ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : چهارشنبه 24 دی 1393 - ساعت 02:38:15
چاپ خبر

مهران مهرنیا: دستگاه اصفهان آواز غریبی دارد

برنامه موسیقیایی «نغمه‌ها» با هدف گفتگوی صمیمانه با هنرمندان موسیقی، این هفته میزبان «مهران مهرنیا» نوازنده، آهنگساز و مدرس تار و سه تار بود تا درباره آثاری نظیر تصنیف‌ها «بهار، ایران، افسانه ما، سحرگاهان و پرتو نام ایران» گفتگو کند.


752129-370x247.jpgبرنامه موسیقیایی «نغمه‌ها» با هدف گفتگوی صمیمانه با هنرمندان موسیقی، این هفته میزبان «مهران مهرنیا» نوازنده، آهنگساز و مدرس تار و سه تار بود تا درباره آثاری نظیر تصنیف‌ها «بهار، ایران، افسانه ما، سحرگاهان و پرتو نام ایران» گفتگو کند.
این برنامه، دوشنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود و بازپخش آن چهارشنبه ساعت ۱۶ و جمعه ساعت ۱۰ روی آنتن می‌رود، کارگردان برنامه هم حبیب‌الله ذوالفقاری و تهیه‌کننده آن اصغر احدی است.

به موسیقی‌های اوایل انقلاب علاقه دارم
مهرنیا در این برنامه از علاقه خانوادگی به موسیقی چاوش یا اجتماعی اوایل انقلاب خبر داد و تاکید کرد: «از سال ۸۰ شروع به ضبط برنامه و تولید آثار موسیقیایی کردم، اما پیش از آن به بازسازی آثار زمان قاجار علاقه داشتم.»
وی درباره تصنیف «بهار» تصریح کرد: «این اثر که مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفته بود با صدای اثرگذار سالار عقیلی و شعر شنیدنی سعید میرزایی منتشر شد. تصنیف بهار شعری لطیف و شیرین دارد که بشارت دهنده طراوت و نیکی بهار است. این اثر پیچیدگی‌های ارکس‌تر را ندارد و بسیار ساده و قابل درک تولید شده است.»

استاد شهنازی توانایی غنی خود را برای تصنیف ایران به رخ کشید
این نوازنده تار درباره تصنیف «ایران» گفت: «این تصنیف اثری ویژه بود که علی اکبر شهنازی آن را ساخت. شعر آن برای جوانان ایران است و در سال‌های دور نیز اجرا شده بود. علی منتظری تصنیف ایران را در ارکس‌تر سمفونیک تنظیم کرد، اسماعیل امینی برای آن شعر گفت و بعد از اجرا در سال ۱۳۸۶ به عنوان قطعه بر‌تر جشنواره تولیدات صدا و سیما در شیراز انتخاب شد. این اثر از دستگاه ماهور آغاز می‌شود، به دستگاه راک وارد می‌شود و اشاره‌ای به دستگاه اصفهان دارد. استاد شهنازی علاوه بر ذوق مثال زدنی‌اش، تلاش کرد که توانایی غنی خودش را در این اثر به رخ بکشد.»
وی درباره مضمون تصنیف ایران افزود: «مضمون شعر درباره ایران است و درآن اقوام ایرانی به اتحاد دعوت می‌شوند.»

تصنیف «افسانه‌ها» راز و نیاز آدم‌ها با دلشان است

مهرنیا درباره تصنیف «افسانه‌ها» گفت: «شعر افسانه‌ها را همایون میرزایی سروده است که اجرای آن با ارکس‌تر زهی و ترکیبی از سازهای ایرانی همچون تار، کمانچه، عود، سنتور و… آن را ماندگار کرد. این شعر راز و نیاز آدم‌ها با دلشان را در قالب فراق بیان می‌کند. در آهنگسازی این اثر از ساز تار بیشترین بهره را بردم. این به دلیل تعلق خاطری است که به سازهای ایرانی دارم.»

دستگاه اصفهان آواز غریبی دارد
این نوازنده و مدرس درباره «تصنیف سحرگاهان» تصریح کرد: «آواز اصفهان غریب است و این غریبی به دل فارسی‌زبانان خوش می‌نشیند. غم مهجور و مغرورانه تصنیف سحرگاهان مثال زدنی است. الگوی ملودی این اثر با ویلون ۱، ۲، ۳ تنبک، تار عود و… شکل گرفته است. آهنگسازی که خودش سازی را می‌نوازد، آن ساز مورد علاقه‌اش را در آثارش برجسته‌تر می‌کند و در این تصنیف ساز تار شاخص و برجسته است.»

مدح و ثنای ایران در تصنیف پرتو نام ایران
این آهنگساز «تصنیف پرتو نام ایران» را اثری ترکیبی از ارکس‌تر زهی و دو ساز ایرانی برشمرد و در پایان گفت: «”پرتو نام ایران” اثری برای مدح و ثنای ایران است که توصیفی عاشقانه از سرزمینمان ایران دارد و در دستگاه ماهور ساخته شده است.»

برنامه موسیقیایی «نغمه‌ها»,مهرنیا, علی اکبر شهنازی,تصنیف «افسانه‌ها»,تصنیف سحرگاهان
آمار بازدید : 1,454
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500