ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : پنج‌شنبه 17 اردیبهشت 1394 - ساعت 21:14:21
چاپ خبر

قطعه «نیستی» با صدای «فریدون آسرایی» و «آرمین 2AFM» منتشر شد

چندی پیش شایعاتی مبنی بر یک اتفاق جدید در موسیقی و تولید یک قطعه متفاوت دوصدایی مطرح شد. گمانه‌زنی‌ها درباره این اتفاق از حدود ده روز قبل و پیرو انتشار عکس‌هایی روی صفحات اجتماعی برخی موزیسین‌ها و اعلام یک سورپرایز قوت گرفت. با تمام این مسائل، پروژه تولید قطعه «نیستی» با صدای «فریدون آسرایی» و «آرمین زارعی» در سکوت خبری به پایان رسید.

قطعه «نیستی» با صدای «فریدون آسرایی» و «آرمین 2AFM» منتشر شد

این اثر که اولین همکاری یک خواننده مجاز و باسابقه موسیقی پاپ با یک خواننده رپ محسوب می‌شود، با تنظیم «بهروز صفاریان» منتشر شد. برای مرور چگونگی تولید این قطعه این گزارش که همراه گفتگو با عوامل تولید اثر است را تا پایان بخوانید:

 
* ایده تولید
از اواخر سال 93 و پس از صحبت‌های دکتر «پیروز ارجمند» درباره «گفتآواز» و ارائه مجوز به موسیقی رپ سالم که در چارچوب فرهنگی باشد، «بهروز صفاریان» به عنوان تهیه‌کننده هنری و تنظیم‌کننده، به همراه «فریدون آسرایی»، «آرمین زارعی» و «یاسر داودیان»، تولید قطعه «نیستی» را آغاز کنند.

یاسر داودیان ترانه‌سرای این اثر درباره روند شکل‌گیری پروژه به سایت «موسیقی ما» گفت: «این کار خیلی اتفاقی شکل گرفت و دلی بود و همه اعضای این تیم با هم دوست هستند. در سال‌های گذشته آثاری نظیر آلبوم «اسکناس» و یا تیتراژ آقای «رضا عطاران» را داشتیم که می‌توان گفت شبه گفتآواز بوده‌اند. همچنین با توجه به اینکه مدیرکل محترم دفتر موسیقی ارشاد هم اعلام کردند که گفتآواز در قالب موسیقی تأثیرگذار و با بررسی‌های لازم می‌تواند ارائه شود. بر اساس کلیت این جریان و حسن نیت مدیران محترم، صحبتی با فریدون و آرمین و بهروز انجام دادم و این تیم همه با هم یک‌دل شدیم. تهیه‌کننده هنری کار هم بهروز صفاریان است و این اتفاق با یک ادبیات خوب و حس و حال متفاوت شکل گرفت. سرودن ترانه و ساخت ملودی بر عهده من بود که آقای آسرایی در زمینه ساخت ملودی به من کمک کردند. تنظیم توسط بهروز صفاریان انجام شد و آرمین هم بخش گفتآواز را خواند. مردم باید قضاوت کنند اما فکر می‌کنم بتوانیم به عنوان یک رپ سالم یا همان گفتآواز سالم خوراک فرهنگی خوبی به جامعه ارائه کرده باشیم.»
 
* انتخاب خواننده‌ها
فریدون آسرایی یکی از چهره‌های پیشکسوت موسیقی است که فعالیت حرفه‌ای خود را از کشور آمریکا آغاز و حتی یک آلبوم هم خارج از ایران منتشر کرد. او طی سال‌های اخیر و هم‌زمان با داغ شدن بحث ارائه مجوز به خوانندگان غیررسمی، همواره بر این موضوع تأکید داشت که باید از جوانان بااستعدادی که قصد فعالیت رسمی در چارچوب موازین فرهنگی و قانونی کشور را دارند حمایت کرد. شاید همین طرز فکر باعث شده که او پیشنهاد حضور در قطعه «نیستی» را بپذیرد.

بهروز صفاریان درباره نحوه انتخاب فریدون آسرایی به خبرنگار «موسیقی ما» گفت: «صدای فریدون بسیار تأثیرگذار است و من هم رغبت بیشتری برای کارکردن با ایشان دارم. همچنین تأثیرگذاری صدای ایشان طیف سنی ندارد. به این نتیجه رسیدیم که فریدون آسرایی می‌تواند گزینه خوبی برای شروع این حرکت باشد.»

