ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : شنبه 24 مرداد 1394 - ساعت 14:01:07
چاپ خبر

افضلى برنامه‌هاى روز ملى ایران در میلان را معرفى کرد / عقیلى در اکسپوى میلان چه ترانه‌هایى مى‌خواند؟

مهدى افضلى رییس کمیته فرهنگ و هنر اکسپوى میلان و سالار عقیلى، خواننده موسیقى سنتى در گفتگویى درباره برنامه‌هاى روز ملى ایران در این رویداد جهانى که اول شهریور ماه برگزار مى‌شود، توضیحاتى ارائه دادند.

افضلى برنامه‌هاى روز ملى ایران در میلان را معرفى کرد / عقیلى در اکسپوى میلان چه ترانه‌هایى مى‌خواند؟

افضلى که به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در برپایى غرفه ایران در اکسپوى میلان مسئولیت طراحى و اجراى رویدادهاى فرهنگى و هنرى را به عهده دارد، درباره اهمیت این اتفاق گفت: اکسپو یا‌‌ همان نمایشگاه‌های جهانی که حدود ١٧٠سال قدمت دارد محل قدرت‌نمایی علمی، صنعتی و فرهنگی کشورهاست؛ اکسپو، سومین رویداد مهم دنیا پس از جام‌جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک است که به جهت اهمیت بسیار بالای آن، به "المپیک فرهنگ ملل" شهرت دارد؛ روز ملى کشور‌ها در این آوردگاه جهانى در واقع وی‌ترین هر کشور است که توجهات همه کشورهاى حاضر را جلب مى کند.

مدیرعامل موسسه توسعه هنرهاى معاصر خاطرنشان کرد: تمرکز رویدادهاى هنرى کشورمان در اکسپوى میلان بر موسیقى نواحى و نیز آیین هاى نمایشى فولکوریک سراسر ایران بود که با توجه به موضوع محورى این دوره "تغذیه زمین، انرژی برای حیات" طراحى شد و ذیل عنوان "باغ ایرانی، آب و آیینه" بسیار هم مورد توجه واقع شد.

افضلى افزود: براى روز ملى جمهورى اسلامى ایران در اکسپوى میلان که اول شهریور بر پا مى‌شود نیز در پى خلق مجموعه برنامه‌اى جذاب هستیم که بخشى از توانمندى‌هاى هنر ایران را به نمایش بگذارد.

او گفت: کمیته فرهنگ و هنر در کنار مجموعه اى از آوا‌ها و آیین‌هاى نمایشى اجراى ویژه "سالار عقیلى" را پیشنهاد داد که با موافقت مسئولین محترم این اتفاق خوب در سالن ١٢٠٠ نفره اکسپو در‌‌ همان روز ملى به صورت تک اجرا رخ خواهد داد؛ پیش بینى مى‌شود در این مراسم علاوه بر مقامات عالى رتبه کشورمان، شخصیت‌هاى طراز اول کشور‌ها به خصوص ایتالیا حضور می‌یابند.

او در پایان خاطر نشان کرد: در این مراسم آیین‌هاى هنرى دیگرى مانند نقالى، اجراى ترکیبى از موسیقى نواحى مختلف ایران، اجراى نمایشى عروسک‌هاى غول پیکر ایرانى، اجراى موسیقى آذرى توسط نوجوانان و... نیز روى صحنه خواهد رفت که در خبرهاى بعدى مشخصات گروه‌ها اعلام مى‌شود.

عقیلی با گروه "راز و نیاز" به اکسپو 2015 می‌رود

سالار عقیلی خواننده موسیقى سنتى و یکى از آوازه خوانان ارکستر ملى ایران نیز در این گفتگو با اعلام این نکته که "بسیار خوشحالم به عنوان نماینده ایران برای حضور در روز ملى ایران انتخاب شدم"، درباره اینکه چه آثارى را در روز ملى اجرا خواهد کرد، گفت: به طور یقین اجرایى ویژه را تدارک خواهیم دید که در آن ترانه‌هاى متعددى که برای کشور عزیزمان خوانده‌ام اولویت دارند؛ هر یک از این آثار وطنى، حال و هوای خودش را دارد و مى‌تواند با توجه به موضوع این روز مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این به حتم قطعات موسیقی اصیل ایرانی برای شناساندن موسیقی مقامى ایران به میهمان خارجى حاضر در این برنامه ارائه خواهم کرد، که در میانشان آثارى مانند "خوشه چین" نیز ارائه مى‌شود.

