ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 - ساعت 14:52:13
چاپ خبر

آواز دریانوردان بر عرشه کشتی در روز خلیج فارس/ اینجا یک مسجد است

آلبوم موسیقی «نی‌مه» (آواز دریانوردان پارسی) به پژوهش و گردآوری محسن شریفیان سه‌شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه در فضایی غیرمتعارف و روی کشتی ماهیگیران منطقه «نخل‌ تقی» شهرستان عسلویه رونمایی شد.

آواز دریانوردان بر عرشه کشتی در روز خلیج فارس/ اینجا یک مسجد است

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم رونمایی که به همت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد، محسن شریفیان پژوهشگر و گردآورنده آلبوم موسیقایی «نی‌مه» بر روی کشتی‌ در نظر گرفته شده برای رونمایی این آلبوم، توضیح داد: تمام تلاش خود را کردیم تا این آلبوم موسیقایی در فضایی غیرمعمول و غیرمتعارف رونمایی شود چراکه اثری که مربوط به دریا و دریانوردی است لذت دیگری دارد که می‌تواند برای همه ما جالب توجه باشد. البته من در این میان تقدیر ویژه‌ای از سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس دارم که در ایجاد فضای غیرمعمول به ما کمک زیادی کردند.

کشورهای عربی مشغول تحریف موسیقی ایرانی هستند

وی بیان کرد: این آلبوم موسیقایی ارتباطی به گروه «لیان بوشهر» ندارد اما بسیار خوشحالم که با کمک آقای موسوی مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری ماهور و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر توانستیم آلبومی را منتشر کنیم که به نظر من یک اثر ملی است. لازم بود زمانی که کشورهای عربی مشغول تحریف موسیقی ایرانی هستند این کار را در آستانه روز ملی خلیج فارس انجام دهیم چراکه معتقدیم فقط نامگذاری روز ملی به نام خلیج فارس نمی‌تواند در مقابل کارهایی که در کشورهای عربی برای تحریف این عنوان شکل می‌گیرد، کفایت کند. به همین جهت است که بسیار اصرار دارم تا آواز دریانوردان خلیج همیشه فارس اینچنین در یک اثر موسیقایی ثبت و ضبط شود.

شریفیان ادامه داد: ما تلاش کردیم در این آلبوم موسیقایی به گونه‌های موسیقی دریانوردی بپردازیم؛ آواهایی که طبیعی است به دلیل ورود ادوات صیادی در قایق‌ها و کشتی‌ها در حال از بین رفتن هستند و لازم است که با زبان موسیقی این آثار معنوی و ملی را نگه بداریم. به نظر من موسیقی‌ای که در آلبوم «نی‌مه» برای علاقه‌مندان عرضه شده یکی از شریف‌ترین موسیقی‌های نواحی کشورمان است که در آن یاد خدا است زیرا ماهیگیران و صیادان، لنج‌ها و کشتی‌های خود را به نوعی مسجد می‌پنداشتند و در این مسجد با آواهای خود به عبادت می‌پرداختند.

تن دادن به یک اجبار قابل پیش‌بینی

سرپرست گروه «لیان» بیان کرد: موسیقی کار روی لنج‌ها ثبت یونسکو است و در درون خود اصرار و آواهای زیبا و ارزشمندی دارد که حتی با زدن چکش و میخ دارای نشانه‌ شناسی‌های مختلفی است که همگی این آواها در هنگام کار روی کشتی چه در وقت ماهیگیری و چه در وقت ساختن کشتی، دارای نشانه‌شناسی‌های فراوانی است. از این نوع موسیقی‌ها می‌توانیم به صورت رمزی دریابیم که این نشانه‌ها چه هستند. کاری که ما در این آلبوم انجام دادیم استفاده اورجینال از آواهای دریانوردان پارسی است که به صورت مستند در استودیو ضبط شده و می‌دانیم بخشی از این موسیقی هم خواه‌ناخواه از بین می‌رود اما ما ضمن تن دادن به این اجبار باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا این موسیقی‌ها تمام نشود.

این نوازنده و آهنگساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اینها میراث ملی ما است. این آلبوم موسیقایی مربوط به محسن شریفیان نیست بلکه مربوط به تاریخ و هویت ما است که باید آن را ثبت کنیم. البته بدیهی است که دولت نیز باید به چنین فضایی توجه بیشتری کند و از ناشران آثار موسیقایی مرتبط با موسیقی نواحی حمایت کند اما باید بگویم مسئولان ما هنوز وقت ندارند که به این موضوعات ارزشمند آنچنان که باید و شاید توجه کنند. ما برنامه‌های زیادی برای حفظ و احیای سازها و آواهای موسیقی منطقه بوشهر داریم کمااینکه به زودی تجربه‌هایی را در مورد ساز نی‌انبان انجام خواهیم داد که می‌تواند گام موثری در جهت توجه بیشتر مردم به موسیقی منطقه ما باشد.