اما داودیان درباره نحوه انتخاب خواننده‌های اثر هم به این نکته اشاره کرد: «بهترین و شیک‌ترین گزینه برای اجرای گفتآواز این قطعه با توجه به حضور بهروز صفاریان بزرگ و فریدون آسرایی، فکر می‌کنم آرمین بود. تیم تولید گزینه بهتری را نمی‌شناخت و این‌گونه نیست که بگوییم فقط آرمین در این زمینه فقط بهترین است؛ اما باید فضای خواننده‌ها هم با یکدیگر همخوانی داشته باشد. باید دو خواننده از دو سن و ژانر متفاوت در کنار یکدیگر معنا و مفهوم پیدا می‌کردند. کنار هم قرار گرفتن فریدون و آرمین فقط تصمیم من و بهروز صفاریان نبود. یعنی این دو عزیز هم موافق بودند و همگی به یک جمع‌بندی و نظر مشترک رسیدیم. هر دو این خواننده‌ها در کارهای اسلو و احساسی مطرح شدند. قطعه «خوشگل عاشق» فریدون بسیار مطرح شد و اولین اثری هم که آرمین خواند و بازخورد زیادی داشت، اسلو بود. به این جمع‌بندی رسیدیم که یک کار اسلو و عاشقانه تولید کنیم.»
 
* محتوای اثر
بهروز صفاریان درباره بحث محتوایی می‌گوید: «طی صحبت با تیم کاری خودمان به این نتیجه رسیدیم که جا برای کار کردن در این سبک بسیار زیاد است و شاید بتوانیم با این اثر نمونه کاری ارائه داده باشیم تا بگوییم که در این چارچوب و قواعد هم می‌توان به رپ نگاه کرد. نگاه آدم‌های شبیه من به رپ این‌گونه بود که موسیقی آن فاقد ارزش موسیقایی است. ما دیدیم که موسیقی آن هم می‌تواند ارزش موسیقایی پیدا کند. این اثر به عنوان یک نمونه است ولی جا برای کار کردن در این سبک زیاد است و همه ایده‌ها را نمی‌توان در یک قطعه پیاده کرد. جای کار روی رپ ارزشمندی که پیام و یک موسیقی خوب داشته باشد در کشور ما زیاد است.»

یاسر داودیان هم به مقوله تأثیرات موسیقی رپ اشاره کرد و گفت: «نمی‌گویم به دنبال کار فاخر بودیم اما قصد تولید کار سالم را داشتیم که پدران و مادران و خانواده‌ها اگر می‌شنوند، از آن لذت ببرند. ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که اتفاقات خوب و بد زیادی رخ می‌دهد ولی همه‌چیز بستگی به نوع برداشت ما دارد. اما ما می‌توانیم موسیقی خوبی تولید کنیم که برای خانواده‌ها آزاردهنده نباشد. همه روزه قطعاتی در ماهواره‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود که جوانان و نسل جدید ما را منحرف می‌کند. آرمین در گذشته آثاری خارج از چارچوب خوانده بود اما خودش هم قصد داشت که اثری بر مبنای موازین جامعه تولید کند. همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا قطعه‌ای با موسیقی و کلام خوب تولید کنیم و بگوییم که همه مردم می‌توانند رپ سالم گوش کنند.»
 
* دوست دارم که در کشور خودم فعالیت کنم
از سوی دیگر «آرمین زارعی» که مدتها است به عرصه متفاوتی از فعالیت‌های موسیقایی خود قدم گذاشته و مراحل اخذ مجوز رسمی فعالیت را دنبال می‌کند، پیش از انتشار قطعه «نیستی» گفتگوی اختصاصی با سایت «موسیقی ما» داشت. او ضمن تشریح نحوه حضورش در این قطعه نکاتی را هم درباره آینده کاری خود بیان کرد:
 
* ایده تولید قطعه نیستی از چه زمانی شکل گرفت و به فکر همکاری با «فریدون آسرایی» افتادید؟
من از قدیم صدای «فریدون» را دوست داشتم و با اغلب خواننده‌های مجاز هم دوستی دیرینه دارم و کارهای آنها را دنبال می‌کنم. نحوه ورود من به این پروژه هم خیلی اتفاقی بود. همین گروهی که با هم کار کردیم، در یک جمع نشسته بودیم و پیشنهادات مطرح شد. تصمیم گرفتیم که کار را در اسرع وقت و به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و خدا را شکر که پروژه به سرانجام رسید و باید ببینیم که بازخورد آن بین مخاطبان چگونه خواهد بود.

