ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : یک‌شنبه 21 تیر 1394 - ساعت 18:16:49
چاپ خبر

کنسرت خسروی آواز ایران 13 شهریور در استانبول

اصغر فرهادی و یک مستندساز امریکایی دو مستند از زندگی محمدرضا شجریان می‌سازند

«محمدرضا شجریان» سیزدهم شهریورماه (چهارم سپتامبر) كنسرت خود را با عنوان «تور جهانی سرگشتگان عشق» در حالی در سالن «Zorlu Performing Arts Center Turkcell Stage» استانبول روی صحنه می‌برد و بعد از آن بارِ دیگر در مهرماه این برنامه را اجرا خواهد كرد. بعد از آن نیز این تور جهانی را در «استرالیا» پی خواهد گرفت. كنسرت‌های استرالیا قرار بود ماه گذشته انجام شود كه به تعویق افتاده و بعد از كشور تركیه انجام خواهد شد.

اصغر فرهادی و یک مستندساز امریکایی دو مستند از زندگی محمدرضا شجریان می‌سازند

این برنامه در حالی اجرا می‌شود که استاد آواز ایران همچنان در كشور خود ممنوع‌الكار است. او این كنسرت‌ها را با گروه موسیقی «شهناز» به سرپرستی «مجید درخشانی» روی صحنه خواهد برد و در آن قطعاتی از ساخته‌های «سعید فرج‌پوری» و «مجید درخشانی» به همراه یك قطعه از ساخته‌های خود شجریان كه روی شعری از «سیمین بهبهانی» آهنگسازی شده، اجرا خواهد شد. همچنین دو اثر از او آماده‌ی انتشار است كه در صورت اخذ مجوز، منتشر خواهد شد.

به گزارش سایت «موسیقی ما»، بخش اول این برنامه در بخش شور و دشتی از ساخته‌های «سعید فرج‌پوری» است و بخش دیگر در راست‌پنجگاه، افشاری و ماهور از ساخته‌های درخشانی و شجریان است. تصنیفی كه شجریان روی شعری از «سیمین بهبهانی» ساخته،‌ «بانگ دهل» است. همچنین «صورتگر نقاشم» به همراه یك پیش‌درآمد و چهارمضراب از دیگر ساخته‌های درخشانی است كه در این كنسرت اجرا خواهد شد. فرج‌پوری در بخش اول این برنامه كه از ساخته‌های خودش است، كمانچه خواهد نواخت و درخشانی در این كنسرت با نواختن تار گروه را همراهی خواهد كرد. رامین صفایی، كاوه معتمدیان، آتنا اشتیاقی، نگار خاركن، آرمان توكلی، حمید قنبری و حسین‌رضایی‌نیا نیز از دیگر نوازندگان این كنسرت هستند.

«محمدرضا شجریان» حالا درست 6 سال است در كشور خودش نتوانسته به اجرای برنامه بپردازد. بعد از روی كار آمدن دولت «تدبیر و امید»، این امیدواری شكل گرفت تا او بتواند بار‌ دیگر در ایران کنسرت بگذارد؛ اما با قطعی شدن عدم امكان چنین رخدادی، شجریان تصمیم گرفت در استانبول روی صحنه رود تا در نزدیک‌ترین کشور به ایران، شرایط برای حضور ایرانیان ساده‌تر باشد. این در حالی است كه او در این مدت برنامه‌های متعددی در كشورهای مختلف اروپایی و همچنین امریكا داشته است.

در این برنامه، تمامی آثار برای اولین بار اجرا خواهد شد كه از جمله‌ی آنها می‌توان به قطعاتی به آهنگسازی «سعید فرج‌پوری» اشاره كرد. همچنین قطعاتی از ساخته‌های «مجید درخشانی» تنظیم و به اجرا درخواهند آمد. شجریان نیز قطعه‌ای را بر اساس شعری از «سیمین بهبهانی» ساخته كه آن نیز در کنسرت استانبول به اجرا در می‌آید.
 
