ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : شنبه 8 آذر 1393 - ساعت 20:02:16
چاپ خبر

نوستالژی، بلای جان موسیقی شده است

علی قمصری گفت: این روزها نوستالژی بلای جان موسیقی ما شده است تا جایی که بسیاری از موزیسین‌ها به جای آهنگساز، دنبال یک نوستالژی‌ساز هستند.


ghamsari.jpgعلی قمصری گفت: این روزها نوستالژی بلای جان موسیقی ما شده است تا جایی که بسیاری از موزیسین‌ها به جای آهنگساز، دنبال یک نوستالژی‌ساز هستند.
این آهنگساز اظهار کرد: بسیاری از موزیسین‌ها از آنجا که دنبال سلیقه‌ی مردم هستند، می‌خواهند خودشان را تکرار کنند. در حالی که ذات هنر با دموکراسی رابطه خوبی ندارد. هنر، بسیار شخصی و آرمان‌گرا است، هنر دنبال خلق آن است نه همان.
او ادامه داد: هنرمند نباید دنبال فرمول‌های مردم‌پسند باشد، فرمول‌های مردم‌پسند فرمول‌های راحتی هستند.
قمصری که شامگاه گذشته (هفتم آذرماه) در مراسم رونمایی از آلبوم «این سه خط بی‌انتها» اثر کامران منتظری سخن می‌گفت،‌ اظهار کرد: خوشحالم که این مراسم رونمایی با استقبال مردم همراه شده، احساس می‌کنم این اثر آلبوم خودم است، آلبوم کامران منتظری را یک سال پیش در ماشین او شنیدم و بسیار لذت بردم.
وی افزود: تا جایی که یادم می‌آید محوریت اصلی این آلبوم ریتمیک است و برای ساز تنبک در نظر گرفته شده که به‌نوبه‌ی خود جذاب است؛ اما به‌طور کلی سنجش یک اثر هنری بستگی به زمان و مکان انتشار آن دارد و باید آن را با معیارهای زیادی بسنجیم.
خالق آلبوم «چه آتش‌ها» همچنین گفت: اثر کامران در ژانر فیوژن قرار می‌گیرد از طرفی تعدادی موزیسین در این اثر کنار هم قرار گرفته‌اند که ما نظیرشان را کم داریم. برای مثال، پاشا هنجنی در این اثر نی نواخته است. پاشا با نوازندگی خود حتی فالشی‌های سازهای زهی را می‌گیرد و خیلی ژوست می‌نوازد. این اثر، سولیست‌های خوبی دارد و در کنار هم قرار گرفتن این ستاره‌ها با طعم موسیقی ایرانی، بارزترین ویژگی این آلبوم است.
این نوازنده سه‌تار معتقد است: در گذشته، موزیسین‌ها سخت کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند؛ اما این اتفاق در نسل ما رخ داده که اتفاق خوبی است و باید به‌درستی تحلیل شود.
این هنرمند جوان درباره‌ی سایر ویژگی‌های این اثر، گفت: آلبوم کامران منتظری یک اثر بی‌کلام است. در حالی که این روزها موسیقی با کلام همه‌جا را قرق کرده است، زیرا نام‌هایی در موسیقی ایران وجود دارد که بسیاری از آهنگسازان می‌خواهند آثارشان را با این نام‌ها عرضه کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این آلبوم، همکاری کامران منتظری با هنرجویان ممتازش است؛ کشور ما تشنه‌ی چنین معلمانی است که وقتی می‌بینند شاگردان‌شان استحقاق کاری را دارند از آن‌ها دریغ نمی‌کنند. وقتی هنرجویی می‌تواند به اجرای یک رپرتوار کمک کند، چرا این فرصت را از او بگیریم.
