ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : سه‌شنبه 18 آذر 1393 - ساعت 17:25:13
چاپ خبر

وداع با ذوالفقار موسیقی مقامی

پیکر استاد ذوالفقار عسگریان - دوتارنواز پیشکسوت - صبح امروز (سه‌شنبه، 18 آذرماه) در مشهد تشییع شد.


KASHMAR_-JADE-NISHABOR-_-OSTAD-ZOLFAGHAR-90-12-15-0216.jpgپیکر استاد ذوالفقار عسگریان - دوتارنواز پیشکسوت - صبح امروز (سه‌شنبه، 18 آذرماه) در مشهد تشییع شد.
پیکر این دوتارنواز برجسته‌ی خراسانی با حضور جمعی از مسوولان و علاقه‌مندان از مقابل مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) مشهد تشییع شد. استاد ذوالفقار عسگریان از دوتارنوازان برجسته‌ی خراسانی بود که عصر روز 16 آذرماه، پس از مدتی بیماری، دار فانی را وداع گفت.
در مراسم تشییع پیکر عسگریان، هوشنگ جاوید - پژوهشگر موسیقی مقامی - گفت: استاد عسگریان در عمر کوتاه خود، تکنیکی را ایجاد کرد که هیچ‌کسی نتوانست آن را تعریف کند.
این پژوهشگر موسیقی مقامی اظهار کرد: هیچ‌کسی نتوانست تکنیک استاد عسگریان را تعریف کند، زیرا او تکنیک علمی و سواد خواندن و نوشتن نداشت؛ اما مانند شمشیری دو سر در برابر تهاجم موسیقی‌های داخلی و خارجی ایستاد و وقتی نتوانست بخواند، سازش را ارتقا بخشید.
وی ادامه داد: استاد عسگریان مانند یک سرباز، فرهنگی و بسیار دلنشین و زیبا کار کرد.
این محقق و پژوهشگر موسیقی مقامی بیان کرد: در خراسان، کسی را پیدا نمی‌کنیم که او را نشناسد و با او همراهی نکرده باشد. عسگریان کسی است که روحش در صدای دوتارش باقی خواهد ماند و همه‌ی هنرمندان افتخار می‌کنند که در کنار او بودند و تار نواختند.
جاوید گفت: استاد عسگریان وقتی دید هجوم موسیقی‌های بیگانه در حال افزایش است، با خود فکر کرد که می‌تواند چه کاری انجام دهد که با تار، خود را به موسیقی نزدیک کند. او با همه‌ی نغمه‌ها و طوایف خراسان آشنایی داشت و آرام‌آرام با درک و درایت خود، پرده‌های سازش را افزود و کاری انجام داد که فارابی در قرن پنجم نیز همان را انجام داد.
او اضافه کرد: میراث این دوتار نواز، به‌دست شاگردان او رسیده و او از خود، میراث خوبی را باقی گذاشته است. با این حال و با همه‌ی توانایی‌هایی که استاد داشت، به او جفا شد؛ مسوولان فرهنگی استان باید پیران را دریابند که اگر از دنیا بروند، جانشینی برای آن‌ها وجود ندارد و ما امروز می‌بینیم که استاد عسگریان نیز افسانه‌ی خود را با قدرت گفت و رفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: راه و رسم هنرمندان را باید سینه‌به‌سینه به نسل‌های هنری بعد منتقل کنیم.
سیدسعید سرابی اظهار کرد: این دومین‌بار است که جامعه‌ی هنری استان خراسان در ماه‌های اخیر، داغ‌دار یکی از ستاره‌ها و چهره‌های برجسته‌ی موسیقی می‌شود. بعد از استاد پورعطایی که مدت زمان زیادی نیست از بین ما رفته است، امروز شاهد فوت مرحوم عسگریان هستیم که داغی بزرگ است. این داغ‌ها برای جامعه‌ی موسیقی استان و کشور، ضایعه‌ای بزرگ و اسف‌بار است.
مدیرکل ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: اگر این هنرمندان را از دست می‌دهیم، باید بتوانیم راه این عزیزان را سینه‌به‌سینه به نسل‌های بعد منتقل کنیم. اگر امروز استاد بین ما حضور ندارد، شاگردان بسیار ایشان که در این جمع نیز حضور دارند، باید بتوانند راه، کسوت و منش این استاد را ادامه دهند.
در ادامه ‌این مراسم، حسام‌الدین سراج - خواننده - نیز گفت: در چند سال اخیر، بسیاری از هنرمندان و بزرگان موسیقی کشور را از دست داده‌ایم؛ پرویز مشکاتیان، جلال ذوالفنون، جلیل شهناز، حسن کسایی، همایون خرم، محمدرضا لطفی و سرور احمدی از جمله کسانی بودند که جای آن‌ها در جامعه‌ی موسیقی ایران خالی خواهد ماند.
همچنین سیدعباس عظیمی - مدیرعامل موسسه‌ی هنرمندان پیشکسوت - درباره‌ی درگذشت استاد عسگریان، اظهار کرد: ای کاش توجهی را که برای دوران بعد از حیات هنرمندان می‌گذاریم، اندکی از آن را به زمان حیات آن‌ها اختصاص می‌دادیم. در زمان حیات نیز با همدلی که بین هنرمندان باید باشد، آن‌ها می‌توانند شاهد گرفتن حق و حقوق خود به‌طور قوی‌تر باشند.
او افزود: موسسه‌ی هنرمندان پیشکسوت برای خدمت به هنرمندان و زیر نظر اداره‌ی فرهنگ و ارشاد، یک سال است که برای 150 هنرمند جشن تولد گرفته، ولی رسانه‌ها حتی یکی از آن‌ها را منعکس نکرده‌اند.
سیدحمید موسوی - فرماندار تربت‌جام - نیز گفت: امیدواریم نسل جدید بتواند این الگوها را مشی زندگی خود قرار دهد. در واقع این فرهنگ غنی دیگر تکرار نخواهد شد و باید کسانی باشند که بتوانند ادامه‌دهنده‌ی این راه باشند که خوشبختانه شاگردانی که استاد عسگریان تربیت کردند، می‌توانند این راه را ادامه دهند.

تشییع پیکر استاد ذوالفقار عسگریان, هوشنگ جاوید,
آمار بازدید : 1,146
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500