ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : پنج‌شنبه 13 آذر 1393 - ساعت 19:52:28
چاپ خبر

اولین دوسالانهء آهنگسازی «احمد پژمان» برگزار می‌شود

اولین دوسالانهء آهنگسازی «احمد پژمان»، به همت «سازخانهء طهران» و جمعی از آهنگسازان و موسیقدانان مطرح کشور، برگزار می گردد.


pezhman.jpgاولین دوسالانهء آهنگسازی «احمد پژمان»، به همت «سازخانهء طهران» و جمعی از آهنگسازان و موسیقدانان مطرح کشور، برگزار می گردد.
حمیدرضا دیبازر، آهنگساز موسیقی ایرانی و از جمله برگزار کنندگان و داوران این دوسالانه، با اعلام این خبر گفت: «به همکاری و همراهی «سازخانهء طهران» در حال برنامه ریزی برای یکی از اتفاقات مهم فرهنگی کشورمان به دور از تشعشعات فعلیِ موجود در فضای پر نوسان موسیقی هستیم به منظور ایجاد پیوندی مابین مبانی زیباشناسی گستردهء استاد احمد پژمان و نسل های آیندهء این گسترهء موسیقایی…به هرحال این دست از اقدامات فرهنگی- هنری به عُرفی در جامعه تبدیل شده است که مسابقاتی با نام آهنگسازان و هنرمندان برجستهء کشور برپا شده تا این بزرگان اندیشه های خود را با نسل های بعدی در میان بگذارند و این بده بستان ها و مراودات با این هدف انجام می گردد که میراث های برجسته شده در پیشکسوتان ما تنها به خود آنها معطوف و مختوم نشده و در مسیری پویا و مستمر از تاریخ موسیقی کشور در جریان و حرکت از نسلی به نسلی دیگر واقع گردد.»
دیبازر با اشاره به هدف برگزاری این مسابقه ادامه داد: «یکی از اهداف این مجموعه گرایش به تداوم میراث استاد پژمان، به بهانهء برگزاری این دوسالانه است تا در واقع از این طریق و در تعامل با نسل جوان تر، آهنگسازان آیندهء موسیقی ایرانی، آشنایی بیشتری هم با موسیقی کشور خود و هم با بزرگان و برجستگان این عرصه به دست بیاورند و هم اینکه ببینند در جهان معاصر، این مصالح موسیقایی چه تجلیات و نمودهای نوینی می توانند پیدا کنند و چگونه این مصالح اصیل صوتی با رویکردهای مختلفی که جوانان دارند می توانند دستمایهء آهنگسازی شان قرار گیرند.»
این آهنگساز در خصوص جزئیاتی از این مسابقه همچون سازبندی ها، آهنگسازی ها و نتیجهء ارزیابی آثار عنوان کرد: «مانند بسیاری از چارچوب های مشخصِ مسابقاتِ معتبرِ جهان در سازبندی، این دوسالانهء آهنگسازی نیز سازبندی مشخصی دارد. چیدمانِ سازی در این مسابقه، کوارتتی زهی مشتمل بر دو ویولون، یک ویولون آلتو و یک ویولونسل به همراه یک کلارینت خواهد بود. علاوه بر آن آهنگسازان داوطلب، قطعه ای را در یک بازهء زمانی ۸ الی ۹ دقیقه ای نوشته و در اختیار هیأت ژوری قرار می دهند. داوران نیز پس از بررسی آثار ارسالی، نتایج را اعلام کرده و برای ترغیب و تشویق شرکت کنندگان به ادامهء اینگونه فعالیت ها در بهمن ماه سال جاری، طی اختتامیه ای که برگزار می کنیم، از یک سو جوایزی را به برگزیدگان اهدا کرده و از سویی دیگر – که به نظر بنده اتفاقی مهم تر خواهد بود- قطعات برگزیده علاوه بر آنکه در قالب کنسرت به اجرا در می آیند به ضبط نیز خواهند رسید. یعنی نوازندگان برگزیده در یکی از سالن های مطلوب برای اجرای اینگونه موسیقی ها – مانند تالار رودکی- دعوت شده تا قطعات را با همان چهارگان سازهای زهی به علاوهء کلارینت تمرین کرده و پس از آن به اجرای کنسرتی حرفه ای بپردازند. قطعات اجرا شده نیز به صورت کاملاٌ حرفه ای ضبط شده و در آخر، لوح فشردهء آنها به همراه جوایز نقدی به آهنگسازان برگزیده تقدیم می گردد.»
خالق آثاری چون «جزیرهء پرواز» و «بوم» در پاسخ به این سؤال که ایده پردازان این طرح شایسته چه کسانی بوده اند، افزود: «درحقیقت پایه و اساسِ این طرح بازمی گردد به بزرگداشتی که سال گذشته به افتخارِ جنابِ پژمان در تالار وحدت برگزار گردید. آقایِ امیر اسلامی، بنده و جنابِ آقاپور این موضوع را پیشنهاد کرده، بِیسِ کارها را خودمان انجام دادیم و در نهایت یک دورهمآییِ خصوصی و به یاد ماندنی برپا داشتیم. این اولین بزرگداشتی بود که به صورت خصوصی تهیه و تدارک دیده می شد. در واقع خود جنابِ پژمان نیز با این شرط اجازهء برگزاری مراسم را دادند که پای ارگان و نهاد دولتی خاصی به میان کشیده نشود و به قول خودشان «اگر می خواهید خودتان برگزار کنید» که خوشبختانه مراسم باشکوه و عظیمی هم شد. مطمئناٌ کاری دشوار خواهد بود که کوچکتری بیاید و برای بزرگی مراسم و آیینی شایسته و درخور برگزار کند و شاید این بزرگداشت هم حتی، در ابعاد و گسترهء وجود هنری ایشان نمی گنجید و کفایت نمی کرد. بنابراین در همان بزرگداشت بود که کلیهء دست اندکاران و متولیان متفقاٌ تصمیم گرفتیم اجازهء برگزاری چنین دوسالانه ای را از استاد دریافت کنیم و ایشان هم به دست خطِّ زیبای خودشان این اجازه را رسماٌ و به صورت کتبی صادر کردند
که دوسالانه ای به نام «احمد پژمان» ازین پس برگزار گردد. انشالله این همایش با وجود نازنین ایشان سال ها برگزار شده و ادامه یابد.»
شایان ذکر است که هنرمندانی بنام احمد پژمان، هوشنگ کامکار، حمیدرضا دیبازر، امین هنرمند و امیرحسین اسلامی هیأت داوران این مجموعه می باشند.
فراخوان و فرم ثبت نام دوسالانهء آهنگسازی احمد پژمان، از طریق وبسایت رسمی «سازخانه طهران» منتشر شده است.
علاقمندان و داوطلبان برای ارسال پارتیتورها می توانند از طریق سامانهء pejmancomposition@sazkhane.com اقدام کرده و جهت مطالعه و کسب اطلاعات بیشترِ فراخوان، به آدرس http://www.sazkhane.com/news_announcement مراجعه نمایند.

اولین دوسالانهء آهنگسازی احمد پژمان,حمیدرضا دیبازر,
آمار بازدید : 1,083
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500