونی زیر ذره‌بین او قرار گرفته است.

اگر چه استفاده از واژه‌های استان و کشور در حوزه فرهنگ چندان جایگاهی ندارد ولی نگارنده خواسته که با این شیوه، دسته‌بندی آسان‌تری ارائه دهد. برای مثال دایره‌نوازی کرمانج‌های شمال خراسان لزوماً ربطی به دایره‌نوازی ترک‌های همین منطقه ندارد ولی با همان الگوی استانی، در یک جا بررسی شده‌اند. به همین شیوه، دایره‌نوازی در کشورهایی چون تاجیکستان، افغانستان، شمال هند، ازبکستان و جمهوری آذربایجان یک به یک آمده است. شاید اگر شرایط امنیتی خاورمیانه اجازه می‌داد، شمال کشور عراق که رد پای ایران فرهنگی در آن هویداست، می‌توانست یکی دیگر از فصل‌های کتاب وی باشد. ضمیمه کردن یک لوح فشرده صوتی این امکان را به خواننده کنجکاو می‌دهد تا از همه نمونه‌های مورد بررسی، چیزی نیز بشنود.

این اثر ارزشمند با قیمت 85 هزار تومان در 960 صفحه توسط انتشارات آرون به چاپ رسیده است. مراسم رونمایی از کتاب "دف و دایره" روز چهارشنبه 29 مرداد ساعت 18 در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

دف ,دایره ,کیوان پهلوان ,کتاب ,کتاب کیوان پهلوان ,کتاب دف ودایره ,کتاب دف ودایره کیوان پهلوان ,جلیل شهناز ,آوارکورد ,مسابقه بزرگ خوانندگی ایرانیان
آمار بازدید : 1,671
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500