ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : شنبه 22 فروردین 1394 - ساعت 22:54:26
چاپ خبر

سرنوشت کنسرت یانی در ایران مشخص شد

با گذشت چند ماه از انتشار خبر رسمی حضور یانی در ایران اما هنوز هیچ اتفاقی پیرامون برگزاری کنسرت این هنرمند بین المللی در کشورمان نیفتاده است.

سرنوشت کنسرت یانی در ایران مشخص شد

به گزارش خبرنگار مهر، در حالیکه حضور کیتارو در ایران برای برگزاری دو کنسرت در تالار بزرگ وزارت کشور می توانست مقدمه خوبی برای قطعی شدن کنسرت یانی آهنگساز و نوازنده صاحب سبک جهانی برای حضور در ایران باشد اما به نظر می آید همچنان حضور این هنرمند که در سه ماه آخر سال گذشته به شدت در رسانه‌ها مطرح شد در هاله ای از ابهام قرار گرفته است به طوری که فعلا تهیه کنندگان کنسرت از پاسخگویی به رسانه ها صرف نظر کرده و ماجرای برگزاری کنسرت های این خواننده را به زمان سپرده اند.

ماجرای حضور یانی در ایران برای برگزاری کنسرت به روزهای پایانی آبان ماه سال گذشته بازمی گردد، زمانی که پیروز ارجمند مدیر جوان دفتر موسیقی وزارت ارشاد با حضور در نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد که این نوازنده و آهنگساز برای برگزاری چند کنسرت به ایران می آید.

خبر حضور یانی در ایران آنچنان در تمامی رسانه ها منتشر شد که دیگر کسی نمی توانست صحت آن را زیر سوال ببرد چرا که هم عالی ترین مرجع رسمی موسیقی دولت این خبر را اعلام کرده بود و هم این آهنگساز و نوازنده خبر حضورش را تکذیب نکرد و حتی در چندین گفتگو با خبرگزاری ها و روزنامه ها از حضورش در ایران ابراز خرسندی کرد.

حتی یانی سه ماه بعد از انتشار خبر حضورش بود که در برخی از این گفتگوها بیان کرد: «من هم این خبر را خوانده‌ام و می‌توانم بگویم که امیدوارم همه‌ طرف‌های درگیر بتوانند راهی پیدا کنند که این اتفاق محقق شود. من از اجرا برای هواداران ایرانی در سراسر دنیا بسیار لذت برده‌ام و در کنسرت‌هایم در خارج از ایران، بسیاری از آنها را شخصاً ملاقات کرده‌ام. من از طریق فیسبوک و کلوب‌های هواداری با طرفداران ایرانی‌ام در ارتباطم و احساس می‌کنم که ایران جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد. این یک رویای محقق شده خواهد بود اگر بتوانم تجربه کنسرت‌های زنده را با مردم ایران داشته باشم. من معتقدم کنسرت ایران یکی از بهترین و ارزشمندترین رویدادهایی خواهد بود که من در سراسر جهان برگزار کرده‌ام. حقیقتاً منتظر روزی هستم که بتوانم ایران را ببینم و در آنجا اجرا داشته باشم تا بتوانم مردم این کشور را از نزدیک ببینم و فرهنگ آن را به طور مستقیم خودم درک کنم.»

اما ماجرا آنقدرها هم که به دلیل عملی شدن وعده حضور کیتارو (حال با همه حاشیه هایش) خوش بینانه تصور می شد، روند مطلوبی را طی نکرد و تقریبا در سه ماه آخر سال گذشته بود که به تدریج اخبار ضد و نقیضی پیرامون حضور یانی در رسانه ها منتشر شد. البته در روزهای پایانی آذرماه بود که مقدمه این اما و اگرها آغاز شد و علی چراغعلی تهیه کننده کنسرت های یانی که سابقه برگزاری کنسرت کیتارو در تهران را به عهده داشت در گفتگویی برگزاری قطعی اجرای زنده این هنرمند در تهران را منوط به صدور مجوز کتبی مراجع دولتی دانست.

علی چراغعلی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت برگزاری کنسرت یانی در تهران گفته بود: «از زمانی که خبر حضور یانی کریسومالیس در ایران مطرح شد ما به شدت مشغول هماهنگی‌های لازم با مراجع ذی‌صلاح برای برگزاری کنسرت این نوازنده و آهنگساز در تهران هستیم. حتی کار به جایی رسیده که رزرو سالن ۱۲ هزار نفری آزادی برای اجرا نیز انجام گرفته و ما در این زمینه هم مشکلی نداشتیم. مسئولان وزارت ارشاد هم موافقت‌های ضمنی خود را برای برگزاری این کنسرت اعلام کرده‌اند. البته از چند روز گذشته فعالیت‌های ما برای برگزاری کنسرت آغاز شده و ما هم اکنون در مرحله استعلام‌های دولتی هستیم، به همین جهت از حالا تا زمانی که پاسخ استعلام‌های دولتی را از مراجع ذی‌صلاح دریافت نکنیم به هیچ عنوان نمی توانم درباره تاریخ دقیق کنسرت صحبتی کنم اما به محض اینکه مجوزهای لازم را به صورت کتبی دریافت کنیم، تاریخ برگزاری کنسرت را هم اعلام خواهیم کرد.»

