ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : پنج‌شنبه 20 آذر 1393 - ساعت 07:45:39
چاپ خبر

جمع‌آوری ملودی‌های عاشورا در سمفونی «خسوف»

«خسوف» اثر محمدسعید شریفیان از جمله آثار شاخص در زمینه‌ی کارهای ارکسترال و سمفونیک در موسیقی مذهبی به‌شمار می‌رود که یک مکمل شنیداری خوب برای ایام سوگواری و بویژه عزاداری حسینی است.


24-367.jpg«خسوف» اثر محمدسعید شریفیان از جمله آثار شاخص در زمینه‌ی کارهای ارکسترال و سمفونیک در موسیقی مذهبی به‌شمار می‌رود که یک مکمل شنیداری خوب برای ایام سوگواری و بویژه عزاداری حسینی است.
این اثر از سوی نشر موسیقی «نی داود» در قالب دو لوح فشرده عرضه شده است.
طرح موسیقایی خسوف در سال 1375 از سوی محمدسعید شریفیان پی‌ریزی شد و پس از شش‌ماه تحقیق روی متون ادبی و جمع‌آوری ملودی‌های نوحه‌های عاشورا، با گزینش و استفاده‌ی نهایی از 9 زمینه از قدیمی‌ترین نوحه‌ها، بعد از دو سال در بهمن 1378 به پایان رسید.
موسیقی «خسوف» در قالب یک مقدمه و هفت قسمت مختلف نوشته شده است و حرکت کاروان به سوی مکه، طواف کعبه، حرکت کاروان به سوی کربلا، روز تاسوعا، شب عاشورا و در نهایت، شام غریبان را دربر می‌گیرد.
خسوف در اربعین سال 1382 توسط ارکستر سمفونیک تهران و با همراهی خوانندگان ارکستر کر ابوای رومانی به‌مدت پنج شب در تهران و در تالار وحدت با رهبری لوریس چکناوریان به صحنه رفت و سپس از سوی فیلارمونیک اولتانیای رومانی دعوت و اجراهای متعددی در این کشور داشت.
سعید شریفیان که این اثر را به نگارش درآورده است، سال ۱۳۳۳ در تهران متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه با عزیمت به انگلستان به تحصیل در رشته‌ی موسیقی پرداخت. او لیسانس و فوق لیسانس خود را در موسیقی در گرایش آهنگسازی از انستیتوی موسیقی کلچستر (دانشگاه انگلیس) دریافت کرد و در ادامه، درجه‌ی دکتری در فیزیک صوت و موسیقی الکتروآکوستیک را در دانشگاه پادوآی ایتالیا گرفت.
نمونه‌هایی از آثار شریفیان عبارتند از: پوئم سمفونی آرش کمانگیر، پوئم سمفونی روی اشعار سعدی (در کنفرانس سران سازمان ملل متحد در سال 1988) با اجرای ارکستر سمفونیک نیویورک و کر متروپولیتن، مجموعه الکتروآکوستیک کویر، مجموعه لیدر روی اشعار حافظ، سمفونی سرداران، سمفونی اروند، مجموعه آوازی روی اشعار میروسلاو هولوپ، سراب برای یک گروه کر خارجی، اثر سمفونیک طلوع و خورشید و چند اثر سمفونیک دیگر.

سمفونی «خسوف»,جمع‌آوری ملودی‌های عاشورا
آمار بازدید : 1,351
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500