ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : چهارشنبه 24 تیر 1394 - ساعت 19:49:11
چاپ خبر

هامان خلیلی مطرح کرد:

مهمترین ایده‌ محمدرضا لطفی؛ حفظ پایه‌های موسیقی ایرانی بر مبنای ردیف

هامان خلیلی گفت:‌ مهمترین ایده استاد محمدرضا لطفی حفظ پایه‌های کهن موسیقی ایرانی بر مبنای ردیف دستگاهی بود.

مهمترین ایده‌ محمدرضا لطفی؛ حفظ پایه‌های موسیقی ایرانی بر مبنای ردیف

هامان خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، درباره کنسرتی که در پیش دارد گفت: این کنسرت در دو قسمت اجرا خواهد شد، قسمت اول بداهه نوازی و بداهه خوانی در آواز بیات ترک است.

هامان خلیلی که از شاگردان محمدرضا لطفی است، درباره مهم‌ترین ایده‌های لطفی در زمینه موسیقی گفت: صحبت کردن در مورد ایده های بزرگ استاد محمدرضا لطفی در زمینه هنر و موسیقی بسیار دشوار است. نگاه به ایده‌های ایشان باید همراه با تحلیلی درست و آنالیز بسیار دقیقی باشد. بنده طی چند سال شاگردی ایشان در حد بینش شخصی خود دریافت‌هایی از تفکر ایشان داشته‌ام. مهم‌ترین ایده استاد حفظ پایه های کهن موسیقی ایرانی بر مبنای ردیف دستگاهی است.

وی ادامه داد: از دیدگاه ایشان موسیقی درست و با ریشه نیاز به سال‌ها شاگردی و دانستن پایه‌های اصلی موسیقی سنتی ایرانی دارد. از بستر همین سنت باید به خویشتنِ خویش رسید که این باعث نوآوری و رسیدن به ایده‌های جدید می‌شود. مهم‌ترین مسئله در بحث هنر از نظرگاه این مکتب ارتباطش با فرهنگ ریشه هر مردمی و درک صحیح شرایط حال و ارتباط برقرار کردن بین اثر و مخاطب آن است؛ البته این بدان معنی نیست که شما با خواست‌های آنیِ یک قشر خاص خود را تغییر دهید؛ بلکه با گذراندن دوره‌های مختلف پایه‌ای و ریشه‌دار شرایط موردنیاز آن زمان را تشخیص داده و در اثر خود بگنجانید تا هم شما بر جامعه و هم جامعه بر شما تأثیر داشته باشد. این نگاه یک نگاه کلاسیک و دور از نگاه پاپیولار است.

این نوازنده تار درباره مکتب محمدرضا گفت: آثار قدیمی، تکرار و تمرین آن از الزامات پایه‌ایی این مکتب است. زیرا با دانستن فرم‌های قدیم شما با ریشه‌ها بیشتر آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چطور یک اثر می‌تواند ماندگار بماند و چه فاکتورهایی برای ماندگاری نیاز است. همچنین با تکنیک‌ها و نگاه‌های افراد با ریشه بیشتر آشنا می‌شوید که این خود بر روند کاری بخش تولید یک هنرمند اثر مستقیم دارد. حتی تکرار مجدد این قطعات در قالب تولید یک اثر کاری بسیار دشوار و الزام آور است و باعث ارتباط نسل جدید با ریشه های فرهنگی خود می‌شود.

در مورد تأکید استاد بر آموزش شفاهی موسیقی باید گفت: این نگاه، نظرات مختلفی را با خود همراه داشت آموزش شفاهی وقتی تأثیر دارد که خود مدرس با یکی از اساتید بزرگ که این مکتب را خوب درک کرده باشد آموزش دیده باشد. این  کل تدریس بسیار دشوار و نیاز به تمرکز زیاد و دلسوزی دارد. ولی اصولاً اگر تدریس شفاهی تمام اصولش رعایت شود هنرجو بهتر می‌تواند موسیقی دستگاهی را درک کند و دارای متر و جمله بندی صحیح شود که بسیار مهم و حائز اهمیت است ولی این بدان معنا نیست که یک هنرجو نباید مسلط به نت و تئوری باشد.

خلیلی ادامه داد: تأکید بر بداهه نوازی و تربیت سولیست و بداهه نواز وقتی مقدور می‌شود که هنرجو به آثار قدیمی، چارچوب ردیف، شیوه های نوازندگی مختلف آشنا شود و این نیاز به سال‌ها شاگردی، صبور بودن و عجول نبودن هنرجو دارد. بداهه نوازی این نیست که هر تراوشی از ذهن، بداهه حساب شود خود بداهه نوازی نیاز به سال‌ها تمرین و حتی مشخص کردن چارچوب‌ها در تمرینات شخصی هر نوازنده دارد. برای اجرای درست بداهه نوازی باید فکر کرد، تمرین کرد و صبور بود.

هامان خلیلی به همراه گروه موسیقی «برافشان» ۸ و ۱۰ مرداد در فرهنگسرای نیاوران کنسرتی را برگزار می‌کند.

گروه «برافشان» هنرمندانی چون هامان خلیلی (تار و سرپرست گروه)، غلامرضا رضایی (آواز)، هوشمند عبادی (نی)، فریما موفقی (کمانچه)، مرجان راغب (سنتور)، نیره فخری (عود)، وحیدربیع پور (دف و دایره)، پویا لقایی (رباب)، سهیل اله دادیان (تمبک)، چکاد فشارکی (کمانچه)، مهدی دریاباری (تار)، فرزاد موسوی (بم تار) حضور دارند.

هامان خلیلی, محمدرضا لطفی
آمار بازدید : 1,339
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500