ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : پنج‌شنبه 8 مرداد 1394 - ساعت 00:46:34
چاپ خبر

اظهارنظر دوباره مسوولان ارشاد درباره مجوز آلبوم های رپ

شعر رپ قابل دفاع مجوز می گیرد

به نظر می رسد خبرهای جدیدی در راه است. داستان حضور رپرها در عرصه رسمی این روزها باز هم داغ است. هر روز هم نظرات موافق و مخالف مختلفی در این باره ارائه می شود. حتی موزیسین ها هم گاهی کاسه داغ تر از آش می شوند و در عرصه سیاست گذاری وارد می شوند و خط قرمز روی " گفتآواز" می کشند. نمونه اش، مجید اخشابی، کیوان ساکت و کسانی که اساسا از دایره محدود نگاه شخصی به مسائل موسیقی و حتی مسائل اجتماعی نگاه می کنند.

شعر رپ قابل دفاع مجوز می گیرد

مدتی بود که این بحث ها کمی فروکش کرده بود اما دوباره با شدت زیادی دنبال می شود. انتشار قطعه جدیدی از امیر تتلو درباره بحث انرژی هسته ای و حضور نیروهای نظامی رسمی در کلیپ او که مشخصا از حمایت های رسمی هم برخوردار بود، آغاز دوباره ای است بر بحث مجاز شدن رپرها. در همین باره حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد گفته است:« ما واقعا دوست داريم خوانندگان زيرزميني آنقدر كارهاي‌شان قانونمند شود كه بتوانند بيايند و روي زمين فعاليت كنند. ما از افرادي كه رفتارهاي گذشته خود را جبران كنند، استقبال مي‌كنيم چرا كه نبايد تا ابد در ظلمت بمانند. البته در مورد خطاهاي صورت‌گرفته تصميمات مختلفي وجود دارد ولي كساني كه استعداد هنري دارند، دوست داريم در راستاي كشورمان فعاليت كنند.»

اشاره او مستقیما به تتلو ست که در کنفرانس مطبوعاتی قبلی اش هم به نام او اشاره کرده بود؛ اشاره ای که با پاسخ متفاوت تتلو هم رو به رو شد:" ...در جواب جناب نوش آبادی عزیز باید عرض كنم كه اولا در كار خیر حاجت هیچ استخاره نیست و ثانیا من براى بار چندم توضیح میدم كه بنده فرمان رهبرمون رو به عنوان یك سرباز ایرانى و كسى كه تو ایران متولد شدم انجام دادم و همونطور كه همه میدونن مقام معظم رهبرى حساسیت خاصى روى مسئله ى هسته اى دارن و حقم دارن و این فرمان رو هم چند روز پیش توى تلویزیون به ما یعنى همه ى ملت ایران دادن كه مسئله ى هسته اى مخصوصا تولید برق از این راه بسیار مهم و ضرورى است براى ملت ایران. در ضمن اینكار به صورت هدیه و كاملا رایگان بود و قرار نیست به جایى فروخته بشه كه ما بخوایم براى صدور و فروشش مجوز بگیریم و براى تمام جاهایى كه فیلمبردارى شده مجوز از مسئولین مربوطه گرفته شده و همه و همه با عشق و احترام كمك كردن به این كار."

در همین امتداد، فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی هم در گفت و گو با شرق گفته:« اینها – رپ - قالب‌های موسیقی هستند؛ هرچند قالب‌ها اهمیت دارند، اما اصل، شعر و محتواست. قالب غیرشرعی یا وارداتی، امری است که حتما خود موسیقی‌دان‌ها در مقابل آن موضع دارند؛ اما به‌نظر من، ضمن اهمیت قالب‌ها، محتوا اهمیت بیشتری دارد. وقتی یک شعر ترویج پوچ‌انگاری، بدبینی و یأس می‌کند، در هر قالبی برود، نتیجه خوبی نخواهد داشت؛ ولی اگر شعر، قابل دفاع باشد، قالب‌ها در مرحله بعدی قرار می‌گیرند. ضمن اینکه اصل کار نظارت در شوراهای شعر و موسیقی صورت ‌می‌گیرد و استادانی در این شوراها فعالیت می‌کنند که هریک جایگاه مهمی در شعر و موسیقی ما دارند."

او تلویحا احتمال صدور مجوز از سوی دفتر موسیقی پس از صدور تاییدهای اولیه را هم تایید کرده است:« بسیار کم پیش آمده است که شوراها نظر مثبتی درباره یک اثر داشته باشند و دفتر موسیقی نظر دیگری داشته باشد.»

با این اوصاف، نوش آبادی همچنان می گوید فعلا به هیچ رپر یا هچ آلبوم رپی مج.وز داده نشده است:« چراغ سبزي براي دادن مجوز ارشاد به خوانندگان زيرزميني مطرح نبوده و تا به حال هم هيچ مجوزي داده نشده است. نهادهاي ذي‌ربط بايد در اين خصوص اقدام كنند و اين طبيعي است كه براي كسب مجوز يك‌سري شرايط بايد ايجاد شود. رويكرد ما نسبت به اين قضيه براي كساني كه مي‌خواهند از گذشته خود فاصله بگيرند، مثبت است.»

رپ, مجوز
آمار بازدید : 1,142
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500