ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : سه‌شنبه 15 اردیبهشت 1394 - ساعت 23:37:23
چاپ خبر

یک نوازنده دیگر ارکستر سمفونیک را ترک کرد

رضا ناژفر که به دعوت علی رهبری برای نوازندگی در ارکستر سمفونیک به ایران آمده بود‌، این ارکستر را ترک کرد و به اتریش بازگشت.

یک نوازنده دیگر ارکستر سمفونیک را ترک کرد

این فلوت‌نواز در گفت‌وگو با خبرنگار بخش موسیقی ایسنا‌، اظهار کرد: وقتی آقای رهبری - مدیر هنری ارکستر سمفونیک - به ایران آمد، به من هم گفت که تمایل دارد به ارکستر بیایم و با او همکاری کنم. البته من گفتم وقت کافی برای این کار ندارم. ایشان در رسانه‌ها مطرح کردند که قرار است، من فلوت اول ارکستر را اجرا کنم، درصورتی که من برای این کار برنامه‌ریزی نکرده بودم.

او ادامه داد: سرانجام برای اجرای سمفونی 5 و یک رسیتال به ایران آمدم و جالب است بدانید، آقای رهبری که در چند گفت‌وگوی رسانه‌یی از من به‌عنوان بهترین نوازنده‌ی فلوت یاد کرده بود، عذر من را خواست.

ناژفر درباره‌ی جزییات این رویداد توضیح داد: تمرینات ایشان بسیار طولانی بود و نوازندگان را مدت زیادی تمرین می‌داد. در یک مهمانی‌ که من و همسرم آنجا حضور داشتیم، آقای رهبری خطاب به ما گفت، ببینید که نوازندگان ارکستر چگونه با جان و دل ساز می‌زنند! همسر من هم در جواب به آقای رهبری گفت که بچه‌ها جرأت ندارند به شما چیزی بگویند. در عین حال، او معتقد بود که در همه جای دنیا، رهبران همین‌گونه ارکستر را تمرین می‌دهند.

وی افزود: من در همه جای دنیا کار کرده‌ام و می‌دانم که روند تمرین اصلا این‌گونه نیست. در اروپا دو ساعت تا دوساعت و نیم تمرین می‌شود و به اندازه‌ی کافی هم به نوازنده استراحت می‌دهند. یک نوازنده نمی‌تواند چهار ساعت ساز بزند. روز بعد از آن مهمانی آقای رهبری به من ایمیل زد و گفت، سطح کاری شما و همسرتان پایین است و دیگر تمایلی ندارد با ارکستر همکاری کنیم.

این نوازنده‌ی فلوت ساکن وین اتریش توضیح داد: ساعت‌های تمرین ما با ارکستر پر از استرس بود و بحث‌های لفظی نیز درمی‌گرفت. این در حالی است که در هیچ جای دنیا چنین رفتارهایی مرسوم نیست.

ناژفر درباره‌ی نوازندگان سازهای بادی ارکستر نیز گفت: من قبل از ورودم به ایران چیزهای خوبی درباره‌ی نوازندگان بادی نشنیده بودم، اما باید بگویم ما در این کشور خیلی فلوتیست خوب داریم. نوازندگان آبوا، کلارینت‌، فلوت‌ و ... عالی هستند. این بچه‌ها فقط به محبت نیاز دارند. برای من ارکستر سمبل یک خانواده است و نوازندگان اعضای آن خانواده هستند. فکر می‌کنم، کنسرت‌مایستر همان مادر خانواده و رهبر ارکستر هم پدر خانواده است. برای یک پدر هم هیچ‌چیز به اندازه بچه‌هایش مهم نیست.

او درباره‌ی ادغام ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی نیز اظهار کرد: این موضوع ناراحت‌کننده‌ است که آقای رهبری می‌خواهد یک شبه و با یک حرکت، ارکستر ملی را از بین ببرد. در صورتی که بافت ارکستر ملی با ارکستر سمفونیک تفاوت دارد و رپرتوآر آن‌ها نیز متفاوت است.

این هنرمند با بیان این‌که اگر آقای رهبری کار ما را زیر سوال برده است، اهمیت ندارد، گفت: من دلم برای این نوازندگان می‌سوزد، این‌ها هنرمندان مملکت هستند و هر کدام شخصیتی برای خودشان دارند. شرایطی که اکنون در ارکستر حاکم شده، غیردوستانه و بسیار اشتباه است. نباید فراموش کنیم که آقای فرهاد فخرالدینی - رهبر سابق ارکستر ملی - 30 سال برای این ارکستر زحمت کشیده است.

به گزارش ایسنا، رضا ناژفر مدرس و نوازنده‌ی پیشکسوت فلوت است. او سابقه‌ی همکاری با ارکستر تئاتر وین، کنسرواتوار اینسبروک و کنسرواتوار پرینر را دارد.

در هفته‌های اخیر نوازندگانی مانند ارسلان کامکار، پدرام فریوسفی، آیدین احمدی‌نژاد و نیلوفر محبی از ارکستر سمفونیک جدا شده‌اند.

رضا ناژفر, ارکستر ملی ایران, ارکستر سمفونیک
آمار بازدید : 957
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500