ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : دوشنبه 26 مرداد 1394 - ساعت 13:24:56
چاپ خبر

وقتی سازها همه را غافلگیر می‌کنند! / تجربه بزرگ ارکستر سمفونیک تهران از نگاه هنرمندان

مصطفی کمال پورتراب، لوریس چکناواریان، دکتر محمد سریر، نادر مشایخی، علی جعفری پویان و بابک چمن آرا درباره اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فلارمونیک چین گفتند.

وقتی سازها همه را غافلگیر می‌کنند! / تجربه بزرگ ارکستر سمفونیک تهران از نگاه هنرمندان

ارکستر سمفونیک تهران بعد از کش و قوس‌های فراوان از اواخر سال گذشته کار خود را با مدیریت هنری، علی رهبری آغاز کرد، رهبری در ابتدا سازمان ارکسترها را تشکیل داد و سپس با تعویض افراد و تربیت نیرو‌های جوان در ارکستر، توانست یک تیم خوب را آماده اجرا کند، این ارکستر بر پایه توانایی‌های علی رهبری آنقدر قدرتمند شد که طی  روز‌های گذشته اجرایی موفق را با ارکستر فیلارمونیک چین به روی صحنه برد. 

در دو شب کنسرت مشترک فیلارمونیک چین و ارکستر سمفونیک تهران اساتید مختلفی به دیدار این اجرا آمده و با رضایت کامل از سالن خارج شدند، در ادامه این گزارش نگاهی به نظرات برخی از میهمانان این کنسرت می پردازیم:

قدر علی رهبری را بدانید

مصطفی کمال پورتراب استاد موسیقی ضمن بازدید از اجرای ارکستر فیلارمونیک چین و ارکستر سمفونیک تهران با ابراز خرسندی از این اتفاق گفت: اولا اینکه تاکنون چنین دیداری برای بچه‌های ایران شاهد نبودیم و این دیدار دو کشور برای اولین بار است که در کشور رخ می‌دهد. این اتفاق باعث آگاهی جدید نسبت به نحوه اجرای کشورهای دیگر و آگاهی بچه‌های ما می‌شود.

پورتراب ادامه داد: دوما برای من ایرانی و ارکستر، حضور گروهی از کشور دیگر مایه افتخار است، زمانی که علی رهبری هم به عنوان رهبر از ایران برای ارکستر چینی‌ها حاضر می‌شود من به ایرانی بودنم می‌بالم چرا که علی شاگرد خود من بوده و خیلی خوشحالم که او را امروز اینطور در این جایگاه می‌بینم.

وی افزود: موفقیتی که امروز در بچه‌های 19 ساله در ارکسترمان می‌بینیم دو روزه حاصل نشده و نتیجه تجارب شخصی مانند علی رهبری است که توانسته روش‌های نوین خود را به بهترین شکل ممکن برای اعضای ارکستر یاد بدهد. او با استفاده از توانایی‌هایش توانسته در سطح جهانی درخشیده و نامش را بر سر زبان کل دنیا بی‌اندازد.

این موسیقی‌دان همچنین گفت: علی رهبری سال‌ها پیش از ایران رفت اما علاقه‌اش به ایران را فراموش نکرد به طوری که نام یکی از فرزندانش با عنوان محل زندگی‌اش یعنی ری یکسان است. پس باید قدر او را بیشتر از پیش بدانیم.

ارکستر سمفونیک هنوز جای پیشرفت دارد

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر نیز درباره این اجرا به هنرآنلاین گفت: بسیار اجرای فوق‌العاده‌ای بود، وقتی که دو کشور در کنار هم نشسته و با هم یک قطعه را می‌نوازند بسیار قابل تقدیر است. ارکستر چین بسیار با کیفیت‌تر از ارکستر سمفونیک بود که با توجه به سابقه این ارکستر جای تعجب ندارد و ارکستر ما هنوز جای پیشرفت دارد.

چکناواریان ادامه داد: ارکستر چین و ژاپن بعد از جنگ با ورود اساتید آمریکایی تواسنتند یک گروه خوب تشکیل داده و به موفقیت اینچنینی دست پیدا کنند. در نتیجه ما هم نیازمند اساتیدی از خارج کشور هستیم تا بتوانیم به درجه کیفی آنها دست پیدا کنیم.

وی افزود: علی رهبری برای این ارکستر زحمت زیادی کشیده و تجارب خوب زیادی هم در این زمینه دارد، ای کاش قدر او را بیشتر بدانیم.

این آهنگساز در پایان هم گفت: مسوولان باید این تبادل فرهنگی را به فال نیک گرفته و از همین امروز به فکر هنرستان‌های موسیقی باشند تا در آینده بتوان بیشتز از این اجراها را شاهد بود.

تجربه بزرگی بود

دکتر محمد سریر هم ضمن تعریف از ارکستر سمفونیک تهران گفت: حضور ارکستر از یک کشور دیگر با دیدگاه‌های مختلف نسبت به اجرای قطعات کلاسیک و برگزاری آن در کشور ما به نوبه خود تجربه بزرگی است.

