ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : یک‌شنبه 17 اسفند 1393 - ساعت 21:48:39
چاپ خبر

نوازنده جوان ایرانی در میان برترین‌های سال جهان

مورد عجیب ماهان اصفهانی

شامگاه 16 دی‌ماه ، کریستف رضاعی در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت و طی سخنانی درباره کنسرت "انسامبل باروک" به هارپسیکورد (یا کلاوسن) زیبایی که روی صحنه بود اشاره کرد و گفت این ساز را ما از سفارت فرانسه امانت گرفتیم چراکه در ایران از این ساز وجود ندارد. درحالی این سخنان از زبان این موسیقیدان جاری شد که یک نوازنده ایرانی هارپسیکورد در سال 2014 در جریان موسیقی کلاسیک جهان سرو صدای بسیاری به پا کرده بود. ماهان اصفهانی ، نوازنده هارپسیکورد با انتشار آلبومی که به شکل سلو با ساز هارپسیکورد نواخته در میان بهترین موسیقیدانان جهان در حوزه موسیقی کلاسیک قرار گرفت. گاردین درباره او نوشته است:"خیلی سخت بتوان تحت تاثیر [نوازندگی] ماهان اصفهانی، هارپسیکورد نواز ایرانی قرار نگرفت. جوان، لطیف، سلیس. او صاحب یک ذهن جست‌‌وجوگر است. او به شکل شگفت آوری اجرای یک اثر را به سرانجام می‌رساند".

مورد عجیب ماهان اصفهانی

اصفهانی مقیم ایالات متحده بوده و مدتی است که به لندن مهاجرت کرده است. پس از اولین کنسرت سلو ماهان اصفهانی در سال 2009  دیلی تلگرف نوشت: "هارپسیکورد از مهجور بودن رها شد." و رسانه‌های بسیاری از جمله تایمز، بی.بی.سی، واشنگتن پست، ایندی‌پندنت،گرامافون، سان‌دی تایمز و ... در 5 سال گذشته بارها او را ستایش کرده‌اند. اصفهانی اولین نوازنده هارپسیکورد در جهان و اولین ایرانی است که توانسته در فهرست "هنرمندان نسل جدید بی.بی.سی" قرار بگیرد.

اینکه ماهان اصفهانی از جانب رسانه معتبری همچون نیویورک تایمز به عنوان یکی از برترین چهره‌های حوزه موسیقی کلاسیک انتخاب می‌شود آن هم با نواختن ساز هارپسیکورد و نه ویلن یا پیانو ارزش بسیار بالایی دارد. اصفهانی نامش در میان برگزیدگان سایت اینترنتی دانشنامه "آل میوزیک" هم بود. در این رسانه فارغ از ژانر کلاسیک هم اثرش در میان برگزیدگان سال 2014 جای گرفت. او با کمپانی Deutsche Grammophon  قرارداد منعقد کرده است (این اتفاق مهم و بزرگی برای یک هنرمند عرصه موسیقی کلاسیک در جهان است. این انتشارات را یکی از رادیکال‌ترین و معتبرترین‌ها در عرصه موسیقی کلاسیک می‌دانند انتشاراتی که مثلا با سونی کلاسیک بسیار متفاوت است).

ماهان اصفهانی برای اجرای یکی از شاخص‌ترین آثار موسیقی کلاسیک که برای هارپسیکورد نوشته شده، توانست در میان برترین‌ها جای بگیرد. ژان فلیپ رامائو آهنگساز فرانسوی دوره باروک سه گانه مشهوری دارد با نام "Pièces de clavecin" که مشخصا برای هارپسیکورد نوشته شده. ماهان اصفهانی با اجرای یکی از این سه گانه مورد توجه قرار گرفته است.