 
* در بحث بازخورد مخاطبان سوالم این است که بابت چنین ریسکی آیا هراس نداشتید مورد انتقاد طرفداران خود قرار بگیرید؟ زیرا برخی از آنها بسیار متعصب هستند و استایل دیگری از آرمین را سخت قبول می‌کنند.
نه. اما من هرچه دارم از حمایت‌ها و محبت‌های مخاطبان عزیزم است. تاکنون هم بارها صحبت مبنی بر مجاز شدن من مطرح شده و دوست دارم که در کشور خودم فعالیت کنم. با توجه به صحبت‌هایی که اخیراً از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان شد، دیدیم خوب است که در یک قطعه رفاقتی با یک خواننده مطرح همکاری داشته باشم. صدای فریدون را از کودکی دوست داشتم و مشتاقانه این کار را انجام دادم. «بهروز صفاریان» هم که یکی از قدیمی‌ترین تنظیم‌کننده‌ها است و همکاری ما برای اولین بار رخ داد. اما من با بهروز خارج از مقوله کار، دوستی و رفاقت دلی دارم. «یاسر داودیان» که عین برادر بزرگ‌تر من است و همگی با هم دست رفاقت دادیم و کار را آغاز کردیم.
 
* همکاری شما با بهروز صفاریان تداوم خواهد داشت؟
اگر بازخورد این اثر خوب باشد، حتماً این‌گونه خواهد بود اما تاکنون هیچ تصمیمی گرفته نشده است.
 
* همکاری با یاسر داودیان در زمینه شعر را ادامه می‌دهید؟
بله. ما دوستی دیرینه داریم و یاسر کسی است که در حدود دو سال اخیر برای من بسیار زحمت کشیده است. خصوصاً در این قطعه بسیار تلاش کرد و راهنمایی‌های خوبی داشت. یاسر باعث شد که این تیم دور هم جمع شوند و من از جانب او با این عزیزان بیشتر آشنا شدم و همکاری با آنها افتخار است.
 
* شعر این کار تا حدودی مضمون گلایه‌آمیز دارد اما نه در آن مقیاس زیادی که قبلاً در کارهای شما می‌شنیدیم. در این زمینه هم کمی توضیح می‌دهید؟
در زمان تولید این شعر و ملودی تصمیم داشتیم که عامه مردم را در بر بگیرد. سوالات زیادی برای مردم بود که چرا مدام از خشونت می‌خوانم اما در این اثر خشونت را کم‌رنگ و مهربانی را پررنگ‌تر کرده‌ایم. به عبارت دیگر تصمیم داشتم که احساسی‌تر عمل کنم.
 
* در کارهای آینده باز هم این خشونت کم‌رنگ خواهد بود؟
بله صددرصد.
 
* این یک قدم در راه ورود به عرصه مجاز موسیقی محسوب می‌شود. آیا باز هم در همین مسیر فعالیت خواهید کرد یا همان روند قدیم را در پیش خواهید گرفت؟
امیدوارم این کار آنقدر برای مسئولین دفتر موسیقی وزارت ارشاد تأثیرگذار بوده باشد که مورد تأییدشان قرار بگیریم و با راهنمایی آنها بتوانیم به شکل مجاز در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنم.

 
* و اینکه آیا اتفاق جدیدی در زمینه صدور مجوزهای فعالیت رسمی شما رخ داده است؟
اقدامات لازم در حال انجام شدن است و امیدوارم که به شرایط مطلوب برسیم. همه این کارها به اتاق فکری که دارم بازمی‌گردد و همین اتاق فکر در کارهای بعدی من هم هست و تصمیم‌گیری‌ها را انجام می‌دهیم.
 
* و کلام آخر؟
از حمایت شما و سایت «موسیقی ما» تشکر می‌کنم. امیدوارم بتوانم لایق محبت‌های تمامی دوستان و طرفداران باشم و امیدوارم این کار آنقدر خوب باشد که اتفاقات خوب رخ دهد. آرزوی هر خواننده‌ای این است که روزی با مخاطبانش چهره به چهره روبه‌‌رو شود. من هم این آرزو را دارم و به همین دلیل می‌خواهم که در کشور خودم به شکل رسمی فعالیت کنم.

 

شما می‌توانید این قطعه را در رادیو پدیده بشنوید و دانلود کنید.

فریدون آسرایی, آرمین 2AFM, نیستی,
آمار بازدید : 2,493
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500