ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : یک‌شنبه 12 بهمن 1393 - ساعت 09:25:25
چاپ خبر

ارجمند: بودجه اختصاصی رئیس جمهور برای ارکستر‌ها بی‌سابقه است

نشست خبری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر با حضور پیروز ارجمند (مدیرکل دفتر موسیقی)، دکتر حسن ریاحی (دبیر)، علی ترابی (دبیر اجرایی)، اکبر محمدی (دبیر بخش استعداد‌های درخشان)، امیر عباس ستایشگر (بخش نسلی دیگر) و سحر طاعتی روابط عمومی این جشنواره صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.


z (3).JPGنشست خبری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر با حضور پیروز ارجمند (مدیرکل دفتر موسیقی)، دکتر حسن ریاحی (دبیر)، علی ترابی (دبیر اجرایی)، اکبر محمدی (دبیر بخش استعداد‌های درخشان)، امیر عباس ستایشگر (بخش نسلی دیگر) و سحر طاعتی روابط عمومی این جشنواره صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.
 
    بخش پاپ باید کارهای جدید ارائه بدهند
در ابتدای نشست، حسن ریاحی دبیر سی‌امین جشنواره موسیقی فجر از برگزاری این جشنواره از تاریخ ۲۴ بهمن تا اول اسفند ماه در ۸ سالن مجزا خبر داد و گفت: سعی بر این شده تا برنامه‌های مختلف و متفاوتی در تمام بخش‌ها علی الخصوص پاپ داشته باشیم و با خوانندگان این فیلد صحبت شده تا کارهای جدیدی را در این اجرا‌ها ارائه بدهند، در بخش‌های بین الملل هم از کشورهایی مثل آلمان، اتریش، اسپانیا استفاده شده و رایزن‌های این سفارت‌ها برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی و کمک کرده‌اند.
ریاحی افزود: یکی از اتفاقات خوب که در این جشنواره رخ داده پیشرفت چشمگیر در بخش نوازندگی و آهنگسازی هستیم که طی بررسی ۸۳ اثر متوجه این مسئله شدیم، به طور کل در بخش آهنگسازی دچار یک سری کمبودهایی هستیم که قرار شده تا کانونی با نام موسیقی‌دانان جوان را برای این بخش تشکیل بدهیم.

    با مشکل بودجه مواجه بودیم

در ادامه این نشست پیروز ارجمند (مدیر کل دفتر موسیقی) از مشکلات مالی موجود در این جشنواره گله کرد و گفت: در این جشنواره منابع مالی محدودی داشتیم که نسبت به سال قبل حتی کمتر بود در حقیقت بودجه‌ای که به ما اختصاص داد شد دقیقا با بودجه‌ سال ۷۶ برابری می‌کرد.
ارجمند افزود: یک سری برنامه‌های دیگری هم برای جشنواره در نظر گرفتیم که در جدول ذکر نشده‌اند این است که در روز اختتامیه جشنواره سی‌ام اجرای موسیقی در محوطه تالار وحدت برگزار خواهد شد که برای اولین بار این اتفاق تحت عنوان زنگ موسیقی انقلاب رخ خواهد داد، از سوی دیگر در روز ۲۵ بهمن‌ماه اجرای ارکس‌تر سمفونیک صدا و سما به رهبری نادر مرتضی‌پور و خوانندگی سالار عقیلی را در پیش خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌ها پخش نماهنگی با نام «پیامبر مهربانی» است که با هدف ترویج چهره واقعی پیامبر اسلام به آهنگسازی من و خوانندگی علیرضا وکیل‌منش به ۳ زبان فارسی، عربی و انگلیسی پخش خواهد شد، همچنین از دیگر برنامه‌ها می‌توان به برگزاری جشنوراه جشنواره‌ها با محوریت قرار دادن جشنواره موسیقایی استاد خرم، استاد شهناز و جشنواره‌های استانی زاگرس‌نشینان، موسیقی نواحی فارس و جشنواره موسیقی دانش‌آموزان کل کشور، اجرای گروه سرود دختران آموزش و پرورش و چند گروه دیگر اشاره کرد.
وی در بخش دیگر صحبت‌هایش به اجرای ارکس‌تر سمفونیک در جشنواره سی‌ام اشاره کرد و گفت: ارکس‌تر سمونیک تهران در این جشنواره اجرای خود را به رهبری منوچهر صهبایی و رهبری می‌ه‌مان شهرداد روحانی برگزار خواهد کرد. گروه کر این ارکس‌تر هم به رهبری حمید عسکری اجرایی متفاوت در جشنواره رقم خواهد زد و درست از اسفندماه با حضور رییس جمهور این گروه که مدتی منحل شده بودند فعالیت رسمی خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد.
 
