مراسم رونمایی آلبوم زیبای «رقص با ریتم ساحل» ساخته محمد شعبانی نوازنده پرکاشن و سازهای کوبهای دیروز با حضور جمعی از خبرنگاران و نوازندگان در استودیو سورنا رونمایی شد.
عصر پنجشنبه 22 مردادماه از آلبوم "رقص با ریتم ساحل" (instrumental) محمد شعبانی در شرکت "سرنا" با حضور بهزاد ابطحی آهنگساز، سعید علیرضایی نوازنده، آرمین قیطاسی نوازنده، محمد شعبانی موسیقیدان رونمایی شد.
در ابتدای این رونمایی، نماهنگی از آلبوم پخش و در ادامه کلیپی با حضور محمد شعبانی و آرمین قیطاسی پخش شد که در این کلیپ یکی از قطعات آلبوم برای معرفی به حضار نواخته میشد.
محمد شعبانی صاحب اثر و موسیقیدان در ابتدای این نشست گفت:حال و هوای آلبوم، موسیقی آمریکای لاتین و تلفیقی از موسیقی جزو و لاتین است. از حدود پنج سال پیش در فکر تولید چنین آلبومی بودم و با جستجو در موسیقی ملیتها مختلف متوجه شدم، آنها هم تلفیق این نوع موسیقی را با موسیقی خودشان دارند. با توجه به اینکه ساز من پرکاشن است تصمیم به انجام آن گرفتم و از دو سال پیش با آرمین کار را شروع کردیم.
شعبانی ادامه داد: کلمه رقص موسیقی آمریکای لاتین، ریتم بهواسطه سازهای ریتمیک و ساحل بهمنظور ساحل آمریکای لاتین است. به همین منظور نام این آلبوم را " رقص با ریتم ساحل" گذاشتیم.
این موسیقیدان در مورد موسیقی این آلبوم اضافه کرد: در موسیقی که ما کارکردیم قانون نقش اصلی را دارد و موسیقی ما متشکل از هارمونیک است و در موسیقی آمریکای لاتین، قانونها بسیار مهم هستند چراکه این نوع موسیقی دارای هارمونی و فرم است. البته سعی من در این آلبوم بر این بود که همرنگ و بوی موسیقی ایران را داشته باشد هم موسیقی لاتین باشد.
وی در ادامه صحبتهایش به بالا بردن سطح پرکاشن در ایران نیز اشاره کرد.
آرمین قیطاسی نوازنده و تنظیمکننده این آلبوم به دیدگاه دیگری از موسیقی آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: برخلاف دید ما به این موسیقی که نوعی موسیقی رقص و بومی است، در بطن موسیقی آمریکای لاتین اینگونه نیست و این موسیقی با ریتمها، همانند موسیقی کلاسیک دارای قانون سختی است. دوستانی را دیدم که موسیقی کار میکنند و نام آن را میگذارند موسیقی لاتین اما اینگونه نیست. ما در این آلبوم سعی کردیم از هارمونیها تبعیت کنیم.
قیطاسی در جواب عدم حمایت از سمت تهیهکننده و تولید آلبوم با هزینه شخصی در یک جمله پاسخ داد: اینجا ایران است.
در ادامه شعبانی در مورد در اولویت نداشتن این نوع موسیقی (بیکلام) برای مخاطبها بیان کرد: مخاطب این آلبوم خاص است و آنقدر طرفدار نخواهد داشت چراکه در ایران مخاطب به دنبال خواننده و کلام است البته نمیتوان به این موضوع خرده گرفت.
وی همچنین دلیل انتشار این آلبوم با هزینه شخصی را رزومه کاری عنوان کرد و گفت: من افتخار این را داشتم که به عنوان آرتیست شرکت "DG DEGREGORIO" کاخن سازی در اسپانیا معرفی شوم که برای من اعتبار بود. این نوع موسیقی را یکسری موزیسینها دنبال میکنند که ممکن است یکسری هوادار شوند و یکسری موسیقی را رد کنند. این آلبوم برای من افتخار بود.
در ادامه صحبتها و بحثهایی در مورد جذب مخاطب این نوع موسیقی شد و پس از آن، حمزه یگانه تنظیمکننده یکی از قطعات آلبوم به جایگاه آمد و در مورد تلفیق موسیقی لاتین با بخش عظیمی از موسیقی آسیا گفت: این تلفیق بهصورت ناخودآگاه در موسیقی شکلگرفته است و آگاهانه انجامنشده و شاید هنگام آنالیز کردن آن بتوانم بگویم از موسیقی افغانی، هندی، پاکستانی و… بهره بردهایم.
قیطاسی در مورد تنظیم این آلبوم به همفکری و تصمیمگیری نفر اول آلبوم محمد شعبانی اشاره کرد و از پیشرفت گروههای خودساخته سخن گفت.
محمد فلاحی که میکس و مسترینگ این آلبوم را بر عهده داشت از فعالیت چهاردهساله خود و اولویت و همکاری در کارهای محتوایی صحبت کرد و گفت: در این آلبوم شرایط سخت بود و سعی کردم با استانداردهای جهانی این کار را انجام دهم و خوشحالم که موفق شدم.