ما فقط یک مرغ عشقیم

شریفیان متذکر شد: متاسفانه بسیاری از کشورهای دیگر در حال انجام کارهایی هستند که بخواهند برخی از سازهای ایرانی را به نام خود ثبت کنند اما متاسفانه دغدغه تعدادی از مسئولان ما این نیست و ما در همینجا می‌خواهیم تا مسئولان فرهنگی کشورمان توجه و دغدغه بیشتری درباره فراموشی سازهای ارزشمند موسیقی بومی داشته باشند. ما هیچ‌چیزی نمی‌خواهیم، ما فقط یک مرغ عشقیم که تشنه محبت هستیم و اتفاقا این عشق ما است که هم‌اکنون اینجا باشیم تا موسیقی خوب بزنیم و بشنویم. من از دوستان می‌خواهم که یک مقدار به ما اعتماد کنند و بگذارند تا ما کارمان را محکم انجام دهیم. یک هنرمند ایرانی چطور می‌تواند در مورد کشورش بد بگوید؟ باور کنید که موسیقی ما ضد دین و ضد مذهب نیست و این خاصیت موسیقی ما است که می‌تواند در چارچوب یک فضای معنوی ارزشمند ارزش‌های معنوی را نیز اشاعه دهد.

دریای ما دریای صلح و مهربانی است

ماهوزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هم که در این مراسم رونمایی حضور داشت، ضمن تجلیل از روز ملی خلیج فارس گفت: می‌توانم بگویم محسن شریفیان یکی از هنرمندان فعال موسیقی منطقه بوشهر است که در تلاش و کوشش برای احیای موسیقی بومی این منطقه یکی از سرآمدان استان است. او در این زمینه کارهای بسیار خوبی را انجام داده که با توجه به روز ملی خلیج فارس عرق و علاقه ما را به این آب و خاک نشان می‌دهد. دریای ما دریای صلح و دوستی است و ما همواره از همین دریایی که نام آن خلیج فارس است مهربانی و محبت را یاد می‌گیریم و باز هم بسیار خوشحالم که این اتفاق خوب در روز ملی خلیج فارس افتاد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: امروز حضور ما در این کشتی که آلبوم نی‌مه در آن رونمایی می‌شود نشان‌دهنده علاقه وافر ما به آب و خاک این سرزمین است ضمن اینکه موسیقی بوشهر یک موسیقی اصیل است و باید پاس داشته شود. ما باید به نیاکان خود رجوع کنیم و آداب و سنن جامعه خود را نگه بداریم موسیقی بوشهر هم با زنتدگی مردم عجین بوده و هست و ما هیچگاه نمی‌توانیم منکر این بخش ارزشمند باشیم که برای همه ما قابل احترام است.

کاربرد تولید این آلبوم چیست؟

محمد موسوی مدیر انتشارات «ماهور» نیز در این مراسم گفت: ما در فضایی که چنین آلبوم‌هایی را رونمایی می‌کنیم باید به این نکته هم فکر کنیم که کاربرد چنین کارهایی چیست. به نظر من هر کسی با ذوق خود می‌تواند در پاسداری و نگهداری میراث معنوی و فرهنگی کشور ما نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد تا این آثار معنوی از بین نرود.

وی بیان کرد: به اعتقاد من انتشار چنین اثری ضرورت زیادی داشت چراکه باعث می‌شود به سهم خود موسیقی‌های آئینی و بومی مناطق مختلف ایران از جمله دریانوردان جنوب کشور از بین نرود و من از محسن شریفیان و سایر همکارانش در این آلبوم تشکر می‌کنم که باعث شدند هفتمین اثری را که در حوزه موسیقی بوشهر منتشر می‌کنیم در این شکل به علاقه‌مندان موسیقی ارائه دهیم.

 بعد از این مراسم رونمایی که در اسکله بندر «نخل تقی» شهرستان عسلویه با حضور هنرمندانی چون جمشید جهانزاده، بهزاد فراهانی، رضا فیاضی، بهروز بقایی، سیاوش تهمورث، شهره سلطانی و پرستو گلستانی برگزار شد. نوازندگان آلبوم موسیقایی «نی‌مه» قطعاتی را در حضور این هنرمندان روی عرشه یکی از کشتی‌های مستقر در بندر نخل تقی اجرا کردند.

نی‌مه, محسن شریفیان,
آمار بازدید : 1,414
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500