ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : شنبه 22 فروردین 1394 - ساعت 18:53:32
چاپ خبر

نشست خبری ماهانه ارکستر سمفونیک تهران

علی رهبری: مردم ما تشنه موسیقی هستند / در اپرای ارکستر سمفونیک تک‌خوان نداریم

نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران با حضور مدیر هنری آن علی رهبری و اصحاب رسانه برای معرفی برنامه‌های جدید امروز 22 فروردین در تالار وحدت برگزار شد.

علی رهبری: مردم ما تشنه موسیقی هستند / در اپرای ارکستر سمفونیک تک‌خوان نداریم

جلسه ماهانه ارکستر سمفونیک تهران برای معرفی برنامه‌های جددی گروه و تشریح آن با اصحاب رسانه صبح امروز (شنبه 22 فروردین ماه) در تالار وحدت با حضور علی رهبری (مدیر هنری) این ارکستر برگزار شد.

تغییر در آرایش ارکستر

علی رهبری در ابتدای نشست گفت: اولین روز کاری ارکستر بعد از پایان تعطیلات ساعاتی قبل از شروع این جلسه برگزار شد، با توجه به شرایطی که رخ داد در ارکستر تغییری به وجود آمد و در حال حاضر که به ارکستر نگاه می‌کنید اکثرا آن‌ها جوان‌هایی هستند که نمی‌شناسید و آنهایی که می‌شناسید هم در جایگاه‌هایی قرار گرفتند که پیش از این نبودند.

او ادامه داد: امروز در مصاحبه‌ای با یکی از مهم‌ترین رادیو‌های اروپایی داشتم که ایران را بسیار دوست می‌دارد، این رسانه در طی مصاحبه‌ای سوال کرد که آیا رییس جمهور ایران موسیقی دوست دارد یا این به راه انداختن ارکستر و دستور اکیدشان فقط جنبه سیاسی دارد؟ من در جواب گفتم که‌ ای کاش این مسئله سیاسی بود که مردم به خاطر این مهم با ارکستر همراه می‌شدند، او در سوال بعدی خود پرسید که آیا امکان دارد در دولت بعدی شما برکنار شوید؟ من نیز گفتم اگر بزرگترین ارکسترهای دنیا بپرسید که سال بعد چه وضعیتی دارند آن‌ها همین جواب من را می‌دهند که یعنی نمی‌دانم!

 تشکر از معاونت هنری و بنیاد رودکی

مدیر هنری ارکستر گفت: در این مدت معاونت هنری و بنیاد رودکی با تمپو من هم همراه شدند و زمات زیادی را نیز متحمل شدند، جلسات امروز هر ماه و ماهیانه توسط خود من تشکیل می‌شدند و این خود من هستم که خواستار برگزاری این جلسات مداوم هستم.

برخی قصد فرماندهی داشتند

رهبری در بخش دیگر صحبت‌هایش افزود: در همه ارکستر‌ها مشکلاتی وجود دارد و چیز تازه‌ای نیست در ارکستر ما نیز یک سری مشکلات وجود داشت و یک عده‌ای قصد فرماندهی را داشتند. من ۱۷ سال از عمرم را در جنوب شهر گذراندم و هنوز خون ایرانی در رگ‌هایم جاری است و با این مشکلات کاملا آشنا هستم، زمانی که وقت آزاد داشتم تمام تاریخچه ارکستر را مورد مطالعه قرار دادم و متوجه این اشخاص شدم.

من ۶ ماه رهبری می‌کنم

رهبر ارکستر سمفونیک تهران افزود: من فقط ۶ ماه برای این ارکستر رهبری خواهم کرد و بعد از آن رهبران مهمان به ارکستر خواهند آمد، تمام دنیا همین شکل رواج دارد و ما نیز طبق آن‌ها پیش رفته و امروز کتبا از ۱۶ یا ۱۸ رهبر ایرانی دعوت کردیم تا وقت‌های آزاد خود را اعلام نمایند.

این رهبر ارکستر افزود: یک اتفاق خوب دیگری که به ارکستر اضافه شده حضور رسیتال‌ها با افراد مهمی مثل رضا ناژفر یا خانم نوین فروزان است، و برنامه نیز بدین صورت است که این افراد در ابتدا دو رسیتال برگزار می‌کنند و سپس یک کنسرت اجرا خواهند کرد. البته یک سری صحبت‌هایی برای حضور رضا ناژ فر برای نوازندگی فلوت در ارکستر سمفونیک شده که هنوز تایید نهایی نگردیده است.

