ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : سه‌شنبه 27 آبان 1393 - ساعت 14:20:59
چاپ خبر

˝آوازهای سلیمان امیرقاسمی˝ شنیدنی شد / انتشار قطعاتی از یک استاد ازیاد‌رفته

آلبوم"آوازهای سلیمان امیرقاسمی" که حاوی بخشی از آثار به جا مانده از این هنرمند فقید است، سه‌شنبه 26 آبان ماه منتشر شد.



soleyman.jpgسلیمان امیرقاسمی از خوانندگان ممتاز سال‌های دور موسیقی ردیف است که به اندازه هنرمندان هم نسل و تقریبا هم‌طرازش چون اقبال آذر ، طاهر زاده و دوامی شهرت ندارد.
سلیمان امیر‌قاسمی شاگرد عیسی آقاباشی و معاشر و مأنوس با سیّدحسین طاهرزاده و میرزا غلامرضا شیرازی و هم نسل و هم دوره با خوانندگانی چون جناب دماوندی، ابوالحسن اقبال آذر، حسینعلی نکیسا و حسن لحنی بود.
سلیمان فرزند عباسقلی خان و از خانواده امیرسلیمانی و منسوب به عضدالمک بود که برای فعالیت آزاد در عرصه موسیقی نام فامیل خود را به امیرقاسمی تغییر داد و در صفحاتی که از او ضبط شده، نام مستعار سلیم‌خان را اختیار کرده است.
سبک وی در آواز، سبکی فاخر و منحصر به خود اوست و صدایش حتی در سنین کهولت دقیق و منطبق بر پرده‌ها و جفت با ساز و واجد کیفیت موسیقایی ممتازی است که در نوار‌هایی که به طور خصوصی و در دوران کهولت از وی ضبط شده، با وجود کیفیت نامطلوب ضبط در اکثر این آثار، نسبت به صدای خوانندگان و حتا ساز‌های همراه، به طور محسوسی رجحان دارد.
از سلیمان امیرقاسمی با نام مستعار سلیم خان در دور دوم ضبط صفحه و در دو نوبت در تهران و توسط کمپانی گرامافون با نام تجاری His Master's Voice صفحاتی ضبط شده اند که از این میان در مجموعه ی حاضر صفحه های ۳۷۶ AX و AX ۳۷۷ از آرشیو کتابخانه ی ملی پاریس که از لحاظ صوتی کیفیت مناسب و مطلوبی دارند انتخاب و آورده شده‌اند.
بقیه ی آثار این مجموعه گلچینی هستند از آثار امیرقاسمی که در منزل او به طور خصوصی و گاه همراه با خوانندگانی دیگر و نوازندگان همراه، در دهه آخر عمرش ضبط شده‌اند.
در کتابچه این سی.دی از اهم شاخص ‌های آوازی این خواننده این ویژگی‌ها نوشته شده است: روایت متفاوت آواز نسبت به سایر خوانندگان، اجرای متفاوت در شیوه ادای تحریر‌ها در در‌آمد‌ها و گوشه‌های مهم آواز‌ها و دستگاه‌ها، به کار‌گیری قالب‌ها و وزن های مختلف شعری در قسمت‌های مختلف یک آواز متناسب با فراز و فرود‌ ملُدی مورد نظر، ادای کلمات شعر با تقطیع و تأکید متفاوت از سایر خوانندگان، مانند تأکید بر ادوات نفی، اجرای مستقل گوشه‌ها به گونه‌ای که با گوشه‌های نزدیک و هم سنخ تداخل نداشته باشند، مانند فِیلی و شکسته و یا زابل و راک عبدالله و دست آخر اینکه سلیمان خان امیرقاسمی در انتخاب شعر ذوق و سلیقه ی خاصی داشت وگاه مکنونات درونی خود را با استفاده از ابیات مناسب بیان می‌کرد.
گزیده‌ای از آثار آوازی این هنرمند تحت عنوان "آوازهای سلیمان امیرقاسمی" توسط انتشارات ماهور منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان است.

سلیمان امیرقاسمی,رادیو پدیده,radio padide
آمار بازدید : 1,162
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500