ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 - ساعت 13:40:26
چاپ خبر

«جیپسی کینگز» به ایران می‌آید

آن طور که از خبرهای تأیید نشده، شنیده می‌شود، کمتر از دو هفته دیگر تالار بزرگ وزارت کشور میزبان گروه موسیقی «جیپسی کینگز» است؛ حتی کارهایشان به سرعت در جریان است و تالار وزارت کشور را برای تاریخ 20 تا 26 اردیبهشت رزرو کرده‌اند.

«جیپسی کینگز» به ایران می‌آید

به گزارش ایسنا، روزنامه قانون با اشاره به این خبر، نوشت: آنچنان که پیداست دیپلماسی فرهنگی دولت یازدهم کم کم دارد جایگاهی والاتر از سخنرانی‌های مسئولان دولتی می‌یابد؛ سیاستی که در دیگر عرصه‌های هنری از جمله سینما و هنرهای تجسمی رنگ بیشتری گرفته و با برنامه‌های مدیران دفتر موسیقی در این عرصه نیز جلوه‌ای بیش از گذشته یافته است.

در همین راستا در یکی دو روز گذشته خبری در سایت‌های موسیقی منتشر شد که برای علاقه‌مندان به موسیقی بسیار عجیب و دلربا بود: «جیپسی کینگز به ایران می‌آید».

این خبر اگرچه در نگاه اول کمی غیرواقعی و شایعه‌وار به نظر می‌آید اما با مصاحبه مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره احتمال حضور این گروه در ایران رنگ واقعیت به خود گرفت. پیروز ارجمند در گفت‌وگویی با سایت «موسیقی ما» این خبر را تأیید کرد و از رایزنی‌های نهایی برای برگزاری کنسرت این گروه در تهران خبر داد.

البته درباره اجرای کنسرت هنرمندان بزرگ موسیقی جهان در ایران تا به حال حرف و حدیث‌های بسیاری مطرح شده بود و خیلی‌ها منتظر حضور آهنگساز بزرگی همچون «یانی» در کشور بودند اما با انتشار خبر کنسرت این گروه مطرح اسپانیایی، حالا کمتر کسی خبرهای پیرامون احتمال کنسرت یانی در کیش را دنبال می‌کند؛ چراکه « جیپسی‌کینگز» جزو معدود گروه‌های درجه اول موسیقی جهان است که شنیدن دوباره آهنگ‌هایش برای ایرانیان حسی سرشار از نوستالژی را به همراه دارد و از این منظر، جوانان دهه‌های پنجاه و شصت ایرانی با ترانه‌هایش خاطره‌بازی می‌کنند. حالا که حرف از تماشای اجرای زنده این گروه در تهران به میان آمده، ولوله عجیبی میان ایرانیان به راه افتاده است.

در انتظار دریافت مجوز اداره اماکن

آن طور که از خبرهای تأیید نشده، شنیده می‌شود، کمتر از دو هفته دیگر تالار بزرگ وزارت کشور میزبان این گروه اسپانیایی است و زمان کوچ پادشاهان کولی به ایران فرا می‌رسد؛ حتی کارهایشان به سرعت در جریان است و تالار وزارت کشور را برای تاریخ 20 تا 26 اردیبهشت رزرو کرده‌اند. در همین رابطه، پیروز ارجمند می‌گوید روند دریافت مجوزهای این کنسرت از حدود پنج ماه پیش شروع شده و ما منتظر دریافت مجوز اداره اماکن هستیم تا مجوز نهایی را صادر کنیم.

ناگفته نماند برگزارکننده این کنسرت، شرکت «نوفه» است که بر اساس شنیده‌ها، مدیرانش این روزها رفت و آمدهای زیادی به وزارت ارشاد و نهادهای انتظامی برای اخذ مجوز داشته‌اند.

اتفاقی که نخستین بار پس از انقلاب اسلامی روی می‌دهد

خبر برگزاری کنسرت جیپسی کینگز در ایران زمانی جالب‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم این برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی است که یک گروه موسیقی خارجی که موسیقی باکلام اجرا می‌کند قرار است روی صحنه برود. از این نظر توجه به این مسأله که اجرای آنها چطور می‌تواند از سد موانع و ممیزی ترانه بگذرد نیز با اما و اگرهای احتمالی بسیاری روبه‌رو خواهد شد. هرچند مدیرکل دفتر موسیقی معتقد است در این باره مشکلی وجود ندارد و می‌افزاید: «ما مشترکات قومی و فرهنگی زیادی با اسپانیا داریم. این یک گروه موسیقی کلاسیک و به نوعی سنتی اسپانیا است و این تفاوت می‌کند با موسیقی غربی آمریکا یا اروپا مثل موسیقی پاپ. این موسیقی مردمی آن کشور است، همانند فرهنگ ما که موسیقی سنتی داریم. در این زمینه محدودیتی برای همکاری با این گروه‌ها نداریم. ضمن اینکه متون این گروه تأیید شده و مشکل خاصی ندارد و مضامین و محتویاتش با فرهنگ ما ناهمخوان نیست».

طلسم حضور چهره‌های مشهور موسیقی در ایران می‌شکند

با حضور «کیتارو» در ایران و کنسرت موفقی که سال گذشته طی دو روز در تهران برگزار کرد، حالا دیگر نمی‌توان به خبر کنسرت یانی و جیپسی کینگز با تردید نگاه کرد. چیزی که تا پیش از حضور کیتارو در تهران، با اما و اگرهای بسیاری همراه بود و خیلی‌ها در بهترین شرایط هم امیدی به برگزاری این کنسرت نداشتند. پیش از این هم هنرمندانی چون کریس دی‌برگ و ریچارد کلایدرمن به اجرای کنسرت در ایران ابراز علاقه کرده بودند اما آن کنسرت‌ها هم به دلایل نامعلوم هرگز اجرا نشدند. اما کیتارو آمد و علاوه بر اجرای کنسرت، با صحبت‌هایش نشان داد که هم بزرگان موسیقی دنیا به ایران به دیده احترام می‌نگرند و هم ایرانیان تشنه تماشای زنده هنرنمایی آنانند.