این تهیه کننده به اما و اگرهای فنی کنسرت یانی قبل از سفر مدیر فنی برنامه های زنده این آهنگساز که اتفاقا خیلی بی سرو صدا هم به تهران آمده بود، توضیح داد: « سفر مدیر برنامه های یانی به ایران مستلزم فراهم کردن شرایط لازم از جمله صدور مجوزهای کتبی است که به محض دریافت این مجوزها وی برای هماهنگی های لازم به ایران سفر خواهد کرد. کما اینکه تاکنون ۴۲ عدد کپی پاسپورت هنرمندانی که قرار است در کنسرت ایران حضور داشته باشند به کشورمان ارسال شده و گروه آمادگی کامل دارد که با اعلام ما کارهای دیگر را برای حضور در ایران انجام دهد.» و البته گویا بالاخره این سفر رسمی نیز صورت گرفته اما آنچنان که باید کیفیت فنی سالن ها مورد پذیرش مهمان خارجی قرار نگرفته است.

به هر صورت با آغاز این اما و اگرها بود که دیگر رسانه ها نیز به موضوع حضور یانی در ایران پرداختند، موضوعی که می توانست در صورت تحقق به قول مدیران فوتبالی بمب خبری سال ۹۳ موسیقی پرحاشیه کشورمان باشد. بمبی که می توانست بعد از حضور کیتارو در ایران و البته ناکامی حضور ژان میشل ژار کمی به حال و هوای سرد مخاطبان موسیقی شناس و طرفداران این هنر گرمایی ببخشد.

سوم دی ماه این علی چراغعلی بود که مجددا انتشار اخباری مبنی بر مشخص شدن تاریخ دقیق برگزاری کنسرت های این نوازنده و آهنگساز در کشورمان را تکذیب کرد.

علی چراغعلی در یکی از گفتگوهای آن روزها که همه برای جشنواره موسیقی فجر خود را آماده می کردند با رد انتشار خبری مبنی بر برگزاری کنسرت یانی در ایران طی روزهای چهارم، پنجم و ششم بهمن ماه توضیح داد: «به طور حتم کنسرت یانی در این تاریخ برگزار نخواهد شد چرا که طبق برنامه ریزی های انجام گرفته اگر بنا باشد یانی در ایران کنسرتی را برگزار کند، این برنامه در اسفند ماه امسال آن هم در صورت صدور مجوز کتبی خواهد بود. البته من تاکنون با هیچ رسانه ای درباره تاریخ دقیق کنسرت یانی مصاحبه ای نکردم چرا که تا وقتی نتوانیم مجوزهای کتبی را دریافت کنیم به هیچ عنوان نمی شود تاریخ دقیقی را برای برگزاری کنسرت به رسانه ها اعلام کرد بنابراین از دوستان رسانه ای می خواهم در اخبار خود به عنوان «شنیده ها» و «منابع موثق» اکتفا نکنند چون انتشار چنین اخباری واقعا موجب ایجاد شبهه هایی می شود که مخاطبان را دچار سردرگمی و موجب ایجاد حاشیه ای دیگر می شود. ما تقریبا هر روز با مدیر برنامه های یانی در ارتباطیم تا بتوانیم طبق برنامه ریزی از قبل انجام شده موفق به برگزاری کنسرت در استادیوم ۱۲ هزار نفری آزادی شویم این در حالی است که در صورت کسب مجوز کتبی مراجع ذیصلاح دولتی نسبت به اطلاع رسانی زمان دقیق برگزاری کنسرت نیز اقدام خواهیم کرد.»

چراغلی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرده بود: «من قبلا هم گفته بودم از زمانی که خبر حضور یانی کریسومالیس در ایران مطرح شد ما در تلاشیم که هماهنگی‌های لازم با مراجع ذی‌صلاح برای برگزاری کنسرت این نوازنده و آهنگساز در تهران صورت پذیرد. حتی رزرو سالن ۱۲ هزار نفری آزادی برای اجرا نیز انجام گرفته و ما در این زمینه هم مشکلی نداشتیم و خوشبختانه مسئولان وزارت ارشاد هم موافقت‌های ضمنی خود را برای برگزاری این کنسرت اعلام کرده‌اند.»

و حالا روایت حضور یانی در ایران که هنوز هیچ منبع رسمی در سال جدید پیرامون آن اظهارنظری نکرده اند همچنان به عنوان یکی از ابهامات عرصه موسیقی است.

به هر حال تا امروز که این گزارش منتشر می شود نه تهیه کننده کنسرت های یانی پاسخ جدیدی دارد و نه مرجع رسمی از وزارت ارشاد پاسخ دقیقی را برای حضور یانی در ایران داده است. به هر ترتیب حضور یانی در ایران با تمام مخالف ها و موافق هایی که این هنرمند دارد می تواند حرکتی استراتژیک برای گشایش دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باشد.

یانی, کنسرت, ایران, کنسرت یانی در ایران
آمار بازدید : 140,036
تعداد نظرات (1)
?
ستایش خدابنده
7 سال و 259 روز و 20 ساعت و 25 دقیقه و 8 ثانیه قبل

یانی یکی از خواننده های محبوب منه حیف شد که خبر اومدنش به ایران رو یه سال بعد از این که اومد فهمیدم

ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500