سریر ادامه داد: حضور ارکستر چین در کار ارکستر ایران که هر دو از کشورهای شرقی هستند و اینکه این دو ارکستر در کنار یکدیگر نشسته و با زبان موسیقی با هم صحبت می کنند بسیار زیبا است. برای من شنیدن چنین موسیقی خوب و افتخار آمیز است.

به آینده ارکستر سمفونیک امیدوارم

نادر مشایخی رهبر ارکستر و موسیقی‌دان درباره این کنسرت به هنرآنلاین گفت: حضور یک ارکستر پیشرفته چینی در کنار ارکستر ما را باید به فال نیک گرفت، یک جریان مثبت در حال حرکت است که اگر بتوان از این جریان در جهت مثبت بهره برد می‌توان به آینده ارکستر امیدوار بود.

مشایخی ادامه داد: تا به امروز این دومین دیدار ارکستر سفمونیک با یک ارکستر خارجی است، بار اول در آلمان و این بار با ارکستر فیلارمونیک چین، امیدوارم این مدل از دیدارها تداوم داشته باشد.

رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران اضافه کرد: کنسرت بسیار خوب و اجراهای فوق‌العاده از ارکستر را شاهد بودم و نوازندگان با نظمی در ارکستر فیلارمونیک وجود داشتند. مسئله نظم در ارکستر بسیار نقش مهم و کلیدی ایفا می‌کند و در ارکستر ما هم همیشه در بخش نظم دچار کمبود بودیم که با ورود علی رهبری این مسئله رفع و رجوع شد.

وی در پایان هم گفت: من به علی رهبری اطیمنان دارم و می‌دانم در آینده نزدیک پیشرفت قابل توجهی از ارکستر سمفونیک تهران را شاهد خواهیم بود.

سطح نوازندگان ارکستر بالا رفته است

علی جعفری پویان نوازنده هم درباره دیدار دو کشور به هنرآنلاین گفت: ارکستر فیلارمونیک چین بسیار ارکستر با دیسپلین و صاحب سبکی بود و یک استایل جالب داشتند که در نوع خود بی‌نظیر بود.

جعفری ادامه داد: امیدوارم نوازندگان ارکستر خودشان را باور کرده و مسوولان هم بچه‌ها و استعدادهایشان را باور کنند و نگاه بهتری به این ارکستر داشته باشند، چرا که این نوازندگان با وجود امکانات محدود تواسنتند اجرای فوق‌العاده‌ای را به نمایش بگذارند و مطمئنم زحمات زیادی را برای برگزاری این کنسرت کشیده‌اند.

این نوازنده اضافه کرد: یکی از نکاتی که به شدت قابل وضوح بود بالا رفتن سطح نوازندگی اعضای ارکستر سمفونیک بود که بدون حضور علی رهبری امکان‌پذیر نبود. علی رهبری یک رپرتوار خوب را برای اجرا در نظر گرفته بود و با وجود او می‌توانیم شاهد اتفاقات خوب بیشتری باشیم.

او در پایان هم گفت: امیدوارم مسوولان فکری به حال خرید سازهای ارکستر کرده و بدانند یک ساز خوب چقدر می‌تواند در صدادهی ارکستر تاثیر بگذارد.

در هدایت فرهنگ تماشاچی و شنونده ایرانی بكوشیم

بابک چمن آرا تهیه‌کننده و ناشر موسیقی نیز درباره این اجرای مشترک به خبرنگار ما گفت: طی شش ماه اخیر از اجرای اركستر واقعا لذت بردم و جا دارد به همه آنها یک خسته نباشید جانانه بگویم.

چمن آرا ادامه داد: علی رهبری پای عهدش ایستاد و كارش را به نحو احسن انجام داد. بازسازی اركستر و حضور نوازندگان جوان، تمرین و اجراهای مستمر و منظم، حضور سولیست‌های معتبر، اجرای كم نقص قطعات جهانی، دعوت و اجرای مشترك با اركسترهای بین‌المللی و... همه و همه از برکات حضور رهبری بود اما سوالی پیش می‌آید اینکه در مقابل همه این ویژگی‌ها ما چه كردیم؟ بحث فنی به عهده اهلش؛ من به عنوان شنونده و كنسرت گزار نظرم این است که اركستر سمفونیك ایران (تهران) متعلق به همه است و سهم من و شما فقط لذت بردن و ایراد گرفتن نیست، علی رهبری نوازنده ١٢ و ١٦ساله ایرانی را به سطح اركستر رسانده و یقینا در آینده به سطح بالاتر از ایران هم هدایت خواهد كرد. اما در عوض من شنونده، من خبرنگار برای اركستر سمفونیك ایران(تهران) چه می‌توانم انجام دهم؟ اینکه فقط به علی رهبری اعتماد كنیم و در هدایت فرهنگ تماشاچی و شنونده ایرانی بكوشیم.

او در پایان هم گفت: نقد واجب است اما باید از افراط و تفریط دوری كرده و از همه مهمتر به علی رهبری اعتماد كنیم.

مصطفی کمال پورتراب, لوریس چکناواریان, محمدسریر, نادر مشایخی, علی جعفری پویان, بابک چمن آرا, ارکسترسمفونیک, ارکسترفیلارمونیک,
آمار بازدید : 1,297
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500