ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : یک‌شنبه 7 دی 1393 - ساعت 18:20:00
چاپ خبر

مشکل نوازندگان زن در استان اصفهان حل شد

نشست خبری نخستین جشنواره ملی موسیقی استاد جلیل شهناز یکشنبه هفتم دی ماه در تالار وحدت برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین قطبی مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به قدمت موسیقی ایرانی در شهر اصفهان توضیح داد: اصفهان از دیرباز مهد تمدن فرهنگ بوده و دارای ریشه ای بلند و سابقه ای کهن در عرصه موسیقی بوده است. کمااینکه همواره بسیاری از آوازخوانان برجسته موسیقی از مکتب موسیقی اصفهان بودند که رشد کرده و برای این کشور افتخار آفریدند.


cc (9).JPGنشست خبری نخستین جشنواره ملی موسیقی استاد جلیل شهناز یکشنبه هفتم دی ماه در تالار وحدت برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین قطبی مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به قدمت موسیقی ایرانی در شهر اصفهان توضیح داد: اصفهان از دیرباز مهد تمدن فرهنگ بوده و دارای ریشه ای بلند و سابقه ای کهن در عرصه موسیقی بوده است. کمااینکه همواره بسیاری از آوازخوانان برجسته موسیقی از مکتب موسیقی اصفهان بودند که رشد کرده و برای این کشور افتخار آفریدند.
وی افزود: همین که می توانیم موسیقی را در اصفهان همچنان زنده نگه داریم و با وجود اساتید بزرگواری چون استاد جلیل شهناز آن را به سایر نقاط کشور تعمیم دهیم می تواند یکی از شاخصه ها و برتری های این استان در حوزه موسیقی تلقی شود که توانسته مکتب موسیقی اصفهان را زنده نگه دارد البته لازم بود تا برای احیا، توسعه و باز تقویت موسیقی اصفهان رویدادی مانند جشنواره موسیقی استاد جلیل شهناز برگزار شود من لازم است از اندیشکده مشیر برای برگزاری این رویداد موسیقایی تقدیر کنند.
یک برند ملی در حوزه موسیقی سنتی
مدیر اداره ارشاد استان اصفهان ادامه داد: امروز جشنواره موسیقی استاد جلیل شهناز در حال تبدیل شدن به یک برند ملی در حوزه موسیقی سنتی است که اگر همت کنیم می توانیم این برند رسمی را در کشور به جایگاه های بالاتری هدایت کنیم. ما در قدم اول تلاش داریم تا بین هنرمندان موسیقی سنتی رقابتی سازنده ایجاد کنیم تا بتوانیم به سهم خود در جهت احیای این گونه موسیقایی گام هایی را برداریم که خوشبختانه با آثاری که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است این تکاپو در بین هنرمندان ایجاد شده و احساس می کنم بسیاری از هنرمندان عرصه موسیقی کاملا وارد فضای جشنواره شدند.
قطبی گفت: افق پیش روی این جشنواره برای ما بسیار بلندتر از آن چیزی است که در حال حاضر داریم و امیدواریم با پشتیبانی که از هم اکنون توسط دفتر موسیقی وزارت ارشاد انجام می گیرد بتوانیم در حوزه تاثیرگذاری موسیقی به ویژه موسیقی کاربردی در محدوده های دیگری چون تئاتر، انیمیشن و عرصه های مختلف دیگر گام هایی برداریم. بنابراین آنچه که بیش از برگزاری یک جشنواره مورد توجه ماست توجه ویژه به موسیقی کاربردی است که گاهی آن قدر همتراز با هنرهای دیگر می شود که خود تبدیل به متن می شود.
دعوت مدیر کل از آقای وزیر
وی با اشاره به جزئیات دیگری از برگزاری جشنواره ملی موسیقی استاد جلیل شهناز بیان کرد: این انتظار را داریم که آقای جنتی در مراسم اختتامیه ما حضور پیدا کند و برای ما قوت قلبی باشند که بتوانیم دوره های بعدی جشنواره را با استحکام و استمرار بیشتری ادامه دهیم. البته انتظار این بود که بخش پژوهشی جشنواره امسال با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان انجام پذیرد که متاسفانه این اقدام صورت نگرفت اما امیدواریم جایگاه پژوهش بیشتر از اینها در چنین رویدادهایی مورد توجه قرار گیرد.
مدیر اداره ارشاد استان اصفهان با اشاره به تلاش این مجموعه استانی برای ایجاد توازن در برگزاری کنسرت های پاپ و سنتی گفت: همانطور که قبلا اشاره کردم احیا، بازتولید و تقویت موسیقی ایرانی مورد توجه ماست اما کار ما بدین گونه بوده است که طی ماه های اخیر بتوانیم میان برگزاری کنسرت های پاپ و سنتی در اصفهان توازن ایجاد کنیم.
