ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : جمعه 21 فروردین 1394 - ساعت 11:44:36
چاپ خبر

گاردین از ارکستر سمفونیک تهران نوشت/ حضور رهبری جهانی

بعد از يك وقفه سه ساله، اركستر سمفونیک تهران با برنامه‌ای بزرگ و رهبری در سطح جهانی به صحنه بازگشته است.

گاردین از ارکستر سمفونیک تهران نوشت/ حضور رهبری جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه گاردین در مطلبی به بازگشایی ارکستر سمفونیک تهران پرداخته است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: اركستر سمفونیک تهران در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به خاطر مشكلات اقتصادی و كم‌دقتی مسئولان بسته شد اما حالا وزارت فرهنگ كشور یك رهبر اكستر در سطح بین‌المللی را استخدام كرده و تقریبا سه سال بعد از بسته شدن، دوباره آن را از زیر خاكسترها بالا می‌كشد.

موسیقی‌دانان این اركستر ماه گذشته سمفونی شماره ۹ بتهوون را در تالار وحدت روی صحنه بردند. الكساندر (علی) رهبری كه رهبر اصلی اركستر سمفونی تهران است دراین‌باره گفت: روی صحنه رفتم و تمام حضار از جای خود بلند شدند. من ۴۰ سال است كه خارج از ایران ارکستر رهبری كردم و هیچ‌وقت قبل از اجرا تشویق ایستاده ندیده بودم. چیز كاملا متفاوتی بود. نشان داد بازگشت اركستر چقدر برای‌شان ارزش دارد. نزدیك بود اشك بریزم.

ردیف جلوی نمایش پر از مسئولان رسمی بالا رتبه بود كه نشان می‌دهد دولت جدید ایران چقدر از این گروه حمایت می‌كند. تنها خود رییس‌جمهور حسن روحانی به خاطر مسئولیت‌های دیگر در جمع حضور نداشت. معاون اول او، وزیر فرهنگ و گروهی از سفیرهای خارجی و سیاستمداران عالی‌رتبه و هنرمندان در این برنامه شركت كرده بودند.

برای گروهی كه مدت بسیاری بود اجرای زنده نداشت، روی صحنه بردن شاهكار بتهوون چالش برانگیز بود، اما (علی) رهبری مطمئن بود كه آن‌ها می‌توانند موفق شوند. او گفت: سمفونی شماره ۹ در ۴۰ سال گذشته تنها یكبار به مدت هفت شب اجرا شده بود، برای همین وقتی به آن‌ها گفتم قرار است آن را اجرا كنیم همه شوكه شده بودند. اما وقتی موسیقی‌دانان بخواهند كاری را انجام دهند می‌توانند جادو كنند.

تمام اعضای گروه ایرانی هستند و شامل ۸۷ نوازنده و ۷۰ خواننده گروه كر می‌شوند كه قطعه «Ode to Joy» بتهوون را در فرم اصلی آلمانی خود اجرا كردند. بعد از اجرا، جاس دوئوما سفیر هلند در تهران در توییتر نوشت: رهبری، اركستر و كر كار فوق‌العاده‌ای انجام دادند. خود رییس‌جمهور هم در توییتر از آن‌ها تشكر كرد.

رهبری، كه در ایران به دنیا آمده بیشتر عمر خود را در اتریش گذرانده است و در سراسر جهان شناخته‌شده و تا به حال بیش از ۱۲۰ اركستر اروپایی را رهبری كرده كه از جمله آن‌ها می‌توان به اركستر‌های فیلارمونیك برلین و لندن اشاره كرد. او كه حالا ۶۶ سال دارد، اولین بار حدود ۴۰ سال پیش تحت حكومت پهلوی دوم مسئولیت رهبری اركستر سمفونیک تهران را بر عهده گرفت و میزبان افراد بزرگی از جمله یهودی منوهین ویولونیست آمریکایی و موریس ژار بود. او چند سال قبل از انقلاب سال ۱۹۷۹ ایران را ترك گفت چون باور داشت مسئولان دولتی تنها به نام‌های بزرگ علاقه‌مند هستند و هسته اصیل ایرانی گروه را نادیده می‌گیرند. او به مدت ۳۰ سال به ایران بازنگشت – و بعد از آن نیز تنها به مدت كوتاهی بازگشت و بعد از انتخاب احمدی‌نژاد رفت.

رهبری می‌گوید: اما حالا داستان كاملا متفاوت است. ما فرصتی خاص داریم كه پیش از این هرگز نداشتیم. او اضافه كرد كه بسیار خوشحال است كه این حمایت از سوی رییس‌جمهوری می‌آید كه خود جزو روحانیون است چون جامعه روحانیون در گذشته و مخصوصا در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی با موسیقی رابطه خیلی خوبی نداشته است. اما روحانی بعد از اینكه در سال ۲۰۱۳ به عنوان رییس‌جمهور كشور انتخاب شد قول داد اركستر سمفونیک تهران را دوباره راه بیندازد.

رهبری گفت: او جانی تازه به اركستر بخشیده است. این نكته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است كه او این كار را در زمانی انجام داده كه كشور هنوز هم از تحریم‌های ناعادلانه غربی رنج می‌برد.

از هفته آینده، اركستر سمفونیک تهران چهار كنسرت بزرگ را هر ماه برگزار خواهد كرد، از جمله سمفونی شماره ۹ بتهوون. رهبری می‌خواهد نسلی جدید از رهبران كنسرت ایرانی را تعلیم دهد و اوپراهای کلاسیک غربی از جمله «خواهر آنجلیكا» را برای اولین بار به ایران بیاورد و آن‌ها را به زبان فارسی ارایه كند.

رهبری می‌گوید طی مسیر حرفه‌ای كاری ۴۰ ساله‌اش هنوز آرزویی دارد كه برآورده نشده است: من در تمام شهرهای بزرگ اروپایی اجرا داشته‌ام اما آرزو دارم یك روز بتوانم اركستر سمفونیک كشور خودم را به یكی از این مكان‌ها، مانند لندن یا برلین ببرم. فاصله زیادی تا آن روز باقی نمانده است.

ارکستر سمفونیک تهران, علی رهبری, روزنامه گاردین, گاردین
آمار بازدید : 977
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500