نادر مرتضی‌پور دستیارم است

علی رهبری ادامه داد: دستیار من در ارکستر نادر مرتضی‌پور است که در این مدت با من همراهی می‌کند، روش جدید که ما در نطر گرفتیم این است که ارکستر پیش از رویارویی با رهبران جهانی چند روزی با دستیار‌های آنان تمرین کرده و بعد با خود رهبر‌ها همراه شوند که این امر کلام عمدا صورت گرفته که رهبر با دید مثبت تری با ارکستر مواجه شود.

راجع به این قضیه نمی‌خواهم صحبت کنم

علی رهبری در جواب سوال خبرنگاری به حواشی ایجاد شده در ارکستر سمفونیک تهران اینگونه پاسخ داد: من نمی‌خواهم راجع به این حواشی صحبت کنم چون اگر بیش از این ادامه پیدا کند جنبه قضایی می‌یابد، اما به خاطر روشن سازی و اینکه خود فرد اول این داستان را مطرح کردند اعلام می‌کنم که جناب رحیمی با وجود ۴۰ سال رهبری باز هم در تمرینات دچار مشکل می‌شدند و حتی در روز اجرا با اینکه ساعت اجرا ساعت ۲۰ اعلام شده بود و همه اعضا ساعت ۱۹ در سالن حاضر بودند ایشان با تاخیر یک ساعت و نیمه و زمانی که بنده به عنوان رهبر دچار استرس بدی شده بودم و تصمیم داشتیم فلوت دوم را جایگزین ایشان کنیم ساعت 20:45 دقیقه حضور پیدا کردند و خدا را شاکرم که این دیرکرد در اجرای برنامه‌های ما ایرانی‌ها وجود داشته و امری کاملا عادی محسوب می‌شود. همه حضار نیز طبق این عادت با تاخیر حاضر شدند تا برنامه هم با تاخیری ناخواسته مواجه شود.

ارکستر، فوتبال و خلبانی مانند هم هستند

در اواسط نشست رهبری گفت: مشاغلی مانند فوتبال، خلبانی و ارکستر جزو کارهایی هستند که باید با تکنیک پیش رفته و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که این کار روشی ایرانی دارد، اگر آقای رحیمی مسئله را رسانه‌ای نمی‌کردند بهتر بود.

اجرای مردمی رایگان نیست

مدیر هنری ارکستر سمفونیک در جواب سوال خبرنگار دیگری مبنی بر برنامه ارکستر و اعلام اینکه برنامه سمفونی نهم بتوون برای مردم است گفتن: این رپرتوار برای این شکل گرفته که ما قدر برنامه‌های رایگان را بدانیم. البته این مسئله بیشتر به خاطر این به وجود آمده که برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که اجراهای ما بیشتر برای خانواده‌های موزیسین‌ها بوده است. این برنامه اعلام شده رایگان نبوده و مطمئنم با استقبال خوب مردم مواجه می‌شود چون مردم ما تشنه موسیقی هستند.

برای مبلغ دستمزد‌ها مشورت کردم

رهبری در پاسخ به سوال مبلغ قرارداد‌ها و انعقاد آن گفت: من در جلسه‌ای که با آقای کامکار داشتم از ایشان درباره حداقل مبلغ برای یک نوازنده برای یکی، دو ساعت تمرین در روز و دو کنسرت سوال کردم که ایشان هم یک مبلغی را ذکر کردند، زمانی که این مبلغ را به دیگران مطرح کردم آن‌ها نیز تایید کردند و هزینه‌های پرداختی به سه شکل درآمد: لیدر، حداقل و مایستر‌ها. البته این را هم اضافه کنم که بنیاد رودکی با اعلام این مبلغ هیچ مشکلی نداشته و پذیرفتند.

همه بیمه شده و مالیات می‌دهند

رهبر ارکستر همچنین اضافه کرد: در شکل جدید ارکستر جای مایستر‌ها با هم عوض شده و آقایان بردیا کیارس، ارسلان کامکار و پدرام فریوسفی هر یک در جایگاه دیگری قرار گرفته و می‌نوازند که این مسئله برای من احترامی ویژه به حساب آمده که جای تقدیر دارد.

او افزود: یک مسئله مهم‌تر اینکه تمامی نوازنده‌ها بیمه شده و مالیات از دستمزدشان کسر می‌شود تا در آینده به مشکل بر نخورند.

در اپرای ارکستر تک خوان نداریم

این رهبر در پایان درباره تغییر رهبر گروه کر نیز گفت: من از جناب عسگری پرسیدم که آیا ایشان به اپرا وارد هستند که ایشان هم تکذیب کرده و ما مجبور شدیم رهبر گروه کر را عوض کنیم چون در ادامه برنامه‌ها اجرای اپرا داریم البته اپرایی که در آن تک خوان نداریم. 

علی رهبری, ارکستر سمفونیک تهران,
آمار بازدید : 1,578
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500