ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : فاطمه فدایی
|
تاریخ : جمعه 1 اسفند 1393 - ساعت 10:58:58
چاپ خبر

حمید عسکری: آلبوم «کما 1» را یکبار از پنجره ماشین به بیرون پرت کردم!

پس از انتشار آلبوم چهارم، حمید عسکری با انتقادات تندی از سوی مخاطبان موسیسقی مواجه شد. دلیل اصلی هم سبک و سیاق آن مجموعه بود که با سایر کارهایش تفاوت های بزرگی داشت. او در آلبوم چهارم، چهره متفاوتی از خودش ارائه کرد تا اینکه اکنون و پس از یک سال، مراحل تولید آلبوم پنجمش هم به پایان رسیده است.


4I1B9115--.jpgپس از انتشار آلبوم چهارم، حمید عسکری با انتقادات تندی از سوی مخاطبان موسیسقی مواجه شد. دلیل اصلی هم سبک و سیاق آن مجموعه بود که با سایر کارهایش تفاوت های بزرگی داشت. او در آلبوم چهارم، چهره متفاوتی از خودش ارائه کرد تا اینکه اکنون و پس از یک سال، مراحل تولید آلبوم پنجمش هم به پایان رسیده است.
«حمید عسکری» باز هم از ایجاد تغییر و تفاوت خبر می دهد و با این صحبت از همین الان باز هم انتقادات را به جانش می خرد. اما ظاهرا این بار کمی داستان تفاوت دارد و باید باز هم شنونده یک عسکری دیگر باشیم. بیشتر از این توضیح نمی دهیم تا خودتان وارد گپ و گفت مفصل ما بشوید. گفت و گویی که از آلبوم جدید آغاز شد و به سال قبل و آلبوم «خوشبختی» رسید و به کنسرت های آینده این خواننده ختم شد.
 
    * سوال بزرگ طرفدارانتان این است که آیا آلبوم جدید در سال جاری منتشر خواهد شد؟
روند تولید آلبوم جدید به اتمام رسیده است. معمولا من در این مواقع تحولاتی را در کار لحاظ می کنم. به دلیل تغییراتی که در برخی قطعات رخ خواهد داد، آلبوم جدید من در سال جاری منتشر نمی شود. به امید خدا این اثر را  در اوایل سال 94 به مخاطبان عزیز تقدیم می کنیم.
 
    *عوامل تولید چه کسانی هستند؟
«شهاب اکبری»، «کوشان حداد»، «مسعود جهانی» و «پوریا حیدری» وظیفه تنظیم را بر عهده داشته اند. مثل همیشه خودم آهنگسازی قطعات را انجام داده ام ولی در قسمت ترانه همکاران من کمی بیشتر شده اند. آقایان «علی عباسی»، «کاظم موسوی»، «امیر بذرافشان» و «امین بامشاد» عمده ترانه ها را نوشته اند. من در این آلبوم فقط یک ترانه دارم و سایر قطعات توسط دوستانی که نام بردم نوشته شده اند.

    *تک قطعات و تیتراژهایی که طی چند وقت اخیر منتشر کردید در آلبوم جدید هم استفاده می شوند؟

خیر. آلبوم جدید شامل قطعاتی است که تا کنون شنیده نشده اند و تکراری نیستند.
 
    *این تک قطعات پیش زمینه ای برای فضای آلبوم جدید هستند یا کارهایی که تولید کرده اید به طور کل متفاوت هستند؟
فضای آلبوم جدید با تمامی آثار این چند متفاوت است و هیچ ارتباطی به همدیگر ندارند. در بین کارهایی که اخیرا منتشر کردم، دو قطعه تیتراژ و کاملا سفارشی بود که یکی از آنها برای ایام ماه محرم تولید شد و با کارهای خودم تفاوت داشت.
 
    *طی شش ماه اخیر شش قطعه را منتشر کردید که یک اتفاق بی سابقه در کارنامه کاری شما بود. دلیل خاصی وجود داشت؟

اگر از قطعات سریال بگذریم، چهار قطعه پس از آلبوم «خوشبختی» طی یک سال اخیر منتشر شده است. چهار قطعه در یک سال زیاد نیست اما برای من شاید یک مقدار زیاد بود. از این موضوع خوشحال هستم زیرا همیشه از سوی طرفدارانم سرزنش می شدم، به دلیل اینکه نسبت به انتشار تک قطعه اقدام نمی کردم. در واقع به درخواست هوادارانم بود که این تعداد اثر منتشر شد و می خواستم برخی از فضاهای موسیقی را ارزیابی کنم. قصد داشتم تا ببینم واکنش مخاطبان چگونه است و به نتایج خوبی هم دست پیدا کردم.

