ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : چهارشنبه 10 تیر 1394 - ساعت 23:15:53
چاپ خبر

گفت و گو با سرپرست و خواننده گروه بی حصار

مسعود یکتا: مخاطبان را غافلگیر خواهیم کرد

«مسعود یکتا» آموختن موسیقی را با فراگیری فنون نوازندگی سه‌تار در سال 1374 آغاز کرد.‌ پس از گذراندن دوره‌ مقدماتی نزد استاد ت«محمد رنجبر» به تحصیل ردیف آواز ایرانی نزد استاد «فریدون پوررضا» ... .

مسعود یکتا: مخاطبان را غافلگیر خواهیم کرد

«مسعود یکتا» آموختن موسیقی را با فراگیری فنون نوازندگی سه‌تار در سال 1374 آغاز کرد.‌ پس از گذراندن دوره‌ مقدماتی نزد استاد ت«محمد رنجبر» به تحصیل ردیف آواز ایرانی نزد استاد «فریدون پوررضا» و سلفژ نزد استاد «اراده‌پور بایرام» مشغول شد. در سال 1377، همزمان با فراگیری موسیقی، به دلیل علاقمندی فراوان به هنر گویندگی و دوبله، دوره‌ی گویندگی را در کارگاه ‌«هنر سروش‌» گذراند و در آزمون پایان دوره، رتبه‌ی نخست را کسب کرد. اما مشکلات شغل اداری به او اجازه‌ی فعالیت در این رشته را نداد. وی در راه کسب معلومات در زمینه‌ی هنر موسیقی و فنون خوانندگی، از سال 1384 دوره‌های کنسرواتواری را طی کرد و ضمن افتخار شاگردی استادانی چون: دکتر «هما سادات افسری»، «محسن الهامیان»، «کمال‌الدین عباسی»، «فرزاد نوشاد»، «پیروز ارجمند» و زنده‌یاد ‌«استاد دبیری‌» از محضر آنان بهره‌ها برد و به کسب مدرک عالی کنسرواتواری با گرایش آواز ایرانی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نایل آمد. همچنین در هنر خوشنویسی نیز تحصیلات خود را در انجمن خوشنویسان ایران ادامه داد و ضمن در ک محضر استادانی چون: حسین شاکری، محمودی خوانساری (برادر گرامی استاد آواز، زنده‌یاد محمود محمودی خوانساری) و حسین صادق تهرانی، تا دریافت مدرک ممتاز پیش رفت. از اسفند ماه سال 1388، تحت عنوان سرمایه‌گذار، مدیر‌ و سولیست «ارکستر ویولت» همکاری با استاد خود، «فرزاد نوشاد» (رهبر و سرپرست ارکستر ویولت) را آغاز نمود که نتیجه‌ی این همکاری ساخت اولین رپرتوار ارکستر، روی اشعار مولانا و سهراب سپهری و اجرای 7 شب کنسرت در تهران و شهرستان در یک دوره‌ی 2 ساله بوده است. وی در حال حاضر مشغول فراهم‌کردن مقدمات اجرای اولین کنسرت گروه «بی‌حصار» است که سرپرستی و خوانندگی آن بر عهده‌ خود اوست. به بهانه‌ نزدیک‌بودن انتشار آلبوم تصویری از اولین اجرای ‌«ارکستر ویولت‌»، گفتگویی با وی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید‌:
 
از آلبوم چه خبر ؟
طبق آخرین اطلاعی که دارم مراحل بازبینی در شورا انجام شده و مجوز ‌نهایی آماده‌ی صدور است. امیدوارم در اواخر تیر ماه آماده‌ی ارائه باشد و بتوانیم در جمع خبرنگاران و منتقدین آلبوم را معرفی کنیم.
 
یعنی همان رونمایی ؟
خیر . با رونمایی و امضاء آلبوم و از این دست مراسم مخالفم و ترجیح می‌دهم به جای این کارها اثر مورد نقد قرار بگیرد. البته امیدوارم زمینه‌ این کار یعنی پخش و نقد اثر در یک مراسم فراهم شود.
 
کمی درباره‌ی جزییات آلبوم برایمان بگویید ؟
این اثر تصاویر اولین اجرای ارکستر در تالار وحدت است که در شهریور 89 اجرا شد. قطعات این کنسرت همگی از ساخته‌های استاد عزیزم فرزاد نوشاد هستند که بر روی اشعار سهراب سپهری و مولانا تصنیف و برای ارکستر بزرگ توسط خودشان تنظیم و رهبری شده‌اند. البته لازم به توضیح است که برای یک‌دست‌شدن اثر تصمیم گرفتیم تا قطعات ساخته‌شده روی اشعار مولانا را حذف و فقط قطعات سهراب و چند قطعه‌ی بی‌کلام به همراه قطعه‌ی ایران در این آلبوم ارائه شود.
 