این هنرمند در سال 1363 در تهران به دنیا آمد. نخستین آموزش‌های موسیقی را با آموختن پیانو نزد پدرش آغاز کرد. او در کودکی به امریکا مهاجرت کرد. در دانشگاه استنفورد در رشته موسیقی‌شناسی تحصیل کرد. در سال‌های تحصیل‌اش در استنفورد زیر نظر هارپسیکورد نواز برجسته النی تورنبرگ(Elaine Thornburgh) به آموختن این ساز پرداخت در ادامه نوازندگی را با شاگردی نزد پیتر وات‌کورن( Peter Watchorn)، نوازنده  اتریشی ادامه داد او برای تکمیل آموخته‌هایش مدتی هم به کلاس لورنزو گیلمی (Lorenzo Ghielmi) نوازنده برجسته ایتالیایی رفت. اصفهانی در حال حاضر به دلایل کاری به انگلیس مهاجرت کرده و در لندن زندگی می‌کند. اصفهانی به عنوان یکی از شاخص‌ترین هنرمندان ایرانی الاصل در جهان شناخته می‌شود. حجم مطالبی که از اولین کنسرت سلو او در سال 2009 تا امروز در رسانه‌های معتبر دنیا نوشته شده با هیچ کدام از هنرمندان ایرانی قابل مقایسه نیست و این نشان می‌دهد که او یک هنرمند مهم و شناخته شده در عرصه موسیقی کلاسیک دنیا محسوب می‌شود. آن هم با نواختن سازی که در ایران موجود نیست البته در هیچ جای دنیا نمی‌توان هر هفته به یک کنسرت رسیتال هارپسیکورد رفت. ولی به دلیل اهمیت این ساز در همه کشورهای صاحب موسیقی این ساز جدی گرفته می‌شود تا آنجا که در سفارت فرانسه در ایران یک عدد از این ساز وجود دارد. کلاوسن دوران شکوه‌اش را در عصر باروک سپری کرده است و گروهی معتقدند این ساز به درد موسیقی امروز نمی‌خورد.  ظاهرا ماهان اصفهانی پا در این مسیر گذاشته تا خلاف این باور را ثابت کند و تا حدودی هم موفق شده.

ماهان اصفهانی در حال فعالیت در فضای موسیقی کلاسیک امروز دنیاست و فارغ از توجه رسانه‌ها به شغلش می‌پردازد. جالب اینکه در میان مطالب متعددی که در باره هنر نوازندگی او نوشته شده، به سختی می‌توان مصاحبه‌ای پیدا کرد. تنها چند روز پیش بود که «یو.اس.ای تودی» مصاحبه‌ مفصلی  از او منتشر کرد. مشغول به موسیقی است و از موفقیت‌هایی که کسب کرده خوشحال و به نظر می‌آید درباره جایگاه خودش در نوازندگی خیلی حرف نمی‌زند،  منتقدان و روزنامه‌نگاران متخصص این حوزه از او می‌نویسند. اتفاق نرمالی که برای هر هنرمند بزرگی رخ می‌دهد. ماهان اصفهانی از خودش کمتر حرف می‌زند. آنقدری که کسی هم در ایران او را نمی‌شناسد. سه آلبوم در سال 2014 منتشر کرد که در واقع اولین آلبوم‌هایش هستند و هر سه مورد توجه قرار گرفتند و مجموعه‌ای که بر اساس آثار سه گانه ژان فلیپ رامائو اجرا کرده، به طور ویژه‌تر مورد نقد و نظر گرفته است. به نظر می‌آید سلوک یک هنرمند اهل موسیقی کلاسیک را دارد.

نکته جالب دیگر اینکه امسال بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر با اما و اگرهای بسیاری رو به رو بود و اجراهای چندان درخشانی هم در آن برگزار نشد در صورتی که هنرمندی وطنی با این قد و قواره در دنیا مشغول به کار است و می‌شد از او دعوت کرد تا رنگ و بوی تازه‌ای از موسیقی کلاسیک را به جشنواره فجر بیاورد.

ماهان اصفهانی
آمار بازدید : 1,213
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500