ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : چهارشنبه 7 مرداد 1394 - ساعت 10:59:25
چاپ خبر

برنامه حضور ارکستر فیلارمونیک چین در ایران تشریح شد

علی رهبری: ارکستر چین و ایران همزمان با هم در تالار وحدت روی صحنه می‌روند

«علی رهبری»- مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران- در جدیدترین نشست خبری این ارکستر، برنامه حضور ارکستر فیلارمونیک چین در ایران را برای برگزاری دو کنسرت تشریح کرد.

علی رهبری: ارکستر چین و ایران همزمان با هم در تالار وحدت روی صحنه می‌روند

به گزارش «موسیقی ما» علی رهبری در ابتدای این نشست با اشاره به روزهای آغازین فعالیت ارکستر سمفونیک گفت: «وقتی 5 ماه پیش از هیچ شروع به فعالیت کردیم خیلی دست‌مان بسته بود، اما من در این زمینه تجربه‌هایی داشتم و به بچه‌ها و نوازنده‌های ایرانی هم اعتماد و اطمینان کردم و کارم را ادامه دادم. امروز هم این اعتماد بیشتر از گذشته در من قوت گرفته است. من با این امید که فعالیت‌های ارکستر سمفونیک را می‌توان اصلاح و درست کرد به این مجموعه اضافه شدم. این روزها هم به آخرین برنامه‌ریزی‌های من برای برنامه شش ماهه ارکستر نزدیک می‌شویم؛ درست است که کمی خسته شده‌ام اما از گذشته و ابتدای ورودم، حال بهتری دارم.»

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در خصوص سفر ارکستر فیلارمونیک چین به ایران گفت: «بسیار خوشحالم که قرار است ارکستر فیلارمونیک چین در کنار ارکستر ما ساز بزند چراکه به بچه‌های ما امید زیادی تزریق می‌شود. توری که ارکستر فیلارمونیک چین در پیش روی دارد، تحت عنوان «جاده ابریشم» برگزار می‌شود. این ارکستر پس از چند سفر در کشورهای مختلف دنیا، به تهران می‌آید و بعد از اجرا در تهران، کشور ما را به قصد آتن ترک می‌کند.»

او ادامه داد: «من تمام تلاش خود را انجام داده‌ام که جایگاه ایران از لحاظ موسیقایی در مجامع بین‌المللی محکم باشد و مطمئن باشید که اگر ارکستر سمفونیک تهران راه نمی‌افتاد، من پیشنهاد حضور در کنسرت ارکستر فیلارمونیک چین را به عنوان رهبر مهمان که اخیراً انجام گرفت، نمی‌پذیرفتم. حضور ارکستر فیلارمونیک چین که یکی از گروه‌های معتبر در آسیاست به قدری برای من اهمیت دارد که امروز از ساعت سه بعدازظهر قرار است به همراهی چند مسئول به نقطه نقطه تالار وحدت برویم و نقطه ضعف‌های سطحی و عمرانی را بررسی کرده و برای رفع معایب، کارهایی را انجام دهیم.»

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تصریح کرد: «ارکستر امروز به جایگاهی رسیده که در چند برنامه اخیر تنها با سه جلسه تمرین در کنسرت‌ها حاضر شد -مثل اکثر ارکسترهای بزرگ دنیا- خیلی‌ها فکر می‌کردند که امکان اجرای این برنامه شش ماهه وجود ندارد و از آن می‌ترسیدند اما همانطور که دیدید تمام رسیتال‌ها و کنسرت‌های ارکستر سمفونیک تا اینجای کار بدون هیچ نقصی برگزار شده است. در حال حاضر هم سمفونی نهم دورژاک را ضبط کرده‌ایم و هم‌اکنون مشغول ضبط سمفونی نهم بتهون هستیم. بعد از ضبط، این آثار به لندن فرستاده خواهند شد و به صورت بین‌المللی پخش می‌شوند که بدون کمک بچه‌های ارکستر امکان‌پذیر نبود. همچنین در روزهای آتی برنامه یک سال آینده ارکستر را تحت عنوان مهر 94 تا مهر 95 اعلام خواهیم کرد.»
 