نام آلبوم چیست؟
برای آلبوم چندین نام توسط بنده پیشنهاد شد و در نهایت و طی مشورت با دوستان نام «آدم اینجا تنهاست» را برگزیدیم. این جمله متعلق به شعر " واحه‌ای در لحظه " است و به نظرم آمد به شدت بیانگر درونیات سهراب سپهری است. همچنین در این اثر یکی از قطعات با نام " هیچستان " روی این شعر ساخته شده. بنابراین ترجیح دادم از این نام استفاده شود. البته می‌شود فلسفی هم به ماجرا نگاه کرد و تنهایی آدم در این روزگار را در این جمله مستتر دید اما واقعیت این است که بافت ملودیک و هارمونیک اثر ارتباطی به مسایل فلسفی ندارد.
 
در معرفی ویولت و درباره‌‌ی دور جدید فعالیت‌هایش آورده بودید " برای تغییر در ذائقه‌ی شنیداری شنوندگان " آیا ویولت به هدفش رسید؟ و کلاً از ویولت چه خبر ؟
در جواب پرسش اول باید عرض کنم که خیر، ما نتوانستیم به هدفمان برسیم و البته دلیل آن هم این است که این شعار برای یک دوره‌ی زمانی بلندمدت قابل تحقق است و متاسفانه بنا به دلایلی که شما بهتر از من می‌دانید ویولت موفق به ادامه‌ مسیر نشد که این مورد و مواردی از این دست در موسیقی ایران باید بررسی و آسیب‌شناسی شود ولی باز هم با کمال تاسف چنین اتفاقی نمی‌افتد. حالا اینکه اصلاً چرا باید ذائقه‌ شنیداری شنوندگان به سمت دیگری بیشتر میل کند که همواره جزو دغدغه‌های بنده و خیلی از دوستان بوده، بماند. ویولت هم در حال حاضر تقریباً فقط در قالب پرونده‌ای در دفتر موسیقی موجود است. جناب استاد نوشاد ‌مدتی است خارج از کشور زندگی می‌کنند و عملاً برنامه و پروژه‌ای برای ویولت وجود ندارد. البته آرزو دارم که در آینده‌ای نه چندان دور مجددا‌ً با حضور استاد نوشاد بتوانیم بچه‌ها را دور هم جمع کنیم و رپرتوار دوم ویولت هم متولد شود که بستگی دارد به فضای اقتصادی و فرهنگی جامعه.
 
در مورد خودتان و برنامه‌هاتان بگویید ؟ این آلبوم اولین آلبوم شما خواهد بود ؟
بله. به لطف خدا این اولین اثر منتشر شده است که با صدای بنده ارائه می‌شود. در حال حاضر علاوه بر دنبال‌کردن انتشار آلبوم ویولت مشغول انجام مقدماتی برای اجرای کنسرتی در تالار وحدت تحت عنوانِ «به همان سادگی» هستیم که در مرحله‌ تبلیغات و فروش بلیت است. در واقع اولین اجرای گروه «بی‌حصار» خواهد بود.
 
در مورد گروه «بی‌حصار» و نامش بگویید ؟
این گروه در سال 91 توسط بنده ثبت شد و اگر خیلی ساده بخواهم توضیح بدهم و از نامش هم بر می‌آید «بی‌حصار» یعنی بدون حد و مرز. این فلسفه‌ی بنده در کار خوانندگی است و سعی دارم توسط بی‌حصار انواع موسیقی‌ها را از جهت فرم و محتوا اجرا کنم. البته می‌دانم شعار بزرگی است ولی امیدوارم بتوانم آن را به اجرا برسانم. جا دارد از دوست خوب و هنرمندم زنده‌یاد مهدی رفعتی یاد کنم که این گروه را با ایشان پایه‌گذاری کردم اما متاسفانه دست سرنوشت اجازه نداد که در اولین اجرای گروه مهدی با ما باشد.
 
پس در حال حاضر چه کسانی در گروه هستند ؟
برای این اجرا و این رپرتواردر خدمت سرکار خانم نگین سریر و جناب آقای مزدا انصاری هستم که برایم قرار گرفتن در کنار این دو نازنین افتخار‌ بزرگی است.
 
و در مورد فرم کنسرت و رپرتوار ؟
کنسرت به صورت هم‌نوازی پیانو و آواز برگزار خواهد شد که شامل بازخوانی تصانیف و اجرای قطعاتی از اساتید بزرگ موسیقی ایران است. برخی از قطعات با نوازندگی خانم سریر و برخی با نوازندگی جناب انصاری و چند قطعه هم با همراهی هر دو نوازنده اجرا می‌شود و البته چند قطعه‌‌ بی‌کلام . این قسمت برای حاضرین به صورت غافلگیری ‌ خواهد بود و شاید هم غیرمنتظره باشد! یعنی تا قبل از اجرا و حتی در بروشور هم نام قطعات و اساتید سازنده‌ قطعات اعلام نمی‌شود . تصمیم گرفتیم حاضرین را غافلگیر کنیم و شخصاً دوست دارم عکس‌العمل‌های حاضرین را در لحظه‌‌ی آغاز هر قطعه ببینم که انرژی مضاعفی به ما خواهد داد.
 
