ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : شنبه 24 مرداد 1394 - ساعت 14:01:07
چاپ خبر

رهبری:از هیچ ارکستری کم نداریم / لانگ یو: بسیار تحت تاثیر کشور ایران قرار گرفتم

ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک چین جمعه شب 23 مردادماه در دو بخش به اجرای سوئیت ˝شهرزاد˝ و سمفونی 9 دوژاک پرداختند.

رهبری:از هیچ ارکستری کم نداریم / لانگ یو: بسیار تحت تاثیر کشور ایران قرار گرفتم

شامگاه جمعه 23 مردادماه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک چین در دو بخش مجزا به صحنه رفتند تا در حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، داوود گنجه‌ای، سیدرضا میرکریمی، مصطفی کمال پورتراب، اردشیر کامکار، تهمورس پورناظری، افشین هاشمی و... میهمانان چینی‌  برنامه خود را اجرا کنند.

بخش اول کنسرت به اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری اختصاص داشت و سوییت سمفونی "شهرزاد" اثر ریمسکی کورساکف که هفته گذشته هم توسط ارکستر اجرا شده بود دوباره به صحنه رفت. بردیا کیارس، ارکستر مایستر و امیر باورچی، سولیست ویولن این قطعه بودند. سوئیت سمفونی شهرزاد در حالی اجرا شد که رهبر ارکستر چین و تعدادی از نوازندگان چینی در سالن حضور داشتند و بیننده اجرای ارکستر ایرانی بودند.

"شهرزاد" یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های کورساکف است که بر اساس داستان‌های هزار و یک شب نوشته شده است. این اثر ارکسترال با سازبندی رنگارنگ و ملودی‌های جذاب فضایی خیال‌پردازانه دارد که به خوبی نشان دهنده فضای اسرارآمیز داستان‌های هزار و یک شب است. نکته جالبی که در این قطعه وجود دارد نام‌گزاری موومان‌های آن است. کورساکف به جای نام‌گزاری موومان‌ها به شیوه معمول، نام ۴ داستان از داستان‌های هزار و یک شب را برای ۴ موومان شهرزاد انتخاب کرد و حالا هر کدام از آنها با یک داستان متفاوت به نام‌های "دریا و کشتی سندباد"، "داستان شاهزاده قلندر"، "عشق شاهزاده و شاهدخت جوان" و "جشن و سرور در جشنواره بغداد" شناخته می‌شوند.

سولوی ویولن در سراسر این سوییت نماینده "شهرزاد" قصه‌گو است. فضاهای افسانه‌ای و رنگ و بوی شرقی در سراسر قطعه حس می‌شد و تم شهرزاد در موومان‌های مختلف توسط فلوت، ویولن و گروه‌های سازی مختلف اجرا شد. در بخش‌های مختلف، گفت و گوهای داستانی از زبان سازهای مختلف مانند بادی برنجی‌ها، فلوت و کلارینت شنیده شد و در پایان، جشن در بغداد با سازهای مثلث، سنج و دایره زنگی تجسم یافت.

در پایان این بخش علی رهبری با اشاره به اجرای شب گذشته گفت: دیشب بچه‌های ما یک قطعه را به همراه ارکستر چین اجرا کردند و به گفته رهبر ارکستر چین، این قطعه آنقدر سخت بود که نمی‌توان گفت کدام نوازنده‌ها آن را بهتر نواختند.

رهبری افزود: برای من که 40 سال در اطراف دنیا رهبری ارکستر انجام دادم می‌ارزید امیدوار باشم که روزی در مملکت ما هم می‌شود چنین کاری انجام داد و حالا این جوانان این کار را کردند. در سطحی که امشب ارکستر و تک‌نواز ما اجرا کردند بی‌اغراق در همه جای دنیا می‌توانیم کنسرت داشته باشیم و از هیچ ارکستری کم نداریم.

پس از آن بردیا کیارس با کسب اجازه از رهبری، ایستاد و گفت: آقای رهبری بعد از تمام کنسرت‌ها ما را تشویق کرد و مورد لطف خود قرار داد. امروز آخرین جلسه تمرین ارکستر بود و ما برای تقدیر از ایشان کیکی تهیه کرده بودیم. بزرگترین اتفاقی که در موسیقی ما افتاده است حضور علی رهبری در ایران است و به اعتبار اوست که تک‌نوازان معتبر خارجی به ایران آمدند. امیدوارم با کمک مسئولین و اعضای گروه آنچه در ذهن آقای رهبری هست به وقوع پیوندد.

علی رهبری هم ادامه داد: من روزهای عالی در زندگی خود داشته‌ام و هر چه آرزوی یک رهبر ارکستر است را به دست آورده‌ام، اما از این روزها واقعا لذت می‌برم. قطعه شهرزاد یکی از سخت‌ترین قطعات دنیاست و رهبر ارکستر چین به من گفت چه جراتی داشتم که آن را برای اجرا انتخاب کردم. اما بچه‌های ما آن را بسیار خوب اجرا کردند.

رهبری افزود: خیلی‌ها نفهمیدند من در این 40 سال چه می‌کردم، اما یک نفر در ایران بود که تمام مدت حواسش به من بود و می‌گفت باید به ایران برگردم، و او استاد همه اساتید ما، مصطفی کمال پورتراب است.

با قدردانی رهبری از پورتراب، ارکستر بخش دیگری از قطعه شهرزاد را دوباره اجرا کرد و پس از آن تشویق‌های شدید حاضران باعث شد ارکستر در میان هیجان بینندگان به اجرای قطعه "ای ایران" بپردازد.

در بخش دوم برنامه در حالی که علی رهبری و نوازندگان ایرانی در سالن حضور داشتند، ارکستر فیلارمونیک چین با رهبری "لونگ یو" به اجرای سمفونی 9 دوژاک با نام دنیای نو پرداخت. این سمفونی که اواخر اردیبهشت ماه گذشته توسط ارکستر سمفونیک تهران هم اجرا شده بود، دارای چهار موومان است و فضاهای متفاوت آن نشان دهنده آرامش یا هیجان بود. تمی که ابتدا با سازهای بادی اجرا شد توسط سازهای زهی پاسخ داده شده و به تدریج در کل ارکستر گسترش پیدا می‌کرد، در حالی که گاه حالتی سرخوشانه و گاه روحیه‌ای آشوبگر داشت.

حضور پر رنگ سازهای بادی و رنگ خاصی که صدای آنها به ارکستر بخشیده بود فضایی پر نشاط به وجود می‌آورد و در بخش‌های مختلف شنونده تک‌نوازی‌های کوتاهی از فلوت، هورن و کلارینت بودیم.، اما پر هیجان‌ترین لحظات این اجرا زمانی بود که بادی برنجی‌ها به همراه تیمپانی با تمام قدرت به اجرای تم شناخته شده این قطعه می‌پرداختند.

با پایان سمفونی شماره 9، رهبر ارکستر چین گفت: باید بگویم که بسیار تحت تاثیر این شهر و کشور ایران قرار گرفتم. ما بسیار قدردان دعوت به کشور شما هستیم و قصد داریم به خاطر این شب شگفت انگیز، هدیه‌ای به شهر شما بدهیم.

پس از آن ارکستر چین به اجرای دو قطعه کوتاه دیگر پرداخت و در میان تشویق‌های پی در پی تماشاگران صحنه را ترک کرد.

ارکستر, ایران, فیلارمونیک, چین,
آمار بازدید : 1,087
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500