ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : یک‌شنبه 26 بهمن 1393 - ساعت 15:45:39
چاپ خبر

کارگاه موسیقی ایرانی در ادینبورو

به نوشته بولتن اینترنتی این جشنواره، دکتر پارمیس مظفری استاد انجمن مطالعات ایران در دانشگاه سنت‌اندروز اسکاتلند، بانی شکل‌گیری این حرکت بوده است. برگزاری چنین برنامه‌هایی در قالب این جشنواره‌ها اصولا هدف نهایی جشنواره‌های فرهنگی بین‌المللی چون ادینبورو و حرکتی به‌سوی فراهم آمدن فضای مناسب برای این بده‌بستان‌های فرهنگی است. بر همین پایه، خانم مظفری در دوره گذشته با شکل دادن به حرکت مشابهی، یک اجرای مختصر را برای یک گروه کوچک از نوازنده‌های ایرانی تدارک دیده بود.


54272_635595220322323771_m.jpgبه نوشته بولتن اینترنتی این جشنواره، دکتر پارمیس مظفری استاد انجمن مطالعات ایران در دانشگاه سنت‌اندروز اسکاتلند، بانی شکل‌گیری این حرکت بوده است. برگزاری چنین برنامه‌هایی در قالب این جشنواره‌ها اصولا هدف نهایی جشنواره‌های فرهنگی بین‌المللی چون ادینبورو و حرکتی به‌سوی فراهم آمدن فضای مناسب برای این بده‌بستان‌های فرهنگی است. بر همین پایه، خانم مظفری در دوره گذشته با شکل دادن به حرکت مشابهی، یک اجرای مختصر را برای یک گروه کوچک از نوازنده‌های ایرانی تدارک دیده بود.
بازخورد مناسب آن برنامه باعث شد دکتر مظفری برای سال جاری یک مجموعه گسترده‌تر تدارک ببیند. پیشینه‌اش به‌عنوان یک دانش‌آموخته اتنوموزیکولوژی (بوم‌شناسی موسیقی) در بریتانیا، او را در طراحی یک کارگاه جامع موسیقی ایران یاری کرد و نتیجه این شد که مظفری توانست موسیقی ایرانی را در برنامه امسال در چندین قالب متفاوت عرضه کند: در شکل نظری با برگزاری سخنرانی مفصلی روی ریشه‌ها و عوامل شکل‌گیری سازهای ایرانی و به‌خصوص ساز تخصصی سنتور سخنرانی کرد. او در بُعد عملی هم با برگزاری کارگاه عملی ساز و آواز ایرانی با بهره‌گیری از نوای سازها و با بررسی میدانی تاثیر آن بر شکل سماع در موسیقی عرفانی و مجلسی ایران ارائه کرد.
دکتر مظفری در سال‌های حضور در ایران و پیش از مهاجرت به بریتانیا هم روی گسترش مباحث نظری مربوط به موسیقی ایرانی کار کرده و به‌گفته خودش حال در این جشنواره فرصتی یافته بود تا این داشته‌ها و مبانی را به زبان بین‌المللی عرضه کند: "از این راه فرصتی پیش آمد تا مردم خارج از ایران هم با گذشته غنی ما آشنا شوند. این لازم است که آنها بدانند موسیقی ما سابقه هزاران ساله دارد و محدود به چند ساز بادی نمی‌شود، که تازه آنها را هم شاید تصادفی بشناسند!"
این برنامه از ساعت 10 صبح به وقت محلی آغاز شده و تا پاسی از شب در گالری ساتن ادینبورو ادامه داشت.

دکتر پارمیس مظفری,ادینبورو,کارگاه جامع موسیقی ایران
آمار بازدید : 1,041
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500