ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : یک‌شنبه 24 خرداد 1394 - ساعت 09:47:26
چاپ خبر

جاشوان بوشهری با ترانه‌های صیادی در اروپا

ایران در اکسپو 2015 میلان با اجرای ترانه‌های صیادی توسط گروه موسیقی بوشهری، میزبان بازدیدکنندگان این نمایشگاه از تمام کشورهای جهان است.

جاشوان بوشهری با ترانه‌های صیادی در اروپا

به گزارش ایسنا، گروه بوشهری شبدیز به‌عنوان سومین گروه موسیقی نواحی در ایتالیا، موسیقی جنوب کشور را در این رویداد بین‌المللی معرفی می‌کند. این گروه مراسم زار، ترانه‌های صیادی و جاشوها، مراسم بزمی خیامی، بازی‌های آیینی و نیمه و رزیف و مراسم سنج و دمام و شاخ را برای مخاطبان بین‌المللی خود در اکسپو میلان اجرا می‌کنند.

گروه شبدیز در 15 روز اجرای خود در این نمایشگاه جهانی با سازهای همچون نی‌انبان، دمام، نی‌جفتی، بشکون، ضرب تمپو و دایره، موسیقی بوشهری می‌نوازند.

این گروه موسیقی بوشهر پیش از این، اجرا در جشنواره‌های بین‌المللی و هفته‌های فرهنگی هنری مانند مهرجان دبی (۲۰۰۰و۲۰۰۱)، فستیوال قطر (1998)، فستیوال موسیقی فولک چین و کسب رتبه بهترین همسرایی، هفته‌های فرهنگی ایران در کشورهای مالی، قطر، رومانی و سنگال، مراسم عید نوروز در افغانستان، فستیوال مسقط و صلاله در عمان (2012 و 2013) را تاکنون تجربه کرده است.

بوشهر سرزمین ریتم‎ها و آیین‎های نمایشی متنوعی است که ریتم‌های پرشتاب متاثر از گرمای وجود مردم و آیین‌های نمایشی‌ آن اغلب به واسطه دریا به‌وجود آمده است. دریاوراه‌های آبی باعث به وجود آمدن نوعی تنوع موسیقایی شده که تعدادی از این رپرتوارها در فرهنگ موسیقی منطقه وارد شده و در برخی مواقع کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از این فرهنگ بهره گرفته‌اند.
اوهام و داستان‌های دریا در میان جاشوان بسیار رایج است. لیوا و رزیف قطعه‌هایی هستند که ملوانان برای کار و تلاش و شکرگزاری اجرا می‌کنند.

بادها در بنادر جنوب ایران بسیارند. بادها که به آن‌ها زار گفته می‌شود با موسیقی می‌روند و به پیرمردی که به‌واسطه موسیقی، بادها را از مردم جدا می‌کند بابازار و پیرزنی که باد را از زن‌ها جدا می‌کند مامازار می‌گویند.

همچنین در بزم‌ها و هم‌نشینی‌ها در این منطقه، اشعار حکیم عمر بن خیام را با ریتم بندری اجرا می‌کنند که به آن خیامی یا خیام‌خوانی می‌گویند.

به همت موسسه توسعه هنرهای معاصر و کمیته فرهنگ و هنر اکسپوی 2015 میلان، گروه‌های موسیقی نواحی کشور، موسیقی محلی، حرکات و آیین‌های نمایشی را برای معرفی آداب و رسوم و موسیقی خود در مدت برگزاری این اکسپو اجرا می‌کنند.

اکسپو 2015 میلان با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» از 11 اردیبهشت‌ماه تا 9 آبان‌ماه سال 1394 در شهر میلان ایتالیا برگزار شده و 145 کشور در این رویداد جهانی شرکت دارند.

اکسپو 2015 میلان, ترانه‌های صیادی
آمار بازدید : 1,054
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500