متوجه شدم که کارهایی که شما انجام می‌دهید باید دارای فلسفه‌‌ی خاصی باشد. آیا درست متوجه شدم ؟
بله. اصولاً تمایل دارم کاری که انجام می‌دهم دارای هدف و پیام ‌ویژه‌ای باشد. در رپرتوار اول ویولت تلاش بر این بود که با استفاده از اشعار مولانا و سهراب آثاری خلق و ارائه شود که علاوه بر بستر علمی و عملی مناسب، برای مخاطب عام هم قابل درک و دریافت باشد و فارغ از این که چقدر در این کار موفق بوده‌ایم تایید بسیاری از اهالی فن و اساتید موسیقی را در این کار داشتیم که جذاب‌ترین آنها حضور استاد شهرام ناظری در یکی از اجراها بود و ایشان در مصاحبه‌ای که انجام دادند به گروه‌‌های موسیقی تاکید کردند که از ویولت الگو بگیرند و این به نظرم افتخار بزرگی است.
 
و فلسفه‌‌‌ی کنسرت پیش رو ؟
در کنسرت پیش رو هم مطلب خاصی وجود دارد که بنده با توجه به آن فرم و رپرتوار را به دوستان پیشنهاد دادم و خوشبختانه همه‌ی دوستان چه در گروه اجرا و چه در گروه برگزاری این مطلب را پذیرفتند. و آن مطلب چیزی نیست جز سادگی. البته این چیزی نیست که کشف بنده باشد و یا در مخالفت با فرم‌ها و گونه‌های دیگر موسیقی. ما در این اجرا می‌خواهیم به صفا و صمیمیت و سادگی که در روزگار خلق این آثار وجود داشت اشاره کنیم که باعث خلق قطعات ماندگار شد. قطعاتی که به نظر بنده علی‌رغم انتقادهایی که ممکن است بر آنها وارد باشد دارای صفای باطنی است که ناشی از همدلی و همزبانی خالقان آن است. قطعاتی که سال‌هاست شنیده می‌شوند و برای خیلی از مخاطبین امروز هم دارای جذابیت هستند؛ و حرف ما این است که بدون تعارف امروز چنین قطعاتی خلق نمی‌شوند و این زنگ خطری است برای موسیقی. لازم به توضیح است که همه چیز در این اجرا ساده در نظر گرفته شده و عنوان بر نامه هم «به همان سادگی» است.
 
و کلام آخر ؟
 امیدوارم مخاطبین آلبوم و بینندگان کنسرت از کارها راضی باشند. به هنرمندان عرصه‌ی موسیقی توصیه می‌کنم جایگاه دل را در کارهاشان فراموش نکنند و به جای ایجاد پیچیدگی‌های گاه بی‌مورد و به‌رخ‌کشیدن توانایی‌های تکنیکی، دل شنونده را به دست بیاورند. به مردم سرزمینم هم یادآوری می‌کنم مانند مراقبت در خوردن غذا و نوشیدن آب که باید سالم و تازه و حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی باشند در هنگام انتخاب موسیقی برای شنیدن هم مراقب باشند که با انتخاب‌های اشتباه به روح خود و خانواده‌‌ی خود آسیب وارد نکنند . و در پایان جا دارد از زحمات سرکار خانم فندرسکی، مدیر موسسه‌ی فرهنگی هنری آوای مهربانی به خاطر فعالیت برای دریافت مجوزها و برگزاری کنسرت تشکر کنم. همچنین از هنرمند نجیب و دوست خوب، مهراز بیک‌محمدی‌ مدیرمسئول گروه فرهنگی هنری سل.لا.سی به خاطر مدیریت این پروژه‌ها بسیار سپاسگزارم.‌ همچنین از سامانه‌ی «آی‌کنسرت‌سیتی» (شهرِ کنسرت) برای فروش آنلاین بلیت تشکر می‌کنم. و این که اگر دوستانی تمایل به حضور در این کنسرت و یا تهیه‌ی آلبوم ویولت را دارند از نشانی‌های زیر اطلاعات لازم را کسب کنند. www.behamansadegi.ir  *   ticket.iconcert.city *   ticket.iconcertcity.ir

مسعود یکنا, بی حصار, گروه بی حصار
آمار بازدید : 1,221
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500