ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : شنبه 13 دی 1393 - ساعت 10:33:15
چاپ خبر

گپی با امیرمولایی به بهانه انتشار آلبوم ˝وارونه˝/ مشکل موسیقی ما عدم قانون کپی رایت است

امیر مولایی اخیرا با آلبوم "وارونه" وارد عرصه مو‌سیقی شده است. این آلبوم اولین آلبوم رسمی او پس از مدت‌ها فعالیت است. با این خواننده جوان که به نظر می‌آید آینده موفقی خواهد داشت به گفتگو نشستیم که پیش روی شماست:


index.jpgامیر مولایی اخیرا با آلبوم "وارونه" وارد عرصه مو‌سیقی شده است. این آلبوم اولین آلبوم رسمی او پس از مدت‌ها فعالیت است. با این خواننده جوان که به نظر می‌آید آینده موفقی خواهد داشت به گفتگو نشستیم که پیش روی شماست:

یک مدت در دنیای غیرمجاز بودید ولی مجاز بودن را ترجیح دادید؟ چرا این اتفاق افتاد؟
شروع فعالیت رسمی من با ویدئوها و ماهواره بود. آن زمان کار کردن با شبکه‌های ماهواره غیرمجاز نبود اما بعد از مدتی دوستانی مثل فرزاد فرزین و جهانبخش مجاز شدند. ما بی‌تجربه بودیم و اتفاقی وارد این جریان شده بودیم و به همین دلیل میان زمین و آسمان گیر افتادیم. ما واقعا نمی‌دانستیم که چه بالایی سرمان آمده دو سال و نیم طول کشید تا متوجه شدیم و بعد از آن نیز 4 سال طول کشید تا مجاز شویم خب خودتان تصور کنید در این مدت ممکن است طرفدرانی هم از دست داده باشیم. این مسئله ضررهایی هم در پی‌داشت اما سرانجام وارد دنیای مجاز شدیم. چهارچوب کاری من طوری نبود که با فضای رسمی تداخل داشته باشد. امروز هم تمام کارهای من که غیرمجاز بودند به جز موزیک ویدئوها، همگی مجوز گرفتند.

چرا "وارونه"؟ علت انتخاب این نام برای آلبوم چه بود؟
چون من کلا به شکل وارونه وارد موسیقی شدم.

منظورتان را متوجه نمی‌شوم؟
ببینید شیوه ورودی ما به دنیای موسیقی به شکل وارونه بوده و هست ما باید کسی را به عنوان راهنما داشته باشیم که به ما راه درست را نشان دهد و نگذارد به بی‌راه برویم اما متاسفانه کسی وجود نداشت تا راهنمای ما در این مسیر باشد.

پس بهتر است بگوییم که یک جورایی قربانی شدید؟
دقیقا

بهتر نبود برای این آلبوم با آدم‌های بزرگتری کار می‌کردید تا شاید تاثیری داشته باشد؟ اعم از شاعر و آهنگساز یا حتی تنظیم کننده؟
مشکل اصلی من در آلبوم همین ترانه‌سرایان بودند، ما ترانه‌سراهای زیادی داریم که با خواننده‌های لس آنجلسی کار می‌کنند هیچ گونه نظارتی هم روی شان نیست و رقم‌های بالایی نیز دارند خب خودتان قضاوت کنید مگر من چقدر درآمد دارم که بخواهم چیزی نزدیک به 8 میلیون تنها برای یک شعر بدهم؟

پس محدودیت‌هایی هم گریبان گیرتان بود؟
صدردصد.

معطوف به ترانه بود یا در بخش‌های دیگر هم وجود داشت؟
من کارهای زیادی داشتم که به خاطر همان محدودیت‌ها از آلبوم بیرون گذاشته شدند این کار آدم‌های بزرگی داشت.

سوالی که هنوز جوابی نگرفتم این است که شما کارهای قوی با سعید سام داشتید اما هیچ یک از این کارها در آلبوم نبود که به نظرم جزو ضعف اصلی آلبوم به شمار می‌رود؟
چون حذف شد! کلا 3 کار بود که حذف شد و این 3 کار همان‌هایی بود که سعید سام ساخته بود که بسیار قوی بودند مثل خاطره و....

شما شباهت صدایی زیادی با دو خواننده دیگر دارید خودتان چقدر به این مسئله اعتقاد دارید؟
نه اشتباه نکنید جنس صدای من به همین شکل است که در اصطلاح به آن آلتو می‌گویند اما در کل شباهت صدا چیز بدی نیست مهم این است که به شکل درست از آن استفاده شود مثلا کارهایی که در ایران خیلی طرفدار پیدا می‌کنند مانند کارهای یونانی یا ترکی که به فارسی بازگردانده می‌شود. از شکل صدای من تنها دو نفر وجود دارد. ولی در ژانر محسن یگانه 50 خواننده شبیه هم وجود دارند که تشخیص آن از یکدیگر واقعا سخت است..! ولی شما خیلی راحت می‌توانید صدای من با فرزاد فرزین یا مهدی مدرس را از هم تشخیص بدهید چون صدای من تحریر دارد ولی به خاطر الگوهای یکسان دچار این اشتباه می‌شوید.

به چه سازهای تسلط دارید؟
ساز اصلی من کیبورد، پیانو و بعد هم گیتار است که گیتار را به شکل تخصصی در کنار کوروش یغمایی گذراندم.

پس چرا سبک یغمایی را انتخاب نکردید؟
سبک خواندن من تلفیقی از این دو است البته متاسفانه در کشور ما گوش شنوایی برای راک وجود ندارد.