این کارشناس مسائل فرهنگی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور یافتن یا نیافتن بانوان در اجراهای زنده جشنواره موسیقی استاد شهناز توضیح داد: مشکلی که قبلا در این خصوص وجود داشت دیگر نیست. البته طی ماه های گذشته نوازندگان زن اجازه اجرای روی صحنه را نداشتند اما با پیگیری هایی که انجام شد نه از نظر قانون منع قانونی داریم و نه از نظر شرعی منع شرعی وجود دارد بنابراین نفس حضور زن به عنوان نوازنده قانونا و شرعا مشکلی ندارد.
مشکل نوازندگان زن در استان اصفهان حل شد
مدیر اداره ارشاد استان اصفهان گفت: وارد شدن به این فضا بسیار سخت بود اما خوشبختانه با اقداماتی که انجام گرفته سه گروه نوازنده ای که هنرمندان بانو در آن حضور دارند منعی برای اجرا ندارد اما من بر این باورم اینکه بخواهیم به یک باره به یک فضای باز در این حوزه شویم قطعا مناسب نیست. ما دوست داریم فضا با شیب ملایم به جلو هدایت شود گرچه در این حوزه و در برخی از شهرستان ها محدودیت های زیادی داشتیم اما با یک منطق آرام و شرایطی که به وجود آوردیم حتی موفق شدیم در شهر گلپایگان نیز که مردمانی متدین و با ایمان دارند کنسرت استاد حسین علیزاده را به خوبی برگزار کنند.
قطبی تصریح کرد: احترام به عرف لازم است و عرف هم از نظر قانون و از منظر شرع امری قانونی است پس ما موظفیم از بدنه عرف استفاده کنیم تا به وسیله آن به منطق برسیم.
وی در بخش پایانی صحبت های خود از راه اندازی و افتتاح دو سالن مجزای موسیقی و تئاتر در شهر اصفهان توسط اداره ارشاد استان اصفهان خبر داد.
برگزاری جشنواره موسیقی در موزه شهر اصفهان
پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز در این نشست خبری گفت: جشنواره موسیقی استاد جلیل شهناز به دو دلیل دارای ارزش های فراوانی است اول اینکه متبرک به نام هنرمند ارزش موسیقی ایران استاد جلیل شهناز است که باید در هر مجالی تلاش کنیم که نام این هنرمندان شایسته موسیقی ایران زنده نگه داشته شود. دومین دلیل برگزاری این رویداد موسیقایی هم موزه شهر اصفهان است که می تواند عرصه بسیار مناسبی برای برگزاری چنین رویداد موسیقایی باشد.
مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد ادامه داد: در راستای تمرکز زدایی فعالیت های فرهنگی از تهران تصمیم گرفته شد که رویداد موسیقایی چون جشنواره موسیقی استاد جلیل شهناز با مشارکت وزارت ارشاد و همچنین مشارکت بخش خصوصی در استان اصفهان برگزار شود ضمن اینکه اندیشکده مشیر که صاحبان آن مدیرانی جوان هستند مشغول ثابت کردن خود برای انجام یک رویداد بزرگ هستند که این می تواند به خودی خود اتفاق ارزشمندی به حساب آید.
این هنرمند و آهنگساز بیان کرد: در دوره ای که جرم ما جوانی بود و بسیاری از هنرمندان شایسته موسیقی کشور به دلیل جوانی کار ما را تایید نمی کردند حالا این رویکرد دولت که به جوان ها اعتماد کرده و از آنها برای کارهای اجرایی فعالیت های هنری کمک می گیرند اتفاق بسیار بزرگ و ارزشمندی است که می تواند ادامه پیدا کند. ضمن اینکه ما تاکید داریم که رشد متوازن موسیقی در کشور باید در عرصه اجرایی نیز اتفاق بیفتد و به نظر من برگزاری چنین رویدادهای موسیقایی می تواند شروع کننده حرکت های ارزشمند برای رشد متوازن موسیقی در کشور باشد.
ارجمند گفت: استان اصفهان از معدود استان هایی بالفعل در کشور است که به صورت تخصصی به حوزه موسیقی پرداخت و ما نیز در راستای همین رویکرد و تفویض اختیارات ستادهای اجرایی دفتر موسیقی وزارت ارشاد به ادارات ارشاد استان ها تصمیم گرفتیم که در حوزه صدور مجوز برگزاری کنسرت در سالن هایی کمتر از 500 نفر اختیارات خود را به اداره ارشاد استان اصفهان تفویض کنند که فعلا استان اصفهان تنها مرکز استانی در این حوزه معرفی شده است و این نشان دهنده قدم درستی است که برداشته شده و امیدواریم در استان های دیگر نیز اتفاق بیفتد چراکه با این تفویض اختیار بخشی از مشکلات تهیه کنندگان و برگزار کنندگان کنسرت های موسیقی در شهرستان ها حل می شود و ما نیز می توانیم به سیاست های کلان خود بپردازیم.
مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد توضیح داد: به هر ترتیب برگزاری جشنواره موسیقی استاد جلیل شهناز اتفاق بسیار خوبی است و من مطمئنم این جشنواره تبدیل به یکی از حرفه ای ترین جشنواره های موسیقایی کشور خواهد شد جشنواره ای که در یک مسیر اصولی قرار گرفته و می تواند رویکردی ارزشمند به حساب آید.
بزرگان موسیقی داوران اولین جشنواره
رامین کاویان دبیر اولین جشنواره ملی موسیقی استاد جلیل شهناز نیز در این نشست گزارشی از روند فعالیت های دبیرخانه جشنواره را به خبرنگاران ارائه داد و گفت: 245 نوازنده در بخش تک نوازی، 52 گروه در بخش گروه نوازی، 16 اثر در بخش آهنگسازی و پنج مقاله در بخش علمی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از بین این آثار 30 تک نواز، 52 گروه از تهران و شهرهایی چون خوزستان، مشهد، اصفهان و همدان آثار خود را در جشنواره امسال ارائه خواهند داد.
وی افزود: در بخش گروه نوازی فریدون شهبازیان، ساسان فاطمی و علی اصغر شاه زیدی، در بخش تکنوازی هوشنگ ظریف، سیامک جهانگیری و رضایی نژاد، در بخش آهنگسازی پیروز ارجمند و فریدون شهبازیان و در بخش مقالات ساسان فاطمی و پیروز ارجمند آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را بررسی خواهند کرد. البته حمیدرضا حسن پور، امین میرزایی و فرزان شارقی اعضای هیات انتخاب آثار بخش نهایی را تشکیل می دهند.
این در حالی است که سه کارگاه آموزشی با سه موضوع «سبک شناسی در موسیقی معاصر ایران» به سرپرستی فریدون شهبازیان و علی قمصری «سبک های نی نوازی دنیای معاصر» با سرپرستی سیامک جهانگیری و منوچهر غیور و «کارگاه مکتب آوازی اصفهان» با هنرمندی علی اصغر شاه زیدی و حسن منصوری در طول ایام برگزاری جشنواره میزبان علاقه مندان موسیقی خواهد بود.
انتظار بازگشت سرمایه نداریم
شیروان لو مدیر اندیشکده مشیر هم در این نشست خبری گفت: آشتی دوباره با موسیقی سنتی هدف اصلی ما برای برگزاری این جشنواره بود اما به عنوان یک موسسه پژوهشی امیدواریم که این جشنواره در حوزه علمی پژوهشی طی دوره های آینده با شور و هیجان بیشتری دنبال شود.
مدیر برگزاری اولین جشنواره ملی استاد جلیل شهناز درباره بودجه جشنواره توضیح داد: بودجه این جشنواره تماما توسط اندیشکده مشیر فراهم شده البته ما هیچ انتظاری برای بازگشت این سرمایه نداریم اما برای ما مهم این است که جشنواره به خوبی برگزار شود.
کیوان عسگری پور مدیر موسسه نوای مهر و مجری بخش جنبی اولین جشنواره موسیقی ملی استاد جلیل شهناز هم در این نشست خبری گفت: خوشبختانه برگزاری اولین جشنواره ملی استاد جلیل شهناز روح تازه ای در اهالی فرهنگ و هنر دمیده و شور و شوق زیادی را در شهر اصفهان ایجاد کرده است. شعار بخش جنبی جهان عاری از خشونت و افراطی گری است که این شعار به دلیل تقارن با هفته وحدت انتخاب شده است.
وی گفت: از 15 دی ماه اجرای بخش جنبی جشنواره با اجرای گروه اردشیر کامکار به خوانندگی وحید تاج و حشمت رجب زاده، گروه داوود آزاد، گروه لوتوس به سرپرستی حمید بهروزی نیا و خوانندگی سینا سرلک و ارکستر ملی اصفهان به خوانندگی مجتبی عسگری آثار خود را در تالار کوثر اصفهان اجرا خواهند کرد.
اولین جشنواره موسیقی ملی استاد جلیل شهناز از 14 تا 19 دی ماه امسال در شهر اصفهان برگزار می شود.

مشکل نوازندگان زن
آمار بازدید : 1,212
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500