ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : یک‌شنبه 14 دی 1393 - ساعت 16:33:40
چاپ خبر

خلعتبری: ما تریبون نداریم / قربانی: نمی‌خواهم کار خواننده جنبه مجری بودن به خود بگیرد

نشست خبری کنسرت «شهرزاد» به آهنگسازی فردین خلعتبری و خوانندگی علیرضا قربانی یکشنبه چهاردهم دی ماه در گنبد آسمان برج میلاد برگزار شد.


63555977264056499663.jpgنشست خبری کنسرت «شهرزاد» به آهنگسازی فردین خلعتبری و خوانندگی علیرضا قربانی یکشنبه چهاردهم دی ماه در گنبد آسمان برج میلاد برگزار شد.
فردین خلعتبری آهنگساز این کنسرت گفت: خوشحالم که بعد از یک فرصت طولانی دوباره با علیرضا قربانی همکاری هایی را خواهم داشت و کنسرتی که بعد از چند مدت در برج میلاد برگزار می شود می تواند باب جدیدی باشد که مخاطب را با گونه و تفسیری دیگر از موسیقی آشنا کنیم.
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در کنسرت های کشورمان وجود دارد این است که خواننده شناخته شده وقتی روی صحنه اثری را اجرا می کند، مخاطب سردرگم است که چه چیزی را قرار است بشنود به همین جهت تلاش کرده‌ایم تا در این کنسرت با رویکردی که در نظر گرفته ایم، دو سری کار را به مخاطب خود ارائه دهیم که اولین آن مربوط به اجرای کارهای جدید من و علیرضا قربانی و کارهای دیگر اجرای زنده بخشی از کارهای گذشته من با این خواننده است. در واقع این کنسرت موسیقایی یک رونمایی از آنسامبل زاستا است که به مخاطبان معرفی می شود. ضمن اینکه ما قطعات دیگری را برای این کنسرت در نظر گرفته ایم که مقداری برای مخاطبان سورپرایز خواهد بود.
خلعتبری درباره عنوان کنسرت و ارتباطمان با مجموعه داستانی «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی توضیح داد: بله این کنسرت شاید ارتباطی با این مجموعه داشته باشد چراکه من آهنگسازی این سریال را نیز برعهده دارم و والسی به نام «شهرزاد» با آنچه در آهنگسازی مجموعه تجربه کرده ام ارتباط خواهد داشت.
علیرضا قربانی خواننده این کنسرت موسیقایی نیز گفت: من اعتقاد زیادی به اجرای مستمر رپرتوارهای مختلف توسط یک خواننده در یک پروسه زمانی کوتاه مدت ندارم. جنبه مجری بودن باعث می شود که هنرمند از یک هنرمند مولف دور شود اما اعتقاد دارم یک رپرتوار خاص که مخاطب به آن توجه کند می تواند اجرای قابل قبولی باشد چراکه تا وقتی نیازهای یک مخاطب وجود داشته باشد بنابراین آن رپرتوار هم می تواند ادامه پیدا کند.
خلعتبری نیز در ادامه صحبت های قربانی گفت: وقتی سالن کوچک تر باشد تعداد سالن های اجراها نیز زیادتر می شود. بنابراین اجرای رپرتوارهای مختلف در کشورمان به دلیل اینکه جمعیت خواهان تماشای کنسرت زیاد است و از سویی دیگر ما سالن های کوچکی در این زمینه داریم زیادتر خواهد شد و یک آهنگساز یا مدیر هنری یک کنسرت مجبور به اجراهای مختلفی از یک برنامه موسیقایی است. ما نیز در این کنسرت تلاش کردیم تا توسط هنرمندان آنسامبل زاستا که گروهی متشکل از هفت هنرمند نوازنده است آثاری را ارائه دهیم که برای مخاطب قابل قبول باشد البته غیر از این هفت نفر نوازندگان مهمانی داریم که نیز در این کنسرت همراه ما خواهند بود.
این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: متاسفانه ما در کشورمان ارکسترهایی داریم که به دلیل نداشتن یک سازمان پشتیبان کننده بعد از چند اجرا عقیم ماندند. ارکسترهایی مانند ارکستر مجلسی ایرانیان، ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی که به دلیل نداشتن یک سازمان پیشتیبان کننده عقیم ماندند و نتوانستند به راهی که در پیش رو داشتند ادامه دهند. بنابراین معتقدم چنین ارکستر هایی نیازمند حمایت بخش خصوصی هستند که بتوانند بودجه خود را تامین کرده و به کار خود ادامه دهند. مگر یک نوازنده می تواند با حضور در یک ارکستر امرار معاش کند؟
این آهنگساز ادامه داد: در حال حاضر ارکسترهای بسیار خوبی در کشور مشغول فعالیت هستند اما به قدری با مشقت زیاد و مشکلات متعدد به کار خود ادامه می دهند که شرایط کار برایشان بسیار ناهموار می شود. نگاه من یک نگاه انتقادی نیست بلکه نگاهی واقع گرایانه به شرایط امروز موسیقی ماست. من فقط می توانم به این نکته اشاره کنم که آنسامبل زاستا هم شغل دارند و هم مسئولند اما باید بگویم که هیچ ضمانتی برای هیچ چیزی در رابطه با ادامه کار ما به دلیل مشکلاتی که داریم وجود ندارد.