خود کیتارو در همان روزها در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر به اشتیاقش برای سفر به ایران اشاره کرده و گفته بود: «برای حضور در ایران تپش قلب داشتم و همچنان این تپش قلب و هیجان در درون من وجود دارد. حالا که شنیدم بلیت کنسرت‌های من در ایران تقریبا تمام شده به قدری هیجان‌زده شده‌ام که دوست دارم آن را روی صحنه و در مواجهه با تماشاگران ایرانی تجربه کنم.»

از کنسرت یانی خبری نیست

همین بهمن ماه گذشته بود که خبر کنسرت «یانی» در کیش دهان به دهان بین علاقه‌مندان موسیقی می‌گشت، اما هنوز با گذشت چند ماه از اعلام این خبر، هیچ حرف جدیدی درباره چگونگی برگزاری این کنسرت به گوش نمی‌رسد و از این رو بازار شایعات در این رابطه داغ است. برخی معتقدند دستمزد بالای ارکستر یانی مانع از اجرای این کنسرت شده و برخی دیگر درخواست یانی برای برگزاری کنسرت در فضای باز تخت جمشید را عامل به سرانجام نرسیدن توافق میان متولیان امر و مدیر برنامه‌های یانی ذکر می‌کنند؛ خبری که هنوز در صحت و سقمش اظهارنظر صریحی شنیده نشده است.

اما پیروز ارجمند در مصاحبه اخیرش به این مسأله نیز تلویحا پاسخ داد و درباره سرانجام کنسرت یانی در کشور گفت: «این اجرا را شرکت برگزارکننده پیگیری می‌کند و به‌هرحال یک‌سری موارد حقوقی و توافقات خود شرکت با یانی وجود دارد که ابتدا باید به نتیجه برسد. به دلیل اینکه دستمزدهای این هنرمندان بین‌المللی قابل توجه است و به‌هرحال شرکت باید تمام محاسبات مالی‌شان را در نظر بگیرند و باید به‌گونه‌ای باشد که توجیه مالی برای حمایت و برگزاری این کنسرت داشته باشند، هر زمانی که خودشان به توافق برسند ما بقیه کارها را انجام می‌دهیم.»

البته درباره کنسرت یانی این نکته را هم باید در نظر داشت که او همواره اجراهایش را در اماکن تاریخی روباز برگزار کرده و محل کنسرت برای او همواره مهم‌ترین دغدغه بوده است. از این نظر او را نمی‌توان به برگزاری کنسرت در سالن‌های کوچک موسیقی وادار کرد. نباید فراموش کرد که از کنسرت یانی در آکروپولیس یونان به عنوان پربیننده‌ترین کنسرت موسیقی جهان یاد می‌شود که با فروش هفت میلیون نسخه، دومین موزیک ویدئوی پرفروش تاریخ هم است. کنسرتی که در 65 کشور جهان پخش شد و نزدیک به یک میلیارد نفر آن را تماشا کردند. با این توصیف معلوم است او مایل به اجرای کنسرت در هر فضا و مکانی نخواهد بود.

جیپسی کینگز ر ا بیشتر بشناسیم

جیپسی کینگز (Gipsy Kings) به معنای پادشاهان کولی، یک گروه موسیقی است که با سبک منحصربفرد خود در سراسر جهان شناخته شده‌است. واپسین آلبوم این گروه، Savor Flamenco نام‌ دارد که با فاصله بیشتر از هفت سال در سپتامبر 2013 مصادف با جشن سالگرد 25 سالگی گروه روانه بازار شد. موسیقی این گروه با آواز استثنایی نیکلاس ری به عنوان خواننده اصلی و نوازندگی شگفت‌انگیز تونینو بالیاردو با ترکیبی از سازهای مختلف آمیخته شده، با این حال همواره دارای برداشتی آزاد از فضای موسیقی فلامنکو است.

اعضای این گروه شامل برادران Reyes و Baliardo است که با یکدیگر نسبت فامیلی دارند و به گفته خودشان از دانش موسیقی آکادمیک بی‌اطلاع هستند. بسیاری از ملودی‌های ساخته شده توسط این گروه دارای شهرت جهانی است و گروه‌های بسیاری در سراسر جهان از آنها الگوبرداری می‌کنند. برخی معتقدند ارزش‌های هنری موسیقی این گروه در سایه شناخته شدن به عنوان یک گروه موسیقی پاپ در نظر بسیاری از مخاطبان ناشناخته مانده است. موسیقی‌ای که گاهی با درون‌مایه‌هایی از جز (موسیقی بومی آمریکای لاتین) و رومبا و حتی موسیقی عربی و هندی همراه می‌شود به سختی قابل توصیف و طبقه‌بندی است. آثار آنها در تمام سال‌های فعالیتشان جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی جهان است و کنسرت‌های باشکوهی که سراسر دنیا برگزار کرده‌اند نشان از نفوذ موسیقی‌شان در بین مردمی دارد که حتی زبان ترانه‌های آنان را درک نمی‌کنند. با همه این احوال، لقب گروه شماره یک موسیقی فلامنکوی جهان سال‌هاست که برازنده نام این گروه است.

جیپسی کینگز, کنسرت, ایران
آمار بازدید : 1,458
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500