ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : پنج‌شنبه 15 مرداد 1394 - ساعت 01:00:48
چاپ خبر

زمانی خواننده می شوم که پشتوانه خوب داشته باشم

امروزه میانگین سنی موزیسین ها بسیار پایین آمده و جوان ها به خوبی توانسته اند، قدم در مسیری بگذارند که سال ها قبل، پیشکسوتان، در این حوزه، با سختی های فراوان آن را هموار کردند. در سال های اخیر نام هایی به روی کاورهای قطعات منتشر شده به چشم می خورد که نشان از جوان بودن اهالی موسیقی ست. یکی از همین نام ها که می توان او را جوان ترین رهبر ارکستر در موسیقی نیز دانست، حامد برادران است. انتشار قطعات موفق، که به نوعی سایه برادران بالای سر آن ها بوده، و ... بهانه ای شد تا با او گفت و گویی را انجام دهیم.

زمانی خواننده می شوم که پشتوانه خوب داشته باشم

چرا موسیقی را انتخاب کردید؟
پدر من سالیان قبل قرار بود آلبوم تولید کند. اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد و از همان موقع موسیقی که از کودکی در خانه ما شندیه می شد، دغدغه من شد. من نا خودآگاه به موسیقی علاقه داشتم. به خاطر درس، نمی توانستم زیاد موسیقی کار کنم. هم زمان با قبول شدن در دانشگاه، استودیو شخصی خودم را راه اندازی کردم. هیچ وقت فکر نمی کردم یک روز بخواهم موسیقی را این گونه حرفه ای کار کنم.


دوره های آموزشی موسیقی هم رفتید؟
نه. من خودم موسیقی را تجربی یاد گرفتم. پیانو و گیتار می زنم. بقیه سازها را هم شناخت دارم اما در حد اینکه فقط در کارم استفاده کنم. حرفه ای نوازندگی نمی کنم.


فکر نمی کنید اگر موسیقی را به صورت آکادمیک یاد می گرفتید، نتیجه بهتری می گرفتید؟  
نه. در واقع در ژانر پاپ موسیقی تجربی است. در حال حاضر افرادی را می شناسم که آکادمیک یاد گرفتند اما به استودیو ما مراجعه می کنند تا کار آموز باشند و یاد بگیرند.


کار خود را با کدام بخش از موسیقی شروع کردید. خوانندگی، آهنگسازی و یا تنظیم؟
من با خوانندگی موسیقی را آغاز کردم. اما سنم کم بود. چند قطعه منتشر کردم که آهنگسازی و تنظیم آنها با خودم بود. مردم از آن قطعات راضی بودند برای همین کم کم افراد سراغم آمدند که من برای شان موسیقی بسازم. این باعث شد که از خوانندگی دور شوم و به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده معرفی شوم. دل خواه خودم هم این بود که خوانندگی را حرفه ای آغاز کنم اول اینکه پشتوانه داشته باشم و دوم، با تفکر درست پیش بروم. فکر می کنم امروز برای من زمان خوبی برای حضور در عرصه خوانندگی ست.


کدام یک از قطعاتی که ساختید برای تان خاطره انگیز تر است؟
«جادوی خاص» با صدای «سینا شعبانخانی» که فکر می کنم برای همه مردم خاطره انگیز است. به جرات می توان گفت هیت ترین قطعه 3-2 سال اخیر این قطعه بود، چون هنوز مردم آن را گوش می دهند. حتی خودمان هم پیش بینی این اتفاق را نمی کردیم.


بعد از انتشار «جادوی خاص» همه منتظر بودند قطعات بیشتری از این خواننده بشنوند، اما این اتفاق رخ نداد. دلیل این موضوع چه بود؟
با سینا شعبانخانی قرار داد 5 ساله داشتم و قرار بود تمام کارهای او را به عنوان مدیر برنامه و تهیه کننده من  انجام بدهم. اما در بین راه ایشان خواست با تهیه کننده دیگری ادامه دهد. قرارداد ما مکتوب نبود و من هم سکوت کردم. بعد از 6 ماه برگشت و خواست دوباره ادامه بدهیم.  این بار من با سینا قرار داد مکتوب نوشتم. تک قطعه «آخر کار خودتو کردی» را برایش ساختم که این قطعه هم مانند اولین کارش با استقبال خوبی رو به رو شد. کار های آلبوم به خوبی پیش می رفت و نزدیک مراحل اخذ مجوز بود که آقای شعبانخانی گفتند حس خوبی نسبت به قرارداد ندارند و می خواهند با فرد دیگری ادامه دهند. من هم قرار داد را فسخ کردم. بعد از آن اما دوباره به من سفارش کار دادند.
البته  قطعه «چشمای مست» که باز هم از ساخته های من، برای آقای شعبانخانی بود، با استقبال زیادی رو به رو شد.


