ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : پنج‌شنبه 11 تیر 1394 - ساعت 00:49:59
چاپ خبر

ریاحی: خانه موسیقی رییس جشنواره موسیقی فجر است/ ترابی: گروه‌ها توسط خانه موسیقی و دبیر انتخاب می‌شوند

دبیر جشنواره موسیقی فجر در خصوص عدم حضور مدیر دفتر موسیقی در جلسات سیاست‌گذاری جشنواره گفت: تا سال گذشته رییس جشنواره دفتر موسیقی بود اما امسال رییس جشنواره خانه موسیقی است.

ریاحی: خانه موسیقی رییس جشنواره موسیقی فجر است/ ترابی: گروه‌ها توسط خانه موسیقی و دبیر انتخاب می‌شوند

علی ترابی مدیر انجمن موسیقی در خصوص چگونگی حضور و فعالیت خانه موسیقی در جشنواره سی‌ویکم فجر به خبرنگار موسیقی فارس، گفت: قرار است تا از ظریفت‌های خانه موسیقی برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره استفاده شود. طی سال‌های گذشته جشنواره موسیقی فجر به تناسب و شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه، همیشه دوری‌ها و نزدیکی‌هایی با هنرمندان داشته است. به همین واسطه جشنواره در سال‌هایی پر رونق و در سال‌هایی کم‌رونق برگزار می‌شد. به اعتقاد من این تصمیم برای مشارکت هر چه بیشتر اهالی موسیقی در جشنواره، گرفته شده است.

وی درپاسخ به این سوال که با توجه به موج انتقاداتی که از سوی اهالی موسیقی به خانه موسیقی به راه افتاده، چقدر حضور خانه موسیقی در جشنواره منطقی ‌است؟ نیز گفت: به هر جهت خانه موسیقی باید به قشری که منتقدشان هستند، نزدیک شود. همین موضوع شاید مشکلاتی را برای خانه موسیقی در برگزار کردن جشنواره به وجود آورد. البته شاید این موضوع زیاد هم به برگزاری جشنواره ارتباط نداشته باشد. به هر صورت شاید اگر دعوت از گروه‌های خارجی و داخلی به وسیله خود موزیسین‌ها انجام شود، کارها تسهیل شود. باید منتظر ماند و بعد از برگزاری جشنواره درباره این موضوع قضاوت کرد.

مدیر انجمن موسیقی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا حضور خانه موسیقی به عنوان نهادی که تنها قرار است تا امور صنفی اعضایش را مطالبه کند، در برگزار کردن یک جشنواره دولتی چقدر قابل پذیرش است؟، نیز گفت: سال‌هاست که حداقل در حد شعار عنوان می‌شود که جشنواره باید خارج از مجموعه وزارت ارشاد برگزار شود و همیشه این موضوع به عنوان یک ایده مطرح شده اما هیچ‌گاه عملی نشده است و مدام گفته می‌شده که حشنواره باید به بخش خصوصی واگذار شود و اهداف عالیه را ارشاد تایید بکند اما این اتفاق به هردلیلی نیافتاده است. شاید به خاطر این دیدگاه بوده باشد که امسال تصمیم گرفته شده خانه موسیقی حضور داشته باشد.

ترابی ادامه داد: تاکنون چند جلسه مشترک درباره چگونگی برگزاری جشنواره سی‌ویکم داشته‌ایم اما هنوز به مراحل اجرایی مشخصی نرسیدیم. احتمالا خانه موسیقی در بخش کیفی و انتخاب گروه‌های موسیقی و هر موضوعی که درخصوص کیفیت برگزاری جشنواره مطرح است، دبیر جشنواره را همراهی می‌کند.

مدیر اجرایی جشنواره درباره عدم حضور مدیر دفتر موسیقی در جلسات جشنواره موسیقی نیز توضیح داد: سیاست‌های کلی معاونت که در برگزاری جشنواره اعمال می‌شود. در سال‌های گذشته هم عموما دبیر جشنواره طی هماهنگی بار ارشاد جهت‌دهی کل جشنواره را انجام می‌داده است و دفتر موسیقی وانجمن موسیقی خیلی در برگزاری جشنواره دخالت نمی‌کردند.

ترابی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با توجه به شرایط موجود، آیا دفتر موسیقی و شخص آقای ارجمند به نوعی از جشنواره موسیقی فجر کنار گذاشته شده، نیز گفت: من اطلاعات زیادی در این باره ندارم و هر بگویم، پاسخی نسنجیده خواهد بود. افرادی هم که در این شوراها حضور دارند بر اساس متغیراتی انتخاب شدند که من اطلاعاتی از آن ندارم. اما آنچه که بر اساس تجربه‌ای که من در مدت فعالیت در دفتر موسیقی می‌توانم بگویم این است که به هر صورت جشنواره مکانیزم برگزاری خود را دارد و ساختاری تعریف شده دارد. تغییر امسال این است که خانه موسیقی در کنار دبیر جشنواره قرار گرفته است که نهایتا باید منتظر نتیجه آن باشیم.  

خانه موسیقی گروه‌ها را انتخاب می‌کند

حسن ریاحی که دبیر جشنواره سی‌ویکم موسیقی فجر است درباره حضور خانه موسیقی در جشنواره گفت: حضور خانه موسیقی در جشنواره پیشنهادی بود که من پذیرفتم. چرا که به نظرم خانه موسیقی برای خود اعتبار دارد و اعضای زیادی دارد. من فکر می‌کنم که شاید امسال با حضور خانه موسیقی بتوانیم جشنواره را از منظر کیفیت بهتر برگزار کنیم.

وی درخصوص چگونگی حضور و نحوه مشارکت خانه موسیقی نیز گفت: خانه موسیقی گروه‌ها را انتخاب می‌کند و به ما مشورت می‌دهد که البته نهایتا باید توسط شورای سیاست‌گذاری تایید شود.

این آهنگساز در خصوص انتقادات مطروحه نسبت به خانه موسیقی نیز توضیح داد: من در جریان اتفاقات و انتقادات به عمل آمده از خانه موسیقی نیستیم. اما همانطور که گفتم می‌تواند حضور خانه موسیقی به بهتر برگزار کردن جشنواره از منظر کیفی کمک بکند. به ویژه در خصوص موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی نواحی.

دبیر جشنواره موسیقی فجر در خصوص عدم حضور مدیر دفتر موسیقی در جلسات سیاست‌گذاری جشنواره گفت: تا سال گذشته رییس جشنواره دفتر موسیقی بود اما امسال رییس جشنواره خانه موسیقی است. و فکر می‌کنم به همین واسطه نقش دفتر موسیقی امسال کمرنگ‌ شده است.

جشنواره موسیقی فجر
آمار بازدید : 1,000
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500