عقیلى افزود: من در این سفر گروه بیست ساله "راز و نیاز" را که متشکل از نوازندگان خوب و همدل موسیقی است، در کنار خود دارم.

او گفت: پیش از این هم در ایتالیا اجرا داشتم، چند وقت پیش با ارکستر فرانسه در سه شهر مختلف کنسرت‌هایی با عنوان "اپرای مارکوپولو" اجرا کردیم، این اجرا‌ها به اسپانسری "پیرکاردین" در شهرهایی چون ونیز، لاکست (شهر مرزی فرانسه و ایتالیا)، لیدود کامیوره با حضور سه خواننده از کشورهای چین، فرانسه و ایران برگزار شد که بسیار موفق بود و امیدوارم آن تجربه خوب بار دیگر در شهرى دیگر از ایتالیا و در اکسپوى میلان تکرار شود.

یکى از خوانندگان ارکستر ملى ایران تاکید کرد: موسیقی سنتی ایران ریشه در فرهنگ و سنت ما دارد، با جان ایرانى آمیخته است؛ این نوع از موسیقی مانند تخت جمشید و سى و سه پل جاودانه است و هیچ وقت از بین نمی‌رود؛ لذا شایسته است در اجتماع‌هاى جهانى مانند اکسپوهاى بین المللى این هنر آبا و اجدادىمان را معرفى کنیم و غناى آن را به رخ جهانیان کشیم.

عقیلى خاطر نشان کرد: باور دارم اگر موسیقى سنتى درست اجرا شود و با اشعار شایسته و مناسب ارائه شود، به یقین با اقبال مردمى هم مواجه مى‌شود.

او که به تازگى دوران نقاهت یک جراحى را پشت سر گذاشته است درباره روند سلامتى‌اش گفت: برای من جالب بود که بیماری من از مشهد شروع و به مشهد ختم شد و اینکه در سرزمین امام رضا (ع) این اتفاق افتاد و سلامتی را از امام رضا (ع) خواستم را باید به فال نیک گرفت. خدا را شکر امروز حال و روز بهتری دارم و توانستم سلامتی‌ام را تا حد زیادی به دست بیاورم. بعد از رضایت پزشک معالجم، هفته پیش در نیشابور روی صحنه رفتم و کنسرتى فوق‌العاده داشتیم. فکر نمی‌کردم با توجه به داروهای مصرفی و با اینکه این بیماری روی صدای من تأثیر گذاشته بود، بتوانم کنسرت خوبی را اجرا کنم، اما خدا را شکر اجرای خوبی به جا ماند. از همه مردم ایران که در تمام این مدت جویای حالم بودند ممنونم. در واقع همین توجهات مردم عزیزمان است که ما هنرمندان را سرپا نگه داشته است. وقتی هنرمند می‌بیند که مردم دوستش دارند و به کارش احترام می‌گذارند، برای ارتقاى کارش از هیچ تلاشى فرو گذارى نمى‌کند. 

گفتنى‌ست متولى برپایى غرفه ایران در اکسپوى میلان، وزارت صنعت، معدن و تجارت است و رویدادهاى فرهنگى و هنرى را وزارت فرهنگ و ارشاداسلامى به انجام رسانده است. اکسپو ٢٠١۵ میلان دهم اردیبهشت آغاز به کار کرده و تا چهارم آبان دایر خواهد بود.

مهدی افضلی, سالارعقیلی, اکسپوی میلان, موسیقی سنتی, روز ملی ایران,
آمار بازدید : 1,191
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500