ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : یک‌شنبه 7 تیر 1394 - ساعت 14:02:22
چاپ خبر

در اعتراض به شرايط پيش‌آمده درباره‌ي مساله‌ي لغو كنسرت‌ها

دستان فعلا در ايران كنسرت نمي‌دهد

گروه موسیقی دستان آلبومی تازه با عنوان «با تو می‌خوانم» را با خوانندگی «جمال كردستانی» آماده‌ی انتشار دارد.

دستان فعلا در ايران كنسرت نمي‌دهد

قطعات این اثر نیز از ساخته‌های «سعید فرج‌پوری» در دستگاه سه‌گاه و مایه‌ی دشتی است. «با تو می‌خوانم» شامل چهار تصنیف و یك قطعه‌ی چهارمضراب و همچنین چند قطعه‌ی آوازی بر اساس اشعاری از سایه، حسین منزوی، سیمین بهبهای و همچنین شهره جواهری است.  اين در حالي است كه اين گروه در اعتراض به شرايط پيش‌آمده درباره‌ي مساله‌ي لغو كنسرت‌ها، فعلا در ايران به اجراي برنامه نخواهد پرداخت.

از آنجا كه برنامه‌هاي اين گروه به صورت ساليانه بسته مي‌شود، گروه موسيقي «دستان» در صورتي امكان اجراي برنامه دارد كه برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي وجود داشته باشد و حالا «سعيد فرج‌پوري»- نوازنده‌ي كمانچه و يكي از آهنگسازان اين گروه- مي‌گويد:« ما برنامه‌ريزي‌هايي براي اجراي كنسرت در ايران داشتيم كه با توجه به اتفاقات اخيري كه درباره‌ي مساله‌ي لغو كنسرت‌ها در ايران پيش آمد، ما را براي اجراي زنده‌ي كنسرت در ايران دچار ترديد كرد. همان‌طور كه مي‌دانيد اعضاي گروه دستان همه در كشورهاي گوناگون پراكنده هستند و بايد هماهنگي‌هاي بسياري انجام شود تا بتوانيم در ايران به اجراي برنامه بپردازيم. در واقع اگر به هر دليلي، برنامه در ايران لغو شود، بسياري از برنامه‌هاي ما به هم خواهد خورد. با اين وجود ما منتظر فرصت هستيم تا در صورتي كه وضعيت اجراهاي زنده در ايران بهتر شود، به زودي كنسرتي را در ايران برگزار كنيم.»

 اما پیش از این اجرای صحنه‌ای «با تو مي‌خوانم» در خارج از ایران انجام شده است و هم‌اكنون مراحل ضبط و میكس آن انجام شده و این گروه به محض آنكه با یكی از شركت‌های موسیقایی به توافق برسند، آن را در ایران منتشر خواهند کرد. در استودیو تغییر خاصی در ساختار اصلی کار ایجاد نشده و می‌توان گفت آلبوم حاوی همان بخش موسیقی ایرانی کنسرت است. کنسرت این اثر در شهر ونکوور کانادا اجرا شد و با توجه به اینکه گروه دستان بعد از مدت‌ها با ترکیب اصلی خود در این شهر به اجرای برنامه می‌پرداخت، استقبال خوبی نیز از آن انجام شد. این در حالی است که برنامه‌ی کنسرت در دو بخش موسیقی ایرانی و موسیقی کردی اجرا شد. بخش اول در دستگاه سه گاه و آواز دشتی بود که قطعات آن را فرجپوری ساخته بود و بخش کردی هم قطعاتی در اصفهان و دشتی با تنظیمِ این نوازنده و آهنگساز بود. 

این نخستین آلبوم رسمی جمال کردستانی به حساب می‌آید. دراین اثر سعید فرجپوری (آهنگساز، نوازنده کمانچه)، حمید متبسم (تار، سه تار)، پژمان حدادی (تنبک، سازهای کوبه‌ای)، حسین بهروزی نیا (بربط)، بهنام سامانی (دف، سازهای کوبه‌ای) و نوازنده مهمان حامد افشاری (قیچک باس) نواخته‌اند. «جمال کردستانی» خواننده‌ی این اثر در سال‌های اخیر ضمن شرکت در فستیوال‌های مختلف، کنسرت‌هایی را با گروه «همنوازان» و «همنوایان» به سرپرستی سعید فرجپوری و گروه «کرشمه» به سرپرستی حسین بهروزی نیا اجرا کرده است. گروه موسیقی «دستان» نیز کنسرت‌های متعددی در ایران و کشورهای مختلف برگزار کرده و نقش موثری در معرفی موسیقی ایرانی به کشورهای دیگر داشته است. بها دادن به گروه‌نوازی و همچنین حفظ جایگاه هر یک از سازها در آثار گروه دستان، از ویژگی‌های بازر این گروه است؛ اهمیت این موضوع به این دلیل است که در موسیقی ایرانی توجه بیشتری به آواز نسبت به ساز وجود داشته و موسیقی سازی رشد کم‌تری نسبت به آواز داشته است.

گروه دستان, گروه موسیقی دستان
آمار بازدید : 996
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500