«سمفونی پنجم چایکوفسکی» را با ارکستر چین رهبری می‌کنم
برای کنسرت پیش‌رو ارکستر چین 20 مرداد ماه وارد ایران می‌شود و طی روزهای 22 و 23 مرداد ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود و 24 مرداد هم ایران را به مقصد آتن ترک می‌کند. برای این کنسرت 110 نوازنده چینی و 80 نوازنده ایرانی در بخش‌های مختلف به اجرای برنامه می‌پردازند. علی رهبری درباره رپرتوآر اجرایی این برنامه گفت: «در بخش اول نخستین شب کنسرت، ارکستر چین روی صحنه می‌رود و قطعاتی از الکساندر برودین آهنگساز معروف روس را اجرا می‌کند و سپس یک ویالونیست بسیار عالی، یک کنسرتو ویولن چینی را اجرا می‌کند. پس از آن و در قسمت دوم برنامه، من به عنوان رهبر «سمفونی پنجم چایکوفسکی» را با این ارکستر رهبری خواهم کرد. بعد از این قطعه، حدود 40 تن از نوازندگان چینی از ارکستر خارج می‌شوند و نوازندگان ایرانی جای آنها را می‌گیرند و بعد یک قطعه پنج دقیقه‌ای به صورت مشترک به رهبری من اجرا می‌شود. در شب دوم کنسرت هم ارکستر ایرانی با قطعه «شهرزاد» نیکولای کورساکوف کارش را آغاز می‌کند و بعد از آن ارکستر چینی «سمفونی 9» آنتونین دورژاک را اجرا می‌کند.»
 
افرادی که نگران تعطیلی ارکسترها بودند، حتی یک‌بار هم برای دیدن کنسرت ما نیامدند
رهبری در خصوص هزینه‌های سفر ارکستر فلارمونیک چین به تهران گفت: «ارکستر چین مانند ارکستر برلین تمام هزینه‌ها از جمله بلیت هواپیما را خودشان تقبل خواهند کرد. هزینه حضور این ارکستر حدود 200 هزار یورو برآورد شده که ما تنها 10 درصد آن را پرداخت می‌کنیم که بخش عمده‌ای از این هزینه هم از طریق بلیت‌فروشی جبران می‌شود.»

علی رهبری در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر عبدالحسین مختاباد خواننده موسیقی ایرانی که طی سفر چند روزه‌اش به اتریش اعلام کرده بود از ارکستر سمفونیک وین برای حضور در تهران دعوت کرده، گفت: «اینجا شهر فرنگ است. البته که هر کسی در این شهر فرنگ کار مثبتی انجام دهد، عیب ندارد، اما این غیرحرفه‌ای است که بدون هماهنگی مدیران ارکستر سمفونیک تهران چنین کاری انجام پذیرد. من آقای مختاباد را زیاد نمی‌شناسم، اما این را باید از ایشان بپرسید که سراغ ارکستر سمفونیک وین رفتن یعنی چه؟ به نظر من این کارها بیخود است و اصلاً سودی برای مجموعه‌های موسیقی ما ندارد. بهتر است آقایان چنین کارهایی را تعطیل کنند. من لازم است در اینجا به یک نکته نیز اشاره کنم؛ اینکه کسانی که در گذشته‌های دور دائم در مصاحبه در رسانه‌ها می‌گفتند چرا ارکسترها بسته هستند و خود را نگران تعطیلی این ارکسترها نشان می‌دانند، در این مدت حتی یک بار هم برای دیدن کنسرت ما به تالار وحدت نیامدند. کسانی نیامدند که از عدم حضور آنها من به شخصه خجالت می‌کشم.»
 
تمهیداتی برای تخفیف در بلیت کنسرت‌های ارکستر سمفونیک
این رهبر جهانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره گرانی قیمت بلیت‌های ارکستر سمفونیک تهران گفت: «صحبت‌هایی با مدیران بنیاد رودکی انجام داده‌ام و فکر می‌کنم باید برای دانشجویان تخفیف خوبی قائل شد. همچنین تصمیم داریم برای کسانی که پول بلیت کنسرت برایشان سنگین است برنامه‌ای ترتیب دهیم که تنها با پرداخت ده درصد از پول بلیت به دیدن تمرین‌های ژنرال ارکستر بیایند که دست کمی از کنسرت ندارد.»

او در خصوص جابه‌جایی جایگاه کنسرت مایستر در اجرای قبلی ارکستر سمفونیک گفت: «ما در ارکستر سمفونیک تهران، اول و دوم نداریم و همه چیز براساس توانایی‌های افراد انجام می‌شود. من قرارداد پنج ساله دارم و به همه قول داده‌ام ارکسترهای ایران را درست کنم و تا وقتی هم از ایران من را بیرون نکنند، فعالیتم را ادامه خواهم داد.»

رهبری در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره ارکستر سازهای ملی ایران نیز گفت: «موسیقی که ما اجرا می‌کنیم نباید برای سرگرمی باشد. ما برای فرهنگ و هنر این مملکت فعالیت می‌کنیم نه برای سرگرمی مردم. باید کیفیت آثار اجراشده در ارکستر سازهای ملی نسبت آنچه که مردم از رادیو و تلویزیون می‌شنوند بسیار بالاتر باشد که امیدواریم این اتفاق در ماه‌های آتی فعالیت این ارکستر بیفتد.»

ارکستر سمفونیک تهران, ارکستر فلارمونیک چین, علی رهبری
آمار بازدید : 1,407
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500