وزیر ارشاد: مسأله شجریان سیاسی شده و از قدرت وزارت ارشاد خارج است
با وجود تمام اظهارنظرهایی كه در این خصوص توسط مسئولان دولتی انجام می‌شود، او همچنان نمی‌تواند در ایران به اجرای برنامه بپردازد. در همین زمینه «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی البته اظهارنظر كرده و گفته است: «در مورد آقای شجریان بحث از وزارت ارشاد خارج است. ایشان به عنوان یكی از برجسته‌ترین اساتید موسیقی كشور احترام زیادی دارند و ما تلاش‌مان این است كه ایشان بتوانند از بسترهایی كه برایشان فراهم است استفاده كنند و همچنین علاقه‌مندان‌شان از ایشان استفاده كنند؛ اما مسأله سیاسی شده و امیدواریم كه شرایط طوری بشود كه بتوانیم از وجودشان استفاده كنیم.»

به هر روی از انتشار آلبوم «مرغ خوشخوان» آخرین اثر منتشر شده‌ی «محمدرضا شجریان» در ایران نیز پنج سال می‌گذرد و حالا او دو اثر در دستگاه‌ اصفهان و سه‌گاه با آهنگسازی «مجید درخشانی» آماده‌ی انتشار دارد که در صورت فراهم شدن شرایط و دریافت مجوز، آنها را به انتشار درخواهد آورد. شاید به خاطر همین محدودیت‌ها است كه او ویدیوی تصویری کنسرت‌ دبی‌ خود در سال 2011 میلادی را در سایت خود با آدرس «www.mohammadrezashajarian.com/downloads/dvd-dubai» قرار داده است.
 
دو مستند از زندگی شجریان منتشر می‌شود
به گزارش سایت موسیقی ما، در حالی که این روزها، خبر ساخت فیلمی مستند-داستانی از محمدرضا شجریان توسط «اصغر فرهادی»، توسط این دو چهره‌ی هنری نه تأیید می‌شود و نه تکذیب، قرار است در سال آینده‌ی میلادی مستندی از زندگی استاد آوازخوان ایرانی به نمایش درآید. این مستند را Austin Stoecklein -مستندساز و عکاس امریکایی- کارگردانی کرده و از دوره‌های گوناگون زندگی محمدرضا شجریان بهره برده است.

خسروی آواز ایران در بخشی از این مستند می‌گوید: «صدای من بخشی از فرهنگ کهن ایران است که می‌خواهد به مردم جهان یادآور شود که ما دارای چه فرهنگی بوده‌ایم. فرهنگ عشق و صلح و صفا.» این مستند که در آن تعدادی از چهره‌های موسیقایی ایران نیز حضور دارند، سال 2016 میلادی به نمایش درخواهد آمد.

در این میان البته،‌ چندی قبل تعدادی از نشریات سینمایی خبر دادند که «اصغر فرهادی» -فیلمساز ایرانی برنده‌ی اسکار- برای ساخت فیلمی مستند-داستانی از زندگی محمدرضا شجریان اظهار تمایل کرده و صحبت‌های ابتدایی نیز در این خصوص انجام شده است. آنها حتی پا را از این مسأله فراتر گذاشته و از حضور همایون شجریان، افسانه و مژگان شجریان و همچنین همسر او نیز در این مستند خبر داده و اعلام کردند، صحبت‌های ابتدایی با شجریان برای ساخت این فیلم انجام شده ولی هنوز قرارداد کتبی امضاء نشده است.

«اصغر فرهادی» از علاقه‌مندان خسروی آواز ایران است؛ به شکلی که در فیلم‌ «جدایی نادر از سیمین» زمانی که «سیمین» در حال ترک «نادر» است، با اشاره به آلبومی از شجریان می گوید: «این شجریان رو هم می‌برم.» اگر این اتفاق رخ دهد، بخش‌هایی از آن در چند کشور اروپایی و همچنین ترکیه انجام خواهد شد. در اسفند ۱۳۹۰ به هنگام دریافت اسکار برای «جدایی...» محمدرضا شجریان با نگارش نامه‌ای، این موفقیت را به فیلمساز جهانی تبریک گفت. همچنین «اصغر فرهادی» بهمن‌ماه سال گذشته در کنسرت «چرا رفتی» با آهنگسازی «تهمورس پورناظری» و خوانندگی «همایون شجریان» در کرج حضور یافت.

محمدرضا شجریان
آمار بازدید : 1,112
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500