ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : یک‌شنبه 21 تیر 1394 - ساعت 19:21:29
چاپ خبر

كتاب ˝شیوه نوازندگی كاخن˝ به جلد دوم رسید/ محمدرضا رئیسی: نوازندگی كاخن با تکنیک دف و تمبک اشتباه است

محمدرضا رئیسی مولف كتاب ˝شیوه نوازندگی كاخن˝ با انتشار این كتاب، سعی در ترویجِ روش‌هایِ اصیل و استانداردِ نوازندگیِ این ساز، میان نوازندگان ایرانی دارد؛ روش‌هایی که به اعتقاد او، یکسره مغفول واقع شده‌اند.

كتاب ˝شیوه نوازندگی كاخن˝ به جلد دوم رسید/ محمدرضا رئیسی: نوازندگی كاخن با تکنیک دف و تمبک اشتباه است

به گزارش هنرآنلاین: محمدرضا رئیسی مولف كتاب "شیوه نوازندگی كاخن" در خصوص این كتاب و مطالب ارائه شده در آن گفت: چندین سال است كه ساز كاخن در ایران توسط نوازندگان بسیاری نواخته می‌شود كه متاسفانه به غیر از تعدادی محدود، باقی نوازندگان به اشتباه آن را می‌نوازند؛ چرا که اغلب نوازنده دف، تنبك و دیگر سازهای کوبه‌ای هستند و كاخن را نیز با همان فکر و رویکردِ سازهای تخصصی خود می‌نوازند كه طبیعتاً هیچ ربطی به شیوه اصلی نوازندگی آن ندارد؛ همانطور که اگر یک کاخن نواز بخواهد با همان الگوهای ریتمیک و تکنیکیِ کاخن با تمبک برخورد کند، نتیجۀ حاصله با اسلوب، فرهنگ و سونوریتۀ تمبک، فاصلۀ بسیار خواهد داشت.

وی ادامه داد: با توجه به دلایل ذکر شده و ضرورت دسترسی به یک متدِ کارآمد، شروع به بررسیِ مقایسه‌ایِ متدهای رایج جهان و جمع‌آوری ریتم‌های مخصوص به كاخن از فرهنگ‌هایِ مختلف نمودم كه حاصلِ این پژوهش، مجموعه قابل اعتنایی شد و تصمیم گرفتم بخشی از آن را در قالب كتابی آموزشی منتشر كنم تا همۀ نوازندگانِ کوبه‌ای در هر سطحی بتوانند از آن بهره جویند.

رئیسی با اشاره به موارد ارائه شده در این كتاب اظهار داشت: بخش اصلی این كتاب كه به نوعی نخستین شیوه آموزشی ساز كاخن در ایران است، مربوط به ریتم‌های رایج و شاخصِ این ساز در دنیاست.

رئیسی در خاتمه خاطر نشان كرد: نوشتن این كتاب دو جلدی، حدودا 2 سال به طول انجامید كه هم اكنون جلد اول آن منتشر شده و جلد دوم نیز آماده انتشار است.

كتاب "شیوه نوازندگی كاخن" به تالیف محمدرضا رئیسی با رویکردِ تخصصیِ ریتم های آمریكای لاتین و آفریقا از سوی انتشارات "نای و نی" در بازار موسیقی منتشر شده است. در جلدِ نخست، با عناوینی چون پیشینه ساز كاخن، ساختار كاخن و نحوه نگهداری از آن، انواع كاخن، چگونگی نشستن نوازنده بر روی ساز، محل قرار گیری دست ها در سبك پرویی، كوبایی و اسپانیایی، استفاده كردن از پا و ناخن، تمرین‌های فِلَم و دراگ، الگوهای ریتمیك، انواع ریز، ریتم‌های شافل، شیکر، ریتم‌های آمریكای لاتین و آفریقا، ریتم های 8/6، ریتم‌های لنگ و ...مواجه هستیم.

شیوه نوازندگی كاخن, کتاب شیوه نوازندگی كاخن, محمدرضا رئیسی
آمار بازدید : 1,776
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500