    *همین که در یک سال اخیر چهار یا به عبارت من شش قطعه منتشر کردید مورد نقد قرار گرفت. برخی گفتند که کیفیت را فدای کمیت کرده اید و تک قطعه هایی نظیر «دختران حوا» یا «دلمو میشکنی» بیشتر شنیده شدند. با این موضوع موافق هستید؟
من خودم قطعات «روانی»، «اسمم هنوز روته» و «مرداد» را دوست داشتم و در اجراها هم بازخورد خوبی از آنها گرفتم. من هم با تو موافق هستم و این قول را هم به تو و هم به طرفدارانم می دهم که با شنیدن قطعات آلبوم جدید من سورپرایز می شوید. متوجه می شوید که قطعات آلبوم در سطح دیگری تولید شده اند.

    *فاصله آلبوم «کما 3» تا خوشبختی حدود سه سال بود اما چه شد که تصمیم گرفتید فاصله خوشبختی تا این اثر جدید کمتر از یک سال و نیم باشد؟
یکی از ایراداتی که نسبت به کار من مطرح می شد و مدیر برنامه ها و کسانی است که در تولید آثارم نقش دارند، بیان می کردند این بود که نباید بین آلبوم ها وقفه سه ساله ایجاد شود. رقابت در بازار بسیار فشرده شده است و الان در این شرایط اگر سه سال در زمینه انتشار آلبوم حضور نداشته باشید، یک فاجعه است. هدف ما این است که بین آلبوم ها بیشتر از یک سال و نیم فاصله وجود نداشته باشد.
 
    *مدت زمان انتشار یک آلبوم آیا ملاکی برای موفقیت است؟
به نظر من کیفیت آلبوم باعث موفقیت یا عدم موفقیت می شود. ممکن است  در مدت کمتر از یک سال آلبومی را منتشر کنید اما موفق به برآوردن توقعات نشوید و عکس این موضوع هم وجود دارد. کیفیت آلبوم از همه چیز مهم تر است. اگر فاصله بین دو آلبوم طولانی شود قطعا لطمه می زند و سه سال به معنای اتفاقات عجیب در بازار موسیقی است. اگر سه سال آلبومی را منتشر نکنید به منزله خودکشی است.
 
    *به سراغ ترانه های آلبوم جدید برویم و اینکه شنونده چه سبکی از کلام در این مجموعه خواهیم بود و چه انتخاب هایی داشتید؟
حدود یک دهه از فعالیت حرفه ای من می گذرد و با توجه به تجربیاتی که کسب کرده ام قطعا به شما می گویم که در بخش ترانه رشد زیادی داشته ایم. در واقع برای این بخش شاهد بیشترین رشد و پیشرفت هستیم. به دلیل اینکه افراد با استعداد و خوبی در این آلبوم حضور داشته اند که از لحاظ فنی در سطح بالایی فعالیت می کنند. اما فضای ترانه ها مثل زندگی خودمان است. یک روز خوشحال یا یک روز ناراحت  هستید. یک روز احساس می کنید که موفق شده اید و روز دیگر احساس شکست می کنید. فضای ترانه ها شامل پوشش تمامی این لحظات است. در آلبوم قطعات کاملا عاشقانه  یا اصطلاحا منفی هم داریم. اصولا کارهای من نه خیلی سفید و نه خیلی سیاه است، کارهای من خاکستری است. یعنی این رنگ خاکستری در ترانه ها هم احساس می شود.
 
    *با وجود اینکه به سراغ چهره های مطرح ترانه سرایی نرفته اید باز هم اعتقاد دارید که در این بخش موفق خواهید بود؟
بله صد در صد. اصلا کار کردن با ترانه سراهای معروف عامل موفقیت یک کار نیست. کار جدید و سوژه جدید یا نگاه متفاوت نسبت به سوژه ها از شهرت ترانه سرا مهم تر است. ما امکان همکاری با همه ترانه سراها را داریم و هیچ مانعی وجود ندارد. اما همیشه دوست دارم به سراغ فکرها و اندیشه هایی بروم که جدیدتر هستند. دست خورده و تکراری نشده است. ترانه سراهای جدید، انرژی مثبت زیادی دارند که هم از سواد خوب برخوردارند و انگیزه و اشتیاق آنها هم زیاد است. این انرژی و انگیزه آنها به کار خیلی کمک می کند.
 