    بخش استعدادهای درخشان نسبت به سال‌های قبل رشد داشته است
اکبر محمدی دبیر بخش استعدادهای درخشان از برگزاری برنامه متفاوت و خاص در این بخش اشاره کرد و گفت: در این بخش ۳۲ هنرمند آثار خود را ارائه داده که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی افزود: یک سری اجراهای دیگر نیز وجود دارند که برای اولین بار اجرا شده و در بخش کلاسیک نیز شاهد اجرای متفاوت و خاصی خواهید بود.
امیر عباس ستایشگر دبیر بخش نسلی دیگر درباره جشنواره امسال نیز گفت: این چهارمین سالی است که این بخش در جشنواره حضور دارد و ما شاهد اجرای ۸۵ گروه در این بخش خواهیم بود.
وی ادامه داد: در این بخش سه آیتم را دنبال می‌کنیم که عبارتند از: دارای تالیف بودن، ارائه آثاری از موسیقی ایرانی و در ‌‌‌نهایت داشتن دیدگاه شخصی که باید در امسال در نظر گرفته شود.

    عدم حضور رامین صدیقی لطمه زیادی به جشنواره وارد کرد
علی ترابی دبیر اجرایی نیز در ادامه نشست متذکر شد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که جشنواره فجر را با جشنوار‌های بین‌المللی مقایسه می‌کنند و توقع دارند تا این جشنوار در سطح جشنوار‌های بین‌المللی با کیفیت بالا برابری کنند که باید بگویم جشنواره موسیقی فجر برای رسیدن به چنین جایگاهی فعلا مسیر زیادی را باید بپیماید.
ترابی افزود در هر صوت نباید از حضور بخش نسلی دیگر و استعداد‌های درخشان در این جشنوار چشم‌پوشی کرد چرا که نقطه اوج آن محسوب شده اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که همانطور که مدیریت و حوزه موسیقی دچار یک سری اشکالاتی هستند در نتیجه این مسائل به جشنواره هم سرایت خواهد کرد پس نباید توقع زیادی از آن داشت.
وی همچنین گفت: ما در این جشنواره شاهد حضور ۱۲۲۲ هنرمند، ۹۲ سالن و ۵۷ هزار صندلی هستیم که این داستان در بخش خارجی و نواحی با وجود منابع مالی کم رشد چشمگیری داشته؛ البته نباید از عدم حضور رامین صدیقی در این جشنواره چشم پوشی کرد که باعث لطمه زیادی به جشنواره شده و چون او نقش زیادی در بخش بین الملل ایفا می‌کرد.
او در پایان افزود: به نظرم عنوان بین‌المللی برای این جشنواره کمی دور از تصور است، این عنوان حداقل برای زمانی است که بتوان در این عرصه حداقل ۷۰ درصد به بخش بین‌الملل اختصاص داشته باشد.
 
    بودجه موسیقی از بودجه سینما کمتر است
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر عدم حضور اساتید بزرگ موسیقی ایران در جشنواره گفت: ما به عنوان مدیران برگزاری جشنواره دوست داریم که اساتید حضور داشته باشند و حضور این اساتید از نظر ما هیچ منعی ندارد. اینکه چرا این اساتید در جشنواره حضور پیدا نمی‌کنند را باید از خود آن‌ها پرسید. وقتی رئیس دولت خودش بار‌ها حرف از موسیقی و ارکستر‌ها آورده و نشان داده که از موسیقی حمایت می‌کند ما نمی‌دانیم چرا هنرمندان و برخی از اساتید حاضر نیستند در جشنواره حضور پیدا کنند.
در انتهای نشست پیروز ارجمند از کمبود بودجه مجددا انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه چرخش مالی در موسیقی از همه هنرهای فعال در کشور بالا‌تر است اما بودجه موسیقی یک پنجاهم بودجه سینما است اما با تمام این اوصاف بودجه‌ای که دکتر روحانی برای ارکستر‌ها اختصاص داده‌اند بی‌سابقه است.
ارجمند در پایان صحبت‌هایش درباره موسیقی راک و رپ نیز گفت: در تمام این مدت سعی کرده‌ام که دوستان را قانع کنم که موسیقی راک و رپ ممنوع نبوده و حتی در برخی موارد برای جامعه مفید است که البته به یک سری موفقیت‌هایی نیز دست پیدا کردم اما مشکل اینجاست که برخی اهالی موسیقی خودشان این بخش را به عنوان بخش موسیقی قبول نکرده و آن را رد می‌کنند.

سی‌امین جشنواره موسیقی فجر, پیروز ارجمند, بودجه موسیقی
آمار بازدید : 1,183
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500