ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : دوشنبه 18 اسفند 1393 - ساعت 18:23:29
چاپ خبر

نوربخش: امروز رسما به موسیقی توهین می‌کنند / قربانی: جامعه دچار یک درد مشترک است

نشست سالیانه خانه موسیقی با حضور جمع کثیری از هنرمندان، دست‌اندرکاران و تهیه‌کنندگان این عرصه در جهت حمایت از صنعت موسیقی و هم‌اندیشی مقابله با لغو کنسرت‌ها در خانه موسیقی برگزار شد.

نوربخش: امروز رسما به موسیقی توهین می‌کنند / قربانی: جامعه دچار یک درد مشترک است

عصر یکشنبه خانه موسیقی شاهد گردهمایی عظیمی از کسانی بود که سال‌های سال برای رشد و ترویج موسیقی در این مملکت زحمت کشیده و تلاش کردند. حضور اساتید و دست اندرکاران در کنار هم برای یک هدف مشخص می‌تواند نوید روزهای خوب را در موسیقی دانست.
شهرام ناظری، هوشنگ کامکار، محمد سریر، حسن ریاحی، علیرضا قربانی، حمیدرضا نوربخش، سالار عقیلی، طهمورس پورناظری، عبدالحسین مختاباد و... از حاضران در این نشست بودند که با امضای یک توافق نامه به پایان رسید.     

سریر: گرفتاری و انسداد در موسیقی پررنگ شده است

در ابتدای مراسم محمد سریر  رییس هیأت مدیرهٔ خانه موسیقی ایران هدف از این گردهمایی را این طور بیان کرد: امروز در موسیقی، گرفتاری و انسداد به شدت پررنگ شد و اگر این مسئله ادامه پیدا کند مسلما ضربه‌های بیشتری متوجه موسیقی خواهد شد، خانه موسیقی هم به عنوان یک مرکز اصلی مستقیما با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند.

او افزود: در کشورهای دیگر پروتکلی جهانی وجود دارد که کپی‌رایت در آن به صو‌تر کامل رعایت شده و تمام هنرمندانشان این راحتی خیال را دارند که نه تنها خودشان بلکه وارثشان نیز می‌توانند از این قانون و پرتکل بهره‌مند شوند، اما در کشور ما در این زمینه دچار یک کمبود فاحش هستیم که با توجه به علاقه‌مندی برای عضویت در این پروتکل جهانی نیازمند ارتقا سیستم و ترویج این مسئله هستیم.

مدیر عامل خانه موسیقی: امروز رسما به موسیقی توهین می‌کنند

حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی سخنران بعدی مراسم بود که صحبت‌های خود را با گلایه آغاز کرد و گفت: امروز همه ما با یک درد و انگیزه مشترک دور هم جمع شده‌ایم و از بابت اینکه این همه چهره‌های پیشکشوت نامی را اینجا می‌بینم جای بس خوشحالی دارد. گرچه توقع داشتم تمام صاحب نظران امروز اینجا در کنار ما باشند، اما این امر میسر نشد و این غیبت را به حساب گرفتاری‌های آخر سال می‌گذاریم.

او ادامه داد: با کمال تاسف و تاثر این روز‌ها در موسیقی مصیبت‌ها زیادی را تجربه می‌کنیم که در ۳۰ سال اخیر هیچ وقت به آن برخورد نکرده و فکر نمی‌کردیم در دولت تدبیر و امید دچار یاس و ناامیدی شویم.

نوربخش افزود: این مشکلات و گرفتاری‌ها آنقدر بالا گرفته که هرکس به خود اجازه می‌دهد به موسیقی توهین کرده و آن را زیر سوال ببرد، این توهین‌ها در حالی رخ می‌دهد موسیقی در تمام بخش‌ها و عرصه‌های مختلف چه پیش از انقلاب و چه بعد از آن نقش بسزایی داشته است، شما تصور کنید از جنگ تحمیلی تا انتخابات فقط موسیقی است که جاری می‌شود! پس چطور ممکن است در این گونه وارد مفید بوده و در موارد دیگر از آن به عنوان مطرب‌بازی یاد می‌شود؟

مدیرعامل خانه موسیقی در بخش دیگر صحبت‌های خود به تعطیلی آموزش موسیقی در فرهنگسرا‌ها اشاره کرد و گفت: موضوع تعطیلی فرهنگسرا‌ها و کپی‌رایت هم به صورت یک مسئله استراتژیک درآمده و تاثیر زیادی در چرخه موسیقی داشته است که به نظرم پیش از هر زمان دیگری برای مقابله با این اینگونه مسائل نیازمند وحدت با هم هستیم تا بتوانیم در کنار هم به خواسته‌مان دست بیابیم.