    *انتقاداتی که در چهار آلبوم گذشته نسبت به حمید عسکریِ ترانه سرا مطرح می شد باعث شد که این بار فقط یک ترانه داشته باشید؟
ترانه هایی که خودم در گذشته نوشتم شاید از لحاظ فنی دچار ایراد بود اما از لحاظ مفهومی و حس و حال، از آنها نتیجه گرفتم. به هر حال در این سن و سال و پس از چهار آلبوم احساس می کنم باید از ترانه سراهایی که در سطح فنی بالاتری قرار دارند استفاده کنم. به هر حال هر جا که احساس کنم نظر منتقدان آثار من درست است، از آن نظرات استفاده می کنم.
 
    *شما از ملودی و تنظیم های اغلب الکترونیک و ریتمیک آلبوم های «کما» نتایج خوبی گرفته بودید اما چرا در آلبوم خوشبختی ناگهان دست به آن تغییرات گسترده زدید؟
یک موزیسین پس از سه آلبوم باید دست به ریسک بزند و خلاقیت بیشتری در کار خود داشته باشد. آن فضاها را کار کرده بودیم و آن قطعات تا ابد موجود است ولی دوست داشتم برای مخاطب کار جدیدتری انجام دهم. فضایی را که از من کمتر شنیدند، برایشان ایجاد کنم و خوشبختانه پس از آلبوم خوشبختی، روند صعودی خوبی را در کنسرت ها داشتیم که فکر می کنم ناشی از همین آلبوم بود. در اوایل یک مقدار گارد وجود داشت و دوست داشتند که همان کارهای گذشته را از من بشنوند. اما هرچه زمان گذشت، قطعات برای مردم بیشتر جا افتاد و الان شاهد همخوانی های وسیع آنها در اجراها هستیم.
 
    *همین سبک تنظیم ها را در آلبوم پنجم هم دارید؟
منتظر این سوال بودم! یک تفاوت این مجموعه با خوشبختی این است که نظر منتقدان برای من مهم است و هرجا احساس کنم نظر خوبی دارند استفاده می کنم. در این آلبوم فضای ریتمیک، الکترونیک و اکتیو قطعات نسبت به آلبوم خوشبختی بسیار بیشتر است. تنظیم های ریتمیک و الکترونیک را در این آلبوم با یک فرم جدید، بیشتر لحاظ کردیم. تکرار موفقیت های گذشته نیست و فضای ملودی ها و ترانه ها هم نسبت به گذشته تفاوت دارد. دوست ندارم در کارها دچار تکرار باشم. تکرار موفقیت های گذشته، معضلی است که اغلب آلبوم های پاپ به آن دچار شده اند. هنرمندی که به تکرار برسد تمام می شود. پس از آلبوم خوشبختی سعی کردم که فضا را دگرگون کنم و دست به ریسک بزنم.
 
    *گفتید که نسبت به تغییرات آلبوم چهارم، در ابتدا گارد وجود داشت. یک تغییر جدید باز هم با چنین واکنشی رو به رو نمی شود؟
یک سمت زندگی هنرمند به نظر من، ریسک است و این ریسک باید صورت بگیرد. ریسک نکردن به منزله تکرار موفقیت های گذشته است. اگر به بازار نگاه کنید تقریبا آلبوم تمامی کسانی که دست به چنین اقدامی زدند با شکست مواجه شد. به نظر من هنرمند باید توانایی ریسک داشته باشد اما باید این اتفاق با تحقیق، مشورت و تفکر زیاد صورت گیرد. تجربیات گذشته و جمع بندی نظرات مردم و منتقدان و اتفاقاتی که رخ داد را می توانم در یک جمله عنوان کنم؛ سعی کردیم فضایی در آلبوم ایجاد کنم که اولا تکراری و شبیه آثار گذشته نباشد اما نظرات و سلایق مخاطبان را کاملا لحاظ کردم و تقریبا می دانم که خواسته آنها چیست.

    *در بحث ترانه ثابت کرده اید که اهل ریسک هستید و همکاری با افراد گوناگون در آثار گذشته دلیل این نظر من است. اما اعتقاد دارم در بحث اصلا اهل ریسک نیستید. پیش از خوشبختی در آلبوم ها و تک قطعات با زنده یاد «نیما وارسته» و «میلاد ترابی» و «فرشاد فارسی» بیشترین همکاری را داشتید. اکنون هم اعلام می کنید که در آلبوم جدید ترکیب اصلی تنظیم کننده ها همان نفرات خوشبختی هستند.
البته با «مسعود جهانی» هم در این آلبوم همکاری داشتم. من در فضای تنظیم های «شهاب اکبری» کار نکرده بودم و او در آلبوم قبلی پنج یا شش قطعه را تنظیم کرد و این طبیعتا ریسک است. کار کردن با او ریسک نیست زیرا تنظیم کننده ای است که در ایران نسبت به همه همکارانش بیشترین کار موفق دارد. اما به هر حال انتخاب تنظیم کننده برای همکاری یک مقدار مشکل است. تنظیم کننده ها فضاهای مشخصی دارند و شما باید ببینید که چه تنظیم کننده هایی برای کارهای شما مناسب تر هستند. پس از انتشار آلبوم جدید متوجه می شوید که همین تنظیم کننده هایی که نام بردید، برای من کارهای متنوع تری انجام داده اند. ممکن است که اسامی نسبت به آلبوم قبلی تکراری باشد اما کارهایی که تولید کردند با گذشته تفاوت زیادی دارد.
 
