ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : ----
|
تاریخ : دوشنبه 3 شهریور 1393 - ساعت 09:40:51
چاپ خبر

حضور 253 نوازنده و خواننده در جشنواره موسیقی جوان

نشست خبری هشتمین جشنواره موسیقی جوان با حضور هومان اسعدی دبیر جشنواره، علی ترابی رئیس انجمن موسیقی و سحر طاعتی مسئول روابط عمومی جشنواره یکشنبه 2 شهریور در تالار وحدت برگزار شد.

جوان.jpgنشست خبری هشتمین جشنواره موسیقی جوان با حضور هومان اسعدی دبیر جشنواره، علی ترابی رئیس انجمن موسیقی و سحر طاعتی مسئول روابط عمومی جشنواره یکشنبه 2 شهریور در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای نشست، دکتر هومان اسعدی دبیر جشنواره هشتم آماری در خصوص جشنواره امسال و شرکت کنندگان ارائه داد.

او گفت: هشتمین جشنواره موسیقی جوان از ۱۵ تا ۲۰ شهریور ماه برگزار خواهد شد که طبق روال گذشته شامل اجرای صحنه‌ای تکنوازی و تکخوانی خواهد بود که امسال رقابت‌ها در دو بخش موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک غربی انجام خواهد شد. در مرحله اول ۱۰۲۶ هنرجو آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که از این تعداد ۶۱۹ نفر در بخش موسیقی ایرانی و ۴۰۷ نفر در بخش موسیقی کلاسیک غربی در این دوره از جشنواره حضور داشتند.

اسعدی ادامه داد: شرکت‌کنندگان در سه رده سنی الف و ب و ج از ۱۰ تا ۲۷ سال بودند که مجموعا با ۸ ساز ایرانی و کلاسیک در رقابت‌ها حضور داشتند. ۲۵ درصد از کل شرکت کنندگان مرحله اول به مرحله نهایی راه یافتند که دبیرخانه جشنواره ۲۴۶ نفر از ۲۶ استان کشور را به عنوان راه یافتگان به بخش نهایی اعلام کرده است.

او افزود: در این دوره مجموعا ۲۵۳ نوازنده و خواننده به اجرا می‌پردازند که از این تعداد ۱۵۲ نوازنده و خواننده موسیقی دستگاهی ایرانی و ۹۴ نوازنده موسیقی کلاسیک در بخش رقابتی و ۲ نوازنده عود، ۳ نوازنده کلارینت و ۲ نوازنده ابوا در بخش غیررقابتی به اجرا می‌پردازند.

علی ترابی رئیس انجمن موسیقی نیز در تکمیل گفته‌های اسعدی اظهار داشت: در بخش موسیقی کلاسیک غربی بیشترین شرکت‌کننده را در رشته‌های پیانو، ویولن و گیتار داشتیم و در موسیقی ایرانی سنتور، تار و سه تار بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص دادند.

او در خصوص جوایز نفرات برگزیده در این دوره از رقابت‌ها گفت: جوایز نفرات اول برگزیده در جشنواره سال گذشته ۲ میلیون تومان بود که ما سعی می‌کنیم از این سطح پایین‌تر نرویم و نفرات دوم و سوم هم به همین نسبت مبالغی را دریافت خواهند کرد.

دبیر هشتمین جشنواره موسیقی جوان به شورای سیاست گذاری جشنواره اشاره کرد و گفت: شورای سیاست گذاری جشنواره در بخش موسیقی ایرانی عبارتند از رامبد صدیف، شهرام ناظری، داریوش طلایی، مجید کیانی و حسین علیزاده. در بخش موسیقی کلاسیک غربی هم شاهین فرهت، رافائل می‌ناسکانیان، آذین موحد، مهرداد پاکباز و خانم مرجان قنبری‌مهر عضو شورای سیاست گذاری هستند که البته علاوه بر این افراد مشورت‌هایی با افراد دیگر نیز صورت گرفته است.

اسعدی در خصوص حضور نداشتن سازهای کوبه‌ای در جشنواره موسیقی جوان به برخی مشکلات موجود در این حوزه اشاره کرد و گفت: هر جشنواره نیاز به رپرتوار دارد که در مورد تمبک و سایر سازهای کوبه‌ای این رپرتوار مشترک است. موضوع سازهای کوبه‌ای در شورای سیاست‌گذاری جشنواره بار‌ها مورد بحث قرار گرفت. این ساز هم به عنوان یک ساز مستقل برای تکنوازی و هم به عنوان یک ساز همراهی کننده می‌تواند حضور داشته باشد و ما با تعدادی از اساتید برجسته تمبک تماس گرفتیم. اساتید می‌بایست در کنار هم بنشینند و باهم دیالوگی برقرار کنند تا نهایتا به اجماعی در این خصوص برسند اما متاسفانه هیچ همکاری شایان توجهی از جانب اساتید ندیدیم.

