ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : دوشنبه 15 دی 1393 - ساعت 20:04:31
چاپ خبر

عالیم قاسیم‌اف: اگر تار به نام ایران ثبت می‌شد من ناراحت نمی‌شدم

تالار وحدت امروز دوشنبه ۱۵ دی میزبان نشست خبری کنسرت بادی تهران با حضور اعضای آن متشکل از سینا ذکایی سرپرست، عالیم قاسیم‌اف ستاره شهیر موسیقی اصیل آذربایجان، جاوید مجلسی رهبر و کوروش وزیر‌مختار تهیه‌کننده برگزار شد.


52395_635560643890863266_m.jpgتالار وحدت امروز دوشنبه ۱۵ دی میزبان نشست خبری کنسرت بادی تهران با حضور اعضای آن متشکل از سینا ذکایی سرپرست، عالیم قاسیم‌اف ستاره شهیر موسیقی اصیل آذربایجان، جاوید مجلسی رهبر و کوروش وزیر‌مختار تهیه‌کننده برگزار شد.
در ابتدای نشست عالیم قاسیم‌اف خواننده بنام موسیقی آذربایجان، گفت: ثبت شدن ساز تار به نام جمهوری آذربایجان در فهرست میراث معنوی یونسکو را نباید سیاسی کنیم. اگر تار به نام ایران ثبت می‌شد، من ناراحت نمی‌شدم.
قاسیم‌اف در پاسخ به پرسش خبرنگاری دربارهٔ نظرش نسبت به ثبت تار به نام جمهوری آذربایجان در یونسکو، اظهار کرد: این چیز‌ها مهم نیست، بلکه عشق و محبت است که باعث می‌شود این تار بیشتر در موسیقی کشورهای شرق نواخته شود.
او ادامه داد: مهم این است که نام تار آورده شود و مسئله جنبه و رنگ سیاست به خودش بگیرد مهم‌ترین بخش مسئله این است که نام تار آورده شود، چرا که در زندگی ما و ایرانی‌ها نقش مهمی ایفا کرده است.
این خواننده‌ شهیر موسیقی آذربایجان اضافه کرد: برای من در موسیقی هیچ حد و مرزی وجود ندارد، چون موسیقی باعث می‌شود همه از اقشار مختلف دست به دست هم دهند، برای من هم هر کسی که کار موسیقی می‌کند ندیده و نشناخته دوست و برادر من محسوب می‌شود.
قاسیم‌اف در ادامه نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا حاضر شدید با ارکستر بادی تهران همکاری کنید گفت: وقتی سینا زکایی پیشنهاد را به من داد، نتوانستم به او نه بگویم. او روش خاص خود را در درخواست از من داشت و من را مجاب کرد تا در این کنسرت شرکت کنم.
وی در خصوص مطرح شدن موسیقی آذربایجان در دنیا نیز گفت: موسیقی ایران نیز در بیشتر نقاط دنیا شناخته می‌شود، اما موسیقی آذربایجان را هم من به این هدف کار نکردم که آن را به دنیا نشان بدهم. من بیشتر هدفم این بود که درآمدی برای خانواده‌ام کسب کنم.
قاسیم‌اف به همکاری دخترش در این اجرا نیز اشاره کرد و گفت: فرقانه، دختر من است و او هم مثل من آواز می‌خواند؛ اما نسبت به من، اطلاعاتش دربارهٔ موسیقی آکادمیک‌تر است.
این خوانندهٔ آذری در پایان صحبت‌هایش هم گفت: حمایت‌های دولتی از موسیقی خیلی مهم است. اگر ارکستری بخواهد کار جدی انجام دهد، پول درآوردن خیلی سخت است. کسانی که موسیقی حرفه‌ای کار می‌کنند، دولتشان از آن‌ها حمایت می‌کند تا به سمت موسیقی سبک نروند.
در اواسط نشست جاوید مجلسی گفت: اول کار زیاد به همکاری راضی نبودم و فکر می‌کردم که عالیم قاسیم‌اف نمی‌تواند نیاز‌های ما را برآورد کند اما در ادامه نظرم کاملا نسبت به ایشان عوض شد و هم اکنون باعث خوشحالی‌ام است که ایشون با ما همکاری می‌کنند.
سینا زکایی هم در این ارتباط گفت: ما برای این کنسرت نزدیک به ۸ ماه است که زحمت می‌کشیم و با توجه به یک دهه فعالیت موسیقایی ارکس‌تر سعی کردیم تا رپورتواری مناسب در برای علی اف در نظر گرفتیم که فکر می‌کنم کمتر با آن درگیر بوده است.
این هنرمند در پایان صحبت‌هایش هم گفت: قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شوند، نام‌آشنا هستند و مخاطب غیرآذری‌زبان نیز با آن‌ها خاطره دارد. ما در این سال‌های فعالیت ارکستر حاضر نشدیم با خواننده‌ای همکاری کنیم، اما این‌بار دوست داشتیم از محدودهٔ ایران خارج شویم و با چند هنرمند بین‌المللی همکاری کنیم. وقتی جلو‌تر رفتیم ترجیح دادیم همکاری ما با آقای قاسیم‌اف باشد.
این بار نوبت به تهیه‌کننده کنسرت یعنی کوروش وزیر مختار رسید تا نشست را با صحبت‌هایش به پایان برساند.
او گفت: خیلی از افراد کار‌شناس نیستند، اما تصمیم‌گیرنده هستند به عنوان مثال ما برای اجرا سالن همایش‌های برج میلاد را در نظر داشتیم اما در ‌‌نهایت سه هفته باقی مانده به ما اعلام شد که این اتفاق در برج میلاد رخ نمی‌دهد در نتیجه از برج به تالار وحدت منتقل شد از طرفی دیگر هزینه این خواننده به دلار پرداخت می‌شود و این هزینه‌ها با تفاوت زیاد محاسبه خواهند شد.
ارکستر بادی تهران از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را شروع و کنسرتهای متعددی را در سراسر کشور برگزار کرده است. این ارکستر متشکل از ۲۰ نوازنده است. یکی از نکات قابل توجه این ارکستر وجود تمام سازهای بادی در کنار یک دیگر است که نظیر این حرکت در گروهای موسیقی ایران وجود نداشته است. این گروه در سال ۱۳۸۷ با همکاری سینا ذکایی (سرپرست ارکستر) و افشار حشمتیان (مدیر ارکستر) موفق به کسب مقام اول جشنواره موسیقی فجر شد.
این ارکستر قرار است در تاریخ ۲۱ و ۲۲ دی ماه در تالار وحدت مهم‌ترین و محبوب‌ترین قطعات موسیقی آذربایجان به صورت ارکسترال به اجرای برنامه بپردازد.

قاسیم‌اف,ارکستر بادی,
آمار بازدید : 1,250
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500