    *انتقاد دیگر من این است که خیلی وسواسی هستید. سال گذشته در اواخر مهرماه گفتگویی داشتیم و اعلام کردید آلبوم خوشبختی آماده است اما با یک تغییر چهل یا پنجاه درصدی، آن را پس از محرم منتشر می کنید. همین اتفاقات ظاهرا در مورد اثر جدید هم رخ داده است.
کار موسیقی واقعا سخت است و به شکل وحشتناکی مشکل است. یک جمعیت میلیونی باید راجع به کار شما نظر بدهند و پیش بینی مردم بسیار مشکل است. در کارنامه موزیسین های خارجی اگر دقت کنید، گاهی ده سال بین دو آلبوم آنها فاصله ایجاد می شود. آلبومی را تولید می کنید و انتشار آن لذت بخش است. اما من به این نقطه رسیده ام که احساس می کنم خودم و تیم کاری ام، این توانایی را داریم که کار را تا حد سی یا چهل درصد موفق تر کنیم و قطعات را مطمئن تر در آلبوم قرار دهیم. این موضوع باعث می شود که تاخیر در کار من رخ دهد. تو اسم وسواس را انتخاب می کنی و من هم قبول دارم. اصلا هنرمند اگر وسواس نداشته باشد خوب نیست. همیشه باید خودت اولین منتقد کار خودت باشی. آلبوم جدیدی که تولید کرده ایم را بسیار دوست دارم اما خودم نسبت به آن نقد دارم. در اینجا جایز می بینم که تغییراتی در کار لحاظ کنیم تا با سلکشن بهتری از قطعات برسیم.
 
    *یعنی آلبوم پنجم که منتشر شود، صد در صد مورد پسند و رضایت حمید عسکری است و هیچ انتقادی خودش به این مجموعه ندارد؟
باور کن هیچگاه به صد در صد نمی رسد. آلبوم «کما 1» را که فروش میلیونی داشت یک بار از پنجره ماشین به بیرون پرت کردم! زمانی که کارها را پشت سر هم چیده بودیم و فاصله کمی تا انتشار آلبوم داشتیم، این کار را انجام دادم. گاهی اوقات نسبت به کار خودم خیلی سخت گیر می شوم و از هر منتقدی بیشتر خودم را نقد می کنم. مطمئن باشید که این وقفه حدودا سه ماهه انتشار آلبوم جدید تاثیر مثبت خواهد داشت.
 
    *همکارانتان معمولا سی دی خواننده های دیگر را از پنجره ماشین به بیرون پرت می کنند!
گاهی اوقات کار خودم را گوش و احساس می کنم که می توانستم آثار بهتری را تولید کنم. این سوال به ذهن خودم خطور می کند که می توانستم بهتر باشم اما چرا اینگونه نشد؟ اما اینکه می گویی همکارانم سی دی خواننده ها را بیرون پرت می کنند جالب است! ]می خندد[. اصلا برای من مهم نیست که خواننده یک قطعه موسیقی چه کسی است یا مشهور است. هر کاری خوبی که می شنوم واقعا لذت می برم و این قول را به تو می دهم که تا به حال سی دی هیچ خواننده ای را از ماشین به بیرون پرت نکرده ام!
 