درباره شما یک اتفاق نظر وجود دارد. همه معتقد هستند، حامد برادران افرادی را که با آن ها همکاری دارد را بسیار خوب پشتیبانی می کند. دلیل این موضوع چیست؟
این یکی از دلایل پرکاری من است. هر کس به من یک قطعه سفارش می دهد بعد از آن قطعات بعدی را هم می خواهد من برای  او بسازم. خدا را شکر همه نیز به آنچه حق شان بوده رسیدند. هدف من ساختن بهترین قطعه است. از لحاظ فکری و برنامه ریزی هم کمک می کنم. در جمع های موسیقی از خوانندگانی که با من همکاری می کنند، تعریف می کنم. این کارها  را  دلی انجام می دهم
 

از این که افراد را این گونه پشتیبانی می کنید، ترسی ندارید؟
متاسفانه جهت همین کارهایی که انجام دادم، ضربه های زیادی خوردم. اما دوباره تاکید می کنم این کارها را دلی انجام دادم. به خواسته خودم بوده و ادامه هم خواهم داد.


با توجه به سن تان، می توان لقب جوان ترین رهبر ارکستر را به شما داد. این دلخواه شما بود یا پیشنهاد آقای سامان جلیلی؟
من تا قبل از کنسرت های سامان جلیلی هیچ تجربه ای روی  استیج نداشتم. هیچ شناختی هم درباره استیج و رهبر ارکستر نداشتم. روزی که آلبوم  سامان تمام شد، نه من و نه خودش فکر نمی کردیم روزی این چنین کنسرت های موفقی را برگزار کنیم و با استقبال مردم رو به رو شویم.
یادم هست 4 روز متوالی شاید روزی 20-19  ساعت روی آلبوم کار می کردم تا آلبومی با کیفیت قابل قبول تولید کنیم.
سامان جلیلی اولین اجرای خود با یک ارکستر دیگر به روی صحنه رفت و وقتی من فیلم این کنسرت را دیدم بسیار تعجب کردم . قطعاتی که من تنظیم کرده بودم جوری اجرا می شد که به هیچ عنوان شبیه تنظیم های اولیه و اصلی نبود. با این که تجربه استیج نداشتم تصمیم گرفتم گروهی جمع کنم تا ثابت کنم می شود روی استیج هم قطعات را مانند آلبوم و با همان کیفیت اجرا کرد. با این که نمی دانستم از کجا باید شروع کنم اما گروهی جمع کردم که بعد از 8 جلسه تمرین رو استیج طوری ساز زدند که همه تماشاگران راضی از سالن بیرون رفتند. تمام موزیسین هایی هم که دعوت کرده بودم تبریک گفتند و با صراحت بیان کردند که صدای ارکستر مانند صدایی بود که در آلبوم شنیده می شد. با کمک خدا برنامه های خوبی هم در اکثر شهرها به ما پیشنهاد شد و تا به حال توانستم در جایگاه رهبر ارکستر به خوبی وطیفه ام را انجام بدهم. تنظیم قطعات هم برای استیج به طور دقیق مانند آلبوم است و اورجینال اجرا می شود.


در چند سال اخیر کاور کردن بین تنظیم کننده های ایرانی بسیار باب شده است، به نظر شما این اتفاق سود مند است یا به موسیقی ایران ضربه می زند؟
در حال حاضر تنظیم کنندگان جوان و با استعدادی حضور دارند و به جرات می توان گفت در این بخش کمتر ضعف داریم. خوانندگان قدرت انتخاب دارند. اما متاسفانه در بخش ملودی ضعف داریم. اگر دقت کنید کارهای قدیمی، ماندگاری بیشتری دارند و خط ملودی شان در ذهن همه افراد جامعه است. اما امروزه ملودی ماندگار خیلی کم شده و این یک ضعف بزرگ به حساب می آید.
امروزه ملودی قطعاتی که به نسبت برخی کارها بیشتر شنیده شده، افراد کمی مثل امیرعلی بهادری و چند نفر دیگر ساخته اند. این ضعف در ملودی باعث شده خواننده ها ملودی کاور کنند. خیلی از خوانندگان مطرح ما با کاور کردن به این جا رسیدند. اما بهتر است بیان کنیم که این ملودی الهام گرفته از فلان ملودی است. در ایران قانون کپی رایت وجود ندارد اما خودمان بهتر است رعایت کنیم. بسیاری از خوانندگان هم خودشان ملودی ساز هستند چون آهنگسازان نمی توانند خواسته های آن ها را انجام دهند..