علیرضا قربانی نیز با تایید صحبت‌های فردین خلعتبری تصریح کرد: بخشی که ما برای انجام کارهایمان در یک آنسامبل و یا گروه های موسیقایی پیش بینی کرده ایم در خیلی از موارد با مشکل مواجه می شود چراکه در خیلی از اماکن و منطقه های کشور اساسا با موسیقی مشکل دارد و خیلی ها این هنر را فعل حرام می دانند. بنابراین وقتی بخش خصوصی چنین فضایی را می بیند برای حمایت هایی که می خواهد انجام دهد دچار شک و شبهه می شود و شما هم به عنوان یک برگزارکننده کنسرت نیز نمی توانید برنامه ریزی مشخصی روی کنسرت در شهرستان ها انجام دهید. در حالی که وقتی من به عنوان یک خواننده در فلان فستیوال خارجی شرکت می کنم کاملا می دانم که قرار است در حتی در یک سال و نیم آینده چه برنامه ای را در چه مکانی و چه ساعتی اجرا کنم اما وقتی در اینجا تا لحظه آخر سالن اجرای من هنوز مشخص نیست بنابراین نمی توان پیش بینی خاصی از این موضوع کرد. همه اینها به خودی خود آنچنان انرژی از شما می گیرد و برنامه هایتان را به هم می زند که نمی توانید پیش بینی تدوین شده ای از برنامه های طولانی مدت خود داشته باشید.
وی درباره آنسامبل زاستا نیز گفت: در آنسامبل زاستا تعدادی از نوازندگان برجسته ما هنرمندان خانم هستند در حالی که این هنرمندان در بسیاری از شهرستان ها هنوز نمی توانند نوازندگی کنند پس وقتی چنین شرایطی وجود دارد باز هم تاکید می کنم که نمی توان روی کارهای از قبل برنامه ریزی شده حساب کرد.
مجید روغنی تهیه کننده این کنسرت نیز در این نشست خبری توضیح داد: در کشورمان وقتی برای برگزاری یک کنسرت اقدام می کنید به مجموعه ای برخورد می کنید که مربوط به سیستم دولتی است اما در همه جای دنیا وقتی تهیه کننده قراردادی را با یک سالن در رابطه با برگزاری یک کنسرت می بندد از آن لحظه اجازه بلیت فروشی دارد اما در کشور ما چنین شراطی وجود ندارد و چون بدنه دولتی در همه جا حضور پررنگی دارد و ممکن است در همین رابطه مشکلاتی ایجاد شود بنابراین هیچ وقت بخش خصوصی نمی تواند برای خود برنامه ریزی کند. چراکه این بخش حاشیه امنیت ندارد و تا دقیقه آخر نمی داند که این کنسرت برگزار می شود یا نه چراکه بالاخره برای برگزاری یک کنسرت حتما به یک شاخه دولتی برخورد می کند.
علیرضا قربانی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: قرار بود برنامه ریزی مدونی برای آنسامبل سازهای ایرانی تدوین شود اما تصمیم بر این شد که بعدا این کار را انجام بدهیم وگرنه علاقه من و فردین خلعتبری به آنسامبل ایرانی بسیار زیاد است که قطعا در آینده کارهایی را انجام خواهیم داد و امیدواریم بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.
این خواننده موسیقی ایرانی در انتقاد به دو اجرایی شدن کنسرت های موسیقایی در یک روز گفت: در هر جای دنیا که می رویم و می گوییم که ما در یک شب دو کنسرت را برگزار می کنیم به ما می خندند و فکر می کنند این کار ما شوخی است چون چنین موضوعی در هیچ جای دنیا متداول نیست اما متاسفانه به دلیل شرایطی که پیش روی برگزارکنندگان یک کنسرت وجود دارد متاسفانه گروه هنری مجبور است چنین تجربه های غلطی را از سر بگذراند. من به این نکته تاکید کردم چندان علاقه مند نیستم که در یک زمان فشرده مجری رپرتوارهای مختلف باشم اما این شرایط است که در بسیاری از موارد فضایی اینچنینی را برای یک گروه هنری فراهم می آورد.
وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر استفاده از ساز و آواز در این کنسرت موسیقایی توضیح داد: تلاش بسیار فراوانی کردیم که در برخی از قطعات ساز و آواز داشته باشیم یا اگر هم این موضوع وجود نداشته باشد یک نوازنده به صورت بداهه اثری را اجرا کند چون این موضوع به شدت در موسیقی کشور ما در حال فراموشی است به همین جهت من اصرار دارم که بخش بداهه نوازی یا ساز و آواز در کنسرت ما وجود داشته باشد. ما نباید یادمان برود که بسیاری از کارهای فراموش نشده موسیقی ایرانی روی صحنه اجرا شدند.
فردین خلعتبری نیز با تایید صحبت های قربانی گفت: متاسفانه در سال های اخیر اتفاقاتی برای موسیقی افتاده که فرم های موسیقی رفته رفته در حال فراموشی است و این موضوع بسیار مهمی است که ما آهنگسازان و هنرمندان موسیقی روی این فرم های موسیقی کار کنیم چراکه این فرم ها به شدت در موسیقی ایرانی فراموش شده و ما فقط سراغ تصنیف ها رفتیم. البته تغییر عادت مخاطب مقداری زمانبر است به همین جهت ما باید بتوانیم در کنار استفاده از فرم های مختلف موسیقی ایرانی در اجرا هم به زمان توجه کنیم و هم سطح حوصله مخاطب را بالا ببریم.
علیرضا قربانی نیز بعد از صحبت های خلعتبری در معرفی شاعرانی که در این کنسرت با آنسامبل زاستا همراهی می کنند گفت: عمده اشعار به کار گرفته شده در این کنسرت از آثار افشین یداللهی است که قبلا سابقه همکاری با او را در قطعات شب دهم و مدار صفر درجه داشتیم اما دوستان دیگری چون مسعود کلانتری، محمد علی بهمنی و غلامرضا طریقی شاعرانی هستند که همکاری هایی با آنها در این کنسرت انجام دادیم.
فردین خلعتبری نیز در بخش پایانی صحبت های خود با انتقاد از رسانه ملی در نشان ندادن ساز و فعالیت هنرمندان ایرانی تصریح کرد: اگر ما را دائما در تلویزیون نشان دهند شاید آن وقت ذائقه مخاطب نیز تغییر کند و دیگر در کنسرت ها دائم از علیرضا قربانی خواهان اجرای قطعات ماندگاری چون ارغوان و شب دهم نباشند. وقتی علیرضا قربانی را بدون ساز در تلویزیون نشان می دهند دیگر چه انتظاری می توانیم از موسیقی و ذائقه مخاطب داشته باشیم. وقتی مردم از هنری مشروع لذت می برند چرا باید آن را از شبکه های غیر مشروع ببینیم و از آن لذت ببریم. متاسفانه تمام دیش های ماهواره اکنون متعلق به کسانی است که از ما نیستند. متاسفانه ما هیچ تریبونی نداریم اما کسانی این تریبون را در شبکه های ماهواره ای دارند که شایسته آن نیستند.
وی ادامه داد: آیا دوستان ناراحت می شوند که یک مراسم عزاداری مشروع را در شبکه های تلویزیونی کشورهایی چون مالزی پخش کنند مطمئنا ناراحت نمی شوند. پس من از این دوستان می خواهم بگذارید آن چیزی که اکنون در کشور مجوز دارد در تلویزیون نیز نشان داده شود. بگذارید ارکسترها را نشان دهند ما پول هم نمی خواهیم فقط دوست داریم دنیا بداند که ما هم ارکستر خوب و هم نوازنده خوب داریم. متاسفانه من در هر محفل بین المللی که آثار هنرمندان ایرانی را پخش کردند گفتند مگر ایران ارکستر هم دارد.
خلعتبری بیان کرد: ما عقده داریم، ما عقده ای هستیم به معنای دیگر موزیسین ها عقده تلویزیون نداشتن را دارند و هیچکس هم هیچ دلیل قانع کننده ای را به آنها نمی گوید نگاه من به این ماجرا نه سیاسی است و نه چیز دیگر اما یک سوال می کنم اینکه چرا موسیقی را از تلویزیون حذف کردید و متاسفانه با هرکس هم که در این مورد صحبت می کنیم در درون دل خود راضی است اما نهایتا می گوید این خط قرمز است.
کنسرت «شهرزاد» به آهنگسازی فردین خلعتبری و خوانندگی علیرضا قربانی اول تا سوم بهمن در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.

کنسرت «شهرزاد»,فردین خلعتبری و خوانندگی علیرضا قربانی,
آمار بازدید : 1,258
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500