    *خبر اتمام بلیت های کنسرت حمید عسکری به فاصله سه و چهار روز قبل از اجرا مورد توجه قرار گرفت. این اتفاقی است که فکر می کنم در کنسرت های دو یا سه سال اخیر شما رخ نداده باشد. چه شد که بعد از مدتها با این فاصله توانستید کنسرت را سولداوت کنید؟
تقریبا نه سال است که در تهران کنسرت برگزار می کنیم و حتما روند کنسرت های خوانندگان را دنبال کرده اید. همیشه با یک اوج کاری رو به رو هستید. زمانی که به عنوان خواننده جدید مطرح می شوید، نو هستید و هنوز خیلی ها کنسرت های شما را ندیده اند و اشتیاق زیادی دارند. زمانی که چند بار به کنسرت  شما بیایند، آن شتاب اولیه از سوی مخاطبان کاسته می شود و این مساله در تمام دنیا هم وجود دارد. اگر روند خواننده های دیگر را هم دنبال کنید متوجه می شوید که با این موضوع رو به رو هستند. یک جمله می گویم و دوست دارم که بنویسی و آن هم این است که موسیقی دوی صد متر نیست، موسیقی دوی ماراتن است. برای دوام در این کار، مهم نیست که دو سال طوفانی داشته باشید و تقریبا تمامی خوانندگانی که به موفقیت قابل توجه رسیده اند این دو سال طوفانی را داشته اند. اگر نداشتند خواننده مطرحی نمی شدند. مهم این است که در طول زمان بتوانید، دوام بیاورید و در مارکت حضور داشته باشید و مردم از کنسرت های شما استقبال کنند. کم کم در حال ورود به یک دهه از فعالیت حرفه ای خودم هستم و پس از آلبوم خوشبختی روند رو به رشدی را احساس کردم. خدا را شکر استقبال مردم از برنامه تهران خوب بود و روند نرمالی را طی می کنیم و به تا حدودی به  ثبات دست پیدا کرده ایم. از این موضوع خوشحال هستیم و انشاالله با آلبوم جدیدی که منتشر می شود بتوانیم این روند را حفظ کنیم. قضیه همان دوی ماراتن است که گفتم و اینکه بتوانیم به شرط حیات برای یک زمان طولانی نفس خود را تنظیم کنیم. اولویت من این است که سلیقه و موسیقی من در  زمانی طولانی با سلیقه مردم همخوانی داشته باشد و آنها از کارها لذت ببرند. خوانندگانی که بیش از سه یا چهار سال از فعالیت حرفه ای آنها می گذرد باید این موضوع را به عنوان دغدغه اصلی خود داشته باشند. حداقل تجربه من اینگونه نشان داده است.

    *پس یعنی سولداوت کنسرت بهمن صرفا یک اتفاق نبود و پیش بینی می کنید که ادامه داشته باشد؟
هیچ چیزی در این دنیا اتفاقی نیست. از سوی دیگر هیچ چیز محال نیست و فقط بالا رفتن ماهی از درخت شاید محال باشد! آینده را با اتخاذ تصمیم های درست و تلاشی که می کنید می توانید برای خود رقم بزنید. در صورت عدم آینده نگری و تلاش و فقدان تصمیم های درست، شکست گریبانگیر هر هنرمندی می شود.
 
    *موضوع دیگر هم تور بین المللی کنسرت های شما است که چندی پیش خبر کلی در مورد آن اعلام شد اما جزئیات آن برای طرفدارانتان گنگ است. کمی هم در مورد این موضوع توضیح دهید.
مسیر کنسرت های خارج از کشور از ثبت قرارداد تا اجرا نسبت به اجراهای داخلی طولانی تر است. باید شرایط مختلف سنجیده شود و انتخاب زمان با دقت باشد. گاهی اوقات چند نوبت تاریخ اعلام می شود اما باز هم اجرا روی صحنه نمی رود. برای اروپا، آمریکا، کانادا و دبی پیشنهاد و البته قراردادهایی داریم. تمام تیم هایی که با آنها قرارداد داریم به دنبال رزرو سالن و روزهای مناسب هستند تا انشاالله به زودی تور بین المللی کنسرت ها را آغاز کنیم. هنوز هیچ تاریخ قطعی برای هیچ اجرایی مشخص نشده است. پس از ایام نوروز، زمان برگزاری کنسرت ها کم کم اعلام می شوند و برای برگزاری به خارج از کشور می رویم.
 
    *و کلام آخر؟
از شما  تشکر می کنم که همیشه حمایت خوبی از موزیسین ها داشته است و رسانه ای کاملا حرفه ای و موفق است. از طرفدارانم عذرخواهی می کنم که قول داده بودم آلبوم را تا پیش از عید نوروز منتشر کنم. اکنون دوباره قول می دهم که خیلی از سال جدید فاصله نمی گیریم و در مدت زمان کوتاهی پس از آغاز سال 94 آلبوم منتشر می شود. دلیل هم فقط وسواس و اهمیتی است که برای طرفدارانم قائل هستم و می خواستم که کار بهتری را ارائه کنم.
"منبع خبر:موسیقی ما"

حمید عسکری,آلبوم «خوشبختی», آلبوم «کما 1»,مسعود جهانی,شهاب اکبری,کوشان حداد,پوریا حیدری
آمار بازدید : 2,110
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500