اسعدی افزود: وقتی که جشنواره‌ای در سطح ملی برگزار می‌شودباید با کیفیتی در شأن جشنواره ملی برگزار شود. در غیر این صورت بهتر است برگزار نشود. لازمه این موضوع این است که تکثر آراء وجود داشته باشد و سپس اساتید به اجماعی برسند؛ چون اگر هرکس بخواهد سیستم خاص خودش را اجرا کند باید یک جشنواره خصوصی برگزار کند. در سازهای ایرانی چه ملودیک و چه سازهای کوبه‌ای این تکثر آراء وجود دارد، ولی ما در مورد سازهای ملودیک توانستیم به یک جمع‌بندی برسیم اما در مورد کوبه‌ای‌ها از آنجا که نشانه‌هایی از این موضوع ندیدیم، ترجیح دادیم بخش کوبه‌ای در این جشنواره برگزار نشود.

دبیر جشنواره هشتم درباره داوری این دوره از رقابت‌ها اظهار داشت: باید به تنوع و تکثر دیدگاه‌های کلاسیک و معتبر اهمیت داد و خوشبختانه در این زمینه امسال وضع بهتر شده است و ردیف‌های بیشتری از رپرتوار در نظر گرفته شده است. ۳۵ نفر از اساتید در زمینه داوری‌ها با ما همکاری داشتند که از آن میان می‌توانم از استید مسعود شعاری و بهداد بابایی (سه تار)، سعید ثابت، یاشار خسروی به نمایندگی از مجید کیانی و سیامک آقایی (در شاخه سنتور) و استاد سیاوش ظهیرالدینی (در بخش موسیقی کلاسیک) نام ببرم.

علی ترابی در ادامه این نشست به مسئولیت انجمن موسیقی در برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: حجم جشنواره امسال دوبرابر پارسال است چون سازهای کلاسیک هم به جشنواره اضافه شده است. در نتیجه به لحاظ حجم شرکت‌کنندگان مرحله نهایی، داوران جشنواره و ساعاتی که صرف بررسی و داوری آثار شده با افزایش مواجه بودیم که انجمن موسیقی به تنهایی متولی این موضوع بود.

موضوع حمایت‌های مادی و معنوی از برگزیدگان جشنواره و هزینه‌های اقامت شرکت کنندگان شهرستانی مبحث نهایی این نشست رسانه‌ای بود.

اسعدی دبیر جشنواره در این خصوص اظهار داشت: هیچ جشنواره‌ای در دنیا نیست که همه هزینه‌های شرکت کنندگان را پرداخت کند حتی شما باید برای شرکت در جشنواره‌های معتبر دنیا پولی هم پرداخت کنید، اما در ایران به علت اینکه جشنواره‌ها دولتی هستند همه فکر می‌کنند دولت علاوه بر دستمزد باید همه هزینه‌های شرکت‌کنندگان را پرداخت کند. ما بودجه‌ای برای این هزینه‌ها نداریم. اعتبار جشنواره ما به این است که اساتیدی مثل علیزاده، طلایی و میناسکانیان پای لوح رتبه‌های اول را امضا می‌کنند. من تنها کاری که می‌توانم در این زمینه انجام بدهم این است که پیشنهادهایی بدهم. مثلا بورس کردن نفرات برگزیده یا حمایت برای آموزش این افراد. ولی شاید لازم است سازمانی مثل موسسه حفظ و اشاعه موسیقی قدیم تاسیس شود تا از این افراد حمایت کند.

ترابی نیز در همین خصوص گفت: وقتی که فرهنگسرا‌ها آموزش موسیقی را تعطیل می‌کنند چه کاری از ما ساخته است؟ نهادهای دیگری متولی آموزش موسیقی هستند که باید به این‌ها توجه کنند. ما در چارچوب جشنواره می‌توانیم وظایفمان را انجام دهیم و بعد از آن امیدوار باشیم که این برگزیدگان در مسیر درستی قرار بگیرند. خیلی از گروه‌های حرفه‌ای این افراد را بعد از برگزیده شدن در جشنواره شناختند و دعوت به همکاری کردند، و بسیاریشان در مسیر حرفه‌ای شدن قرار گرفتند.

اسعدی در ادامه این بحث به بیراهه رفتن برخی استعدادهای جوان اشاره کرد و گفت: من خودم شاهد استعدادهایی بودم که خیلی زود وارد بازار شدند و توهم استادی گرفتند و به بیراهه افتادند. کسانی که دیگر نیاز نمی‌دیدند شاگردی هیچ استادی را بکنند. اگر هر کس که یک روایت نیم بند از موسیقی قدیم و جدید را دیده است بخواهد دست به نوآوری بزند، منجر به فاجعه می‌شود. 

علی ترابی ,جشنواره موسیقی جوان ,دبیر جشنواره موسیقی جوان ,هشتمین جشنواره موسیقی جوان ,هومان اسعدی ,سحرطاعتی ,مدیر روابط عمومی جشنواره موسیقی جوان ,نشست خبری جشنواره موسیقی جوان ,آوارکورد ,مسابقه بزرگ خوانندگی ایرانیان
آمار بازدید : 1,407
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500