ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : پنج‌شنبه 22 آبان 1393 - ساعت 12:36:35
چاپ خبر

ارکسترها به بخش خصوصی واگذار می‌شود/ تئاترها را کنترل کیفی و فنی می‌کنیم

بهرام جمالی مدیر عامل بنیاد رودکی در بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها پیرامون واگذاری ارکسترها به بنیاد رودکی توضیح داد: طی مطالعاتی که در بحث ارکسترها داشتیم به این پرسش رسیدیم که اصولا چرا همواره مجموعه های موسیقی با تهدید مواجه بوده در معرض شکایت قرار گرفتند؟ این در حالی است که طبق بررسی های انجام شده فعالیت این ارکسترها زیاد مستمر و مفید نبوده است به همین جهت با مشاوره ای که با معاونت هنری وزارت ارشاد انجام دادیم به رویکرد خصوصی سازی ارکسترها رسیدیم.


r1.jpgبهرام جمالی مدیر عامل بنیاد رودکی در بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها پیرامون واگذاری ارکسترها به بنیاد رودکی توضیح داد: طی مطالعاتی که در بحث ارکسترها داشتیم به این پرسش رسیدیم که اصولا چرا همواره مجموعه های موسیقی با تهدید مواجه بوده در معرض شکایت قرار گرفتند؟ این در حالی است که طبق بررسی های انجام شده فعالیت این ارکسترها زیاد مستمر و مفید نبوده است به همین جهت با مشاوره ای که با معاونت هنری وزارت ارشاد انجام دادیم به رویکرد خصوصی سازی ارکسترها رسیدیم.
وی افزود: در واقع میتوانیم با مشارکت حداکثری با جریان خصوصی سازی به نتیجه برسیم و تهدیدهای مالی را که به دلیل نامشخص بودن اعتبارات دولتی و محدود بودن قوانین به وجود آمده از طریق مجرای بنیاد رودکی که یک نهاد عمومی و غیر دولتی است، برطرف کنیم. تلاش ما این است که مهندسی اقتصادی را در تولیدات حداکثری ارکسترها در نظر بگیریم.
جمالی ادامه داد: به طور حتم تمامی ارکسترهای مجموعه دولتی با استفاده از این رویکرد می توانند به توانمندی های زیادی برسند. چنین رویکردی می تواند مشارکت حداکثری نهادهای مردمی را نیز به همراه داشته باشد با این تفاسیر در سال آینده ما به لحاظ مالی مشکلی پیرامون ارکسترها نخواهیم داشت کما اینکه هم اکنون توافقات نهایی با آقای مرادخانی انجام شده و بنا داریم پس از واریز اولین کمک های دولتی به بدنه ارکستر نسبت به تجهیزات و خرید ساز اقدامات لازم را انجام دهیم تا طبق برنامه ریزی ها طی دو هفته آینده کارها آغاز شود.
مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره نحوه فعالیت های گروه های تئاتری و موسیقایی در تالارهای تابعه این مجموعه و اختلافات پیش آمده پیرامون این موضوع توضیح داد: وقتی استراتژی دقیقی در مدیریت و برنامه ریزی وجود نداشته باشد طبیعتا درصد خطا نیز بیشتر می شود.
جمالی یادآور شد: ما طی برنامه ریزی هایی که در ماه های گذشته در رابطه با ظرفیت های تالار وحدت انجام دادیم به یک استراتژی کلی رسیدیم به این مفهوم که آثار هنری به ویژه آثار نمایشی دارای اسناد پشتیبان باشد و به دلیل اینکه اجراها شکل محدودی دارد ما باید به این نتیجه برسیم که اجرای آثار نمایشی در این تالارها توجیه اقتصادی نیز داشته باشد که اجرای نمایش «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی بهمن فرمان آرا اولین تجربه ما در این حوزه است که می توان به آن اشاره کرد.
وی توضیح داد: خوشبختانه تجربه این اجرا نشان داد که همه چیز طبق برنامه پیش می رود و ما هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ حضور مخاطب شاهد اتفاقات خوبی بودیم. این در حالی است که در گذشته ما بیش از 720 اجرا در حوزه های مختلف داشتیم که در دوره جدید تصمیم گرفتیم به کیفیت و کنترل فنی آثار توجه بیشتری داشته باشیم.
جمالی درباره بازگشت اقتصادی یک اثر نمایشی توضیح داد: به طور حتم اگر نمایش با کیفیتی روی صحنه تالار وحدت به مخاطبان ارائه شود حتما توجیه اقتصادی نیز خواهد داشت. در واقع با این نحوه مدیریت ما می توانیم هم شاهد مدیریت هزینه و هم مدیریت درآمد با آسودگی بیشتر و بهتر باشیم ضمن اینکه مخاطب سازی در این حوزه است که شکل علمیتر، بهتر و فزاینده تری را به وجود خواهد آورد.
مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی با اشاره به حضور دولت در حوزه فرآیند تولید هنری تصریح کرد: حضور دولت در این فرآیند نگرشی را به این مفهوم ایجاد کرده که این فقط دولت است که باید پول بدهد در حالی که اگر اثری دارای توجیه اقتصادی باشد و در زمینه مخاطب سازی نیز فعالیت هایی را انجام دهد، می تواند از حوزه دریافت هزینه های دولتی خود را جدا کند.

وی در پایان یادآور شد: البته معتقدم این فرایند به تولید مهندسی نیاز دارد تا نهادهایی چون بنیاد فرهنگی هنری رودکی وارد آن شده و با بررسی هزینه های واقعی و تولید یک اثر و همچنین نگاه به کم شدن مشارکت مالی نهادهای دولتی کار را به سمتی هدایت کنند که هم دولت در آن نقش داشته باشد و هم بتوانیم شاهد جذب سرمایه های فرهنگی و مالی نیز باشیم. این امر مطمئنا ادبیات جدیدی را وارد مدیریت فرهنگی هنری کشور خواهد کرد و ما را بر آن خواهد داشت که در آینده نزدیک گزارش مطلوب و جامعی را به رسانه ها پیرامون این موضوع ارائه دهیم.

بهرام جمالی ,واگذاری ارکسترها به بنیاد رودکی,رادیو پدیده,radio padide
آمار بازدید : 993
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500