به نکته خوبی اشاره کردید، از نظر شما چرا قطعات قدیمی ماندگاری بیشتری داشتند؟
متاسفانه در چند سال اخیر روزی حداقل 100 قطعه منتشر می شود و در ماه یعنی 3000 قطعه. چقدر از این قطعات شنیده می شود؟ اما در دهه های گذشته در طول سال شاید 100 قطعه منتشر می شد و مردم با این قطعات زندگی می کردند. زمزمه کردن و خاطره سازی با این قطعات کم، راحت تر بود و به طور حتم آثار موسیقایی ماندگار،  بیشتر می شد.


برای اینکه موسیقی تان به روز باشد چه برنامه ریزی هایی دارید؟
موسیقی های روز دنیا را، خیلی گوش می کنم. مقاله های موسیقی می خوانم. 90% قطعاتی که در ایران منتشر می شود را گوش می کنم. چه معروف باشد چه نباشد.


مدتی است بر روی کاور بسیاری از قطعاتی که منتشر می شود، نام تنظیم کننده «حامد برادران» درج شده است، دلیل این پرکاری از نظر خودتان چه چیزی است؟ ترس ندارید که به تکرار برسید؟
حرف شما درست است. من در چند سال اخیر بسیار پرکار بودم و به جرات می توانم بگویم بیشترین تنظیم ها را من زدم. اما در واقع خیلی سخت است طوری کاری کنید که به تکرار نرسید و مطرح باقی بمانید. در کنار به تکرار نرسیدن بتوانید قطعات هیت نیز بسازید. به نظر خودم یکی از حسن های من این است که برای همه سبک های موسیقی تنظیم کردم. و دلیل آن هم این است که دوستان بعد از یک دوره ایده های شان تمام می شود و نمی توانند کار جدید انجام دهند.
نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که بارها به من گفتند، فلان تنظیمی که انجام دادید با فلان تنظیم شبیه است.  این هم دلیل دارد. کسی که به من سفارش داده است خودش این تشابه را خواسته و هنوز بازار موسیقی از آن استایل اشباع نشده ولی خوب به طور حتم خیلی کم کارتر خواهم شد . و روی خوانندگی متمرکز می شوم .


در حال حاضر با چه کسانی همکاری می کنید؟
محمد علیزاده، سامان جلیلی، ایمان ابراهیمی، میثم ابراهیمی، مهدی مقدم، عارف محمدی، بهنام صفوی، امیر عباس حسن زاده و ... از جمله خوانندگانی هستند که در آلبوم های شان حضور دارم.
 

می خواهم درباره خوانندگی از شما بپرسم. خیلی امید دارید که با خوانندگی به جایگاه های خوب می رسید. چه زمان منتظر آلبوم شما باشیم؟
به نظر من الان زمان خوبی است برای انتشار آلبوم. اما می خواهم پشتوانه خوبی داشته باشم. تصمیم دارم در فواصل زمانی کم، قطعاتی را منتشر کنم و بازتاب این تک قطعات، راه درست را به من نشان می دهد. به جایگاه ایده آل خود، برسم به  طور حتم آلبومم را منتشر می کنم.  درست زمانی که خوب شناخته شده باشم. به طور کلی در بازار امروز تک قطعات بیشتر شنیده می شود تا آلبوم موسیقی.


آیا ممکن است در آلبوم تان از حضور تنظیم کننده های دیگر هم بهره ببرید؟
بله. به طور حتم از سلیقه دیگران نیز استفاده خواهم کرد.  اما هنوز تصمیم قطعی را نگرفتم.


حرف آخر
از شما و تمام همکاران تان که حامیان موسیقی هستید تشکر می کنم. از دوستانم به خاطر کمک های شان ممنونم به خصوص ایمان ابراهیمی که همیشه به من کمک کرده است. از نوازندگان گروه سامان جلیلی و شخص سامان جلیلی بسیار تشکر می کنم.

حامد برادران
آمار بازدید : 1,294
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500