به گفته‌ی قمصری، در کنار هم قرار گرفتن نام این هنرجویان و نوازندگان ستاره به این معنا است که مولف این آلبوم در قید انجام یک کار گروهی بوده است.
او با بیان این‌که مدت‌ها است رپرتوار منسجمی برای ساز تنبک نشنیده‌ام، اظهار کرد: تمرکز روی نقاط قوت ساز تنبک می‌تواند به موسیقی ما کمک کند.
قمصری در بخش پایانی سخنانش خطاب به مخاطبان موسیقی ایرانی، گفت: می‌ ‌واهم با شما مخاطبان صحبت صمیمانه‌ای داشته باشم؛ این‌که ما یک اثر را تهیه کرده و گوش می‌دهیم، نباید صرفا دنبال صدای خواننده و حال و هوای اثر باشیم. این فقط یک بعد قضیه است، ما باید ظرافت نگاه‌مان را بیشتر کنیم. این نگاه ظریف باعث می‌شود که هنرمند در آثار بعدی‌اش نگاه مخاطب را هم هدیه بگیرد.
در بخش دیگری از این مراسم رونمایی که در فروشگاه فرهنگ برگزار شد، کامران منتظری بیان کرد: من همیشه کار معلمی را دوست داشتم و به تدریس علاقه دارم. در این کار هم از نوازندگان خوب و هنرجویان برگزیده‌ام، بهره گرفته‌ام تا بتوانیم یک کاری را به‌صورت حرفه‌ای جمع‌آوری کنیم. از طرفی احساس کردم نوازندگان طراز اول می‌توانند در این کار با ما همراهی کنند تا جایی که نتیجه‌ی این کار، آلبومی به نام «این سه خط بی‌انتها» شد.
خالق این آلبوم ادامه داد: درباره‌ی استفاده از ساز‌های ملودیک در این اثر باید بگویم که ما نمی‌توانیم جذابیت‌های ساز ملودیک را نادیده بگیریم و شروین مهاجر، پاشا هنجنی‌، حسین بهروزی‌نیا‌، همایون نصیری‌ و وحید اسداللهی در این اثر من را همراهی کردند.
این هنرمند جوان درباره‌ی مشکلاتی که برای ساخت این اثر داشته است‌، گفت: یکی از مشکلاتی که در ساخت این آلبوم با آن دست به گریبان بوده‌ام، ساز پرکاشن بود که به‌صورت استکاتو نواخته می‌شود؛ سینک کردن این‌ها و همزمان زدن، یکی از مشکلاتی بود که در این کار داشتیم، اما خوشبختانه هم‌نوازان پژواک، نوازندگان خوبی هستند و به‌راحتی از پس این کار برآمده‌اند.
وحید اسداللهی، یکی از نوازندگان این آلبوم نیز در این مراسم، از همکاری در این آلبوم اظهار خوشحالی کرد و گفت: خوشحالم که در خلق این اثر نقش کوچکی داشته‌ام .وقتی در ابتدا، این کار را شنیدم از ایده‌ی آن خوشم آمد و تصمیم گرفتم در آن اجرا کنم.
او بخشی از سخنانش را به بحث نوآوری در موسیقی اختصاص داد و افزود: نباید نوآوری را با چیزهای دیگر اشتباه بگیریم و از اصل موسیقی سنتی، دور شویم. خوشبختانه این مسأله در آلبوم کامران دیده نمی‌شود و همه‌چیز در این آلبوم به‌جا بود.
شروین مهاجر نیز که در این آلبوم، کمانچه نواخته است گفت: پاشا هنجنی در این آلبوم به‌خوبی ساز زده و از نظر من، مرد لب طلایی است. همچنین کامران منتظری به‌خوبی توانسته نوازندگان را کنار هم جمع کند.
آلبوم موسیقی «این سه خط بی‌انتها» به آهنگسازی کامران منتظری و اجرای هم‌نوازان پژواک در بازار موسیقی منتشر شده است.

علی قمصری, آلبوم این سه خط بی‌انتها,
آمار بازدید : 1,128
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500