برای آلبوم بعدی چه تصمیماتی گرفته‌اید؟
فعلا تصمیم دارم تا به صورت تک تراک کار کنم چون انتشار آلبوم بیشتر ضرر است.

چه نوع ضرری؟
مالی.

مگر اسپانسر نداشتید؟
بحث اسپانسر نیست قانون کپی رایت در مملکت ما وجود ندارد در زمان‌های قدیم شرکت‌ها آلبوم‌ها را خریداری می‌کردند که امروز این اتفاق رخ نمی‌دهد و تو تنها به عشق هوادارنت آلبوم تهیه می‌کنی، اما متاسفانه در همان لحظه‌های اول پخش آلبوم را روی سایت قرار می‌دهند که یک سری از این افراد جزو دوستانت هستند و با اجازه تو کار را پخش می‌کنند اما برخی دیگر را حتی نمی‌شناسی و نمی‌دانی از کجا و به چه شکل کل آلبوم را روی سایت برای دانلود قرار می‌دهند. مشکل موسیقی ما فقط کپی رایت است، اگر حل شود همه چی حل شده و خواننده رغبت می‌کند که بهتر در این زمینه فعالیت داشته باشد.
اما هستند برخی از خواننده‌ها که مخاطب‌ جدی دارند. یکی مثل محسن چاوشی، آثارشان کمتر کپی یا دانلود غیرقانونی می‌شود.
به نظرم اگر آلبوم چاووشی به اندازه طرفدارانش فروش می‌‎رفت،پولدارترین خواننده ایران می‌شد.

آیا برای اجرا هم برنامه خاصی دارید؟
اگر خدا بخواهد و در صورت صدور مجوزهای لازم بهمن ماه امسال در تهران به رهبری بهنام ابطحی روی صحنه خواهیم رفت.

اعضای ارکسترتان چه کسانی هستند؟
بهتر است این اشخاص را تا زمان قطعی شدن تک تک نام نبرم تنها به همین بسنده می‌کنم که سرپرست آن بهنام ابطحی است.

فضای امروز موسیقی پاپ را چطور ارزیابی می‌کنید؟
نسبت به گذشته فضا بهتر شده در اون زمان یک عده خاص بودند اما امروز استعدادهای زیادی وجود دارند که شنیده می‌شوند و موسیقی پاپ از تک محوری درآمده است.
اما اگر خاطرتان باشد در گذشته موسیقی پاپ تنوع بیشتری داشت. کارهای اجتماعی و کمی عاشقانه اما موسیقی امروز فقط عاشقانه است.
درخواست بازار این است. من خودم درگیر بازار نبودم و به حرف دلم گوش کردم و کاری که دلم خواست و دوست داشتم انجام دادم در کل شکل بازار این مدلی است که گاهی یک سری کارها مد می‌شود و بعدا از مد افتاده و چیز دیگر روی کار می‌آید. الان کارهای مثبت زیاد شده که یک روانشناختی پشت آن است و در حال گسترش نیز هست برای مثال من نوعی نمی‌توانم برای عید کار غمگین بخوانم چرا که شنیده نمی‌شود.

دوست ندارید در کارهای دیگر تجربه داشته باشید مثل ترانه سرایی؟
اتفاقا ترانه‌هایی گفتم که توسط دوستانم ادیت شد اما اعتقاد دارم هر کس بهتر است در ژانر خودش کار کند.

هنرمندان امروز موسیقی از یکدیگر فاصله گرفتند و بیشتر بر ضد هم هستند شما چقدر به این مسئله معتقدید؟
من نمی‌توانم در شخص یا اشخاصی نظر بدهم چون خودم با هیچ کس مشکلی ندارم پس بهتر است که از خود این افرد بپرسید.

چقدر به مسئله کارشناسی و نقد در موسیقی باور دارید؟
کارشناسی اگر درست و اصولی باشد خوب است، اول باید دید که چه کسی در جایگاه نقد یا کارشناس نشسته است متاسفانه در موسیقی فقر سواد داریم، به عنوان مثال کودکی که از پایه موسیقی را یاد نگرفته در آینده نمی‌تواند کارشناسانه نظر بدهد و تنها مبتنی بر احساساتش نظر می‎دهد به همین خاطر بارها دیدیم که کارهایی که هیت شده ولی بی‌محتوا بوده‌اند که همان هوادار دیگر رغبت نمی‌کند آن کار را مجددا گوش بدهد.

به نظر شما چرا موسیقی و در کل هنرمندان بعد از مرگشان دیده و شنیده می‌شوند؟ امثال مرتضی پاشای چرا در زمان حیات‌شان به چشم نمی‌آیند؟
قبل از هر چیز بگویم سالی که گذشت دو تا از بهترین دوستانم را از دست دادم، مرتضی پاشایی و نیما وارسته که برایم بسیار عزیز بودند. در سبک کاری مرتضی خیلی‌ها بودند اما مرتضی یک چیز دیگر بود.

از چه نظر؟
از نظرکلام و اشعار خوب که تازه بعد از مرگش دیده شد.

چرا برای آلبوم "وارونه" 10 تراک در نظر گرفتید؟ برای یک آلبوم زیاد نبود؟
یک قانون کلی وجود دارد که هر آلبوم باید 50 دقیقه باشد خب شما تصور کنید امکان داشت که آلبوم را با 8 تراک ببندم که خسته کننده می‌شد اما من این کار را 10 تراک کردم.
"منبع: هنر آنلاین"

امیر مولایی,آلبوم "وارونه"
آمار بازدید : 1,641
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500