وی افزود: البته در زمینه تعطیلی کلاس‌های موسیقی جناب مختاباد پیگیری مستمر داشته و از همینجا از ایشان باز هم تقاضا داریم که به طور جد به آن بپردازند چون موسیقی جزو فرهنگ ما محسوب می‌شود و هیچ کس نمی‌تواند کلاس‌های ما را تعطیل کند.

نوربخش در پایان صحبت‌های خود به مشکلات لغو کنسرت‌ها و حضور نداشتن بانوان بر روی صحنه اشاره کرد و گفت: متاسفانه مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم، مسئله لغو کنسرت‌ها و عدم حضور بانوان روی صحنه است که این روز‌ها شاهد آن هستیم، اتفاقی که در کنسرت‌های آقایان علیرضا قربانی و سالار عقیلی رخ داد یک فاجعه به حساب آمده و یک توهین آشکار به ساحت موسیقی ماست.

سالار عقیلی: اگر باز هم این اتفاق رخ دهد روی صحنه نخواهم رفت

سالار عقیلی خواننده به شرح اتفاق رخ داده در کنسرت خود پرداخت و گفت: ما از چند روز قبل مجوزهای لازمه را دریافت کرده بودیم و همه چیز روال خوبی را پیش گرفته بود و درست بعد از اجرای یک تصنیف متوجه شدم که همسرم (حریر شریعت‌زاده نوازنده دف) در حال پایین رفتن از روی سن است که برایم جای تعجب داشت. در ‌‌نهایت متوجه شدم آقایی که خود در برنامه حضور داشتند از ایشان درخواست کردند از صحنه خارج شود.

او افزود: این اتفاق درست وسط برنامه بود، اما اگر در ابتدا یا پیش از اجرا بود مطمئنا برنامه را رسما لغو می‌کردم تا شاهد چنین اتفاقات تلخ نباشیم، اگر باز هم بدانم قرار است چنین اتفاقاتی رخ بدهد روی صحنه نمی‌روم.

عبدالحسین مختاباد: باید به صنف خودمان احترام بگذاریم

دیگر سخنران برنامه عبدالحسین مختاباد خواننده و رئیس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران بود که گفت: زمان قبل دولت مخالف موسیقی بود، اما امروز دولت موافق و دیگران مخالف هستند. ما به عنوان یک موسیقی‌دان باید به صنف خودمان احترام گذاشته و جلوی این اتفاقات ایستادگی کنیم.

حقوق‌دان خانه موسیقی: به موسیقی بی‌احترامی می‌شود

رضوانی راد مشاور حقوقی خانه موسیقی ضمن ابزار ناراحتی از این مسئله گفت: با شرایطی مواجه هستیم که رسما به موسیقی بی‌احترامی می‌شود که این مستقیما بی‌احترامی به قانون که هرچه سریع‌تر با آن مقابله کرد و از جلوی اتفاقات بعدی را گرفت.

علیرضا قربانی: یک درد مشترک جامعه را گرفته است

سخنران پایانی مراسم علیرضا قربانی خواننده بود که صحبت‌هایش خود را ابراز تاسف بیان کرد و گفت: یک درد مشترک بین همه ما وجود دارد که تمام جامعه را درگیر آن کرده و تنها به موسیقی هم ختم نشده و در تمام بخش‌های هنری اعم از سینما، نویسندگان و.. با آن درگیر هستند.

او همچین درباره لغو چند باره اجرایش در خراسان گفت: من برای این اجرا قطعاتی را آماده کرده بودم که مناسب با حال و هوا و فضای آن شهر بود، تصنیف‌هایی که همگی جنبه عرفانی داشتند اما برایم جای تعجب داشت که چطور ممکن است این برنامه لغو شود؟ برنامه‌ای که دادستانی آن شهر برای خود و خانواده‌اش هم بلیت تهیه کرده را لغو کنند!

او در پایان گفت: تنها اتفاق مثبتی که این میان رخ داد نامه‌ای بود که برای اولین بار دادستانی آن را به طور شفاف منتشر و با این کار ثابت کرد یک کار غیرقانونی در حال رخ دادن است، وقتی یک کنسرت از اداره کل یا شورای تامین آن استان و خیلی جاهای دیگر مجوز دارد چرا باید خیلی راحت جلوی آن گرفته و کنسل شود؟ باید با اینگونه مسائل برخورد جدی شود

در انتهای برنامه توافق‌نامه ای که توسط خانه موسیقی تنظیم شده بود توسط تمامی اساتید، دست‌اندرکاران و تهیه کنندگان حاضر در مراسم به امضا رسید.

خانه موسیقی, محمد سریر, سالار عقیلی
آمار بازدید : 1,078
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500