ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : چهارشنبه 28 مرداد 1394 - ساعت 12:11:30
چاپ خبر

یک شب از اجرای ارکستر ملی ایران کم شد

فرهاد فخرالدینی: هیچ کس از اجرای ارکستر ملی اطلاع نداشت

قرار بود ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری و مدیریت هنری فرهاد فخرالدینی سومین کنسرت خود را از زمان احیای دوباره برگزار کند که اتفاقاتی مانع از برگزاری یک شب از اجرای آن شد.

فرهاد فخرالدینی: هیچ کس از اجرای ارکستر ملی اطلاع نداشت

فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر موسیقی ملی در این‌باره به «موسیقی ما» می‌گوید: «سوال مهم برای من این است که چرا درباره کنسرتِ ارکستری که ما ماه‌ها است برای آن در حال برنامه‌ریزی هستیم، هیچ اطلاع‌رسانی نشده است؟! قرار بود روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ارکستر برای اجرای برنامه روی صحنه برود اما ما دیروز تصمیم گرفتیم کنسرت روز چهارشنبه را لغو کنیم چرا که هیچ‌کس از این کنسرت اطلاع نداشت. از چند نفر از دوستان خبرنگار هم که پرسیدم گفتند اصلا به ما پیامکی داده نشده است و اظهار بی‌اطلاعی کردند. حتی بچه‌های خود من از این کنسرت بی‌خبر بودند و نمی‌دانستند قرار است ارکستر موسیقی ملی در این تاریخ کنسرت داشته باشد. هنوز پوستری که در شان موسیقی ملی ایران باشد ندیده‌ام و برای من جای تعجب است که چطور برای ارکستری که ماه‌ها زمان صرف برنامه‌ریزی برای آن شده و در آن هنرمندان مختلفی حضور دارند، اطلاع‌رسانی صورت نگرفته. در واقع این مهمترین سوال من است.»

 معرفی سولیست جوان و رپرتوار کنسرت
معرفی یک سولیست جوان و اجرای قطعه‌ای جدید فرهاد فخرالدینی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود درباره رپرتوآر جدید ارکستر ملی می‌گوید که این کنسرت شامل آثار متعددی از آهنگسازان ایرانی است و قرار است طی آن علاوه بر اجرای قطعه‌ای جدید، سولیست جوان ویولن هم برای اولین‌بار معرفی می‌شود: «قطعه «همایون» برای ارکستر که از ساخته‌های خودم است، قطعه «سنگ خارا» ساخته علی تجویدی با تنظیم زیبای روح‌الله خالقی و صدای حمیدرضا نوربخش، قطعه «سرگشته» -تو ای پری کجایی- از ساخته‌های همایون خرم و شعر هوشنگ ابتهاج اَوسطایی با صدای حمیدرضا نوربخش، قطعه‌ای برای ویولن و ارکستر که در این قطعه یک سولیست جوان ویولن با نام حبیب جُدیری معرفی خواهد شد. او نوازنده خوبی است که برای اولین‌بار توسط ارکستر موسیقی ملی ایران معرفی می‌شود. علاوه بر آن قطعه‌ای که برای اولین‌بار طبق وعده‌ای که داده‌ایم اجرا می‌شود، قطعه «چهار مضراب شور» از استاد فرامرز پایور که برای سنتور و ارکستر تنظیم کرده‌ام و توسط سعید ثابت (سنتور) و استاد محمد اسماعیلی (تنبک) اجرا می‌شود. قطعه «شب جدایی» از ساخته‌های مجید وفادار و شعری از رهی معیری با تنظیم مزدا انصاری، قطعه «هزار دستان به چمن» از ساخته‌های امیر جاهد با صدای حمیدرضا نوربخش، قطعه «جفای گلچین» کاری از عبدالحسین برازنده و شعری از صدر سالک از دیگر قطعات این برنامه خواهد بود.»
 
رشید وطن دوست هم هست
رشید وطن‌دوست هم از دیگر خوانندگان این کنسرت است که بخش آذربایجانی برنامه را اجرا می‌کند و قطعاتی چون «وطنیمده» از ساخته‌های سلیمان علی عسگراف و با شعری از فضولی، «منیم عزیز شهر» که آهنگسازی‌اش را توفیق قلی‌اف انجام داده و قطعه «آختاریپ تاپدیم سنی» به معنی گشتم تا تو را پیدا کنم از ساخته‌های اوزف حاجی بک اف و «قرنفیل» از ساخته‌ها واصف آدی گوزل اف را اجرا خواهد کرد. مدیر هنری ارکستر موسیقی ملی ایران تصمیم گرفته در این برنامه طبق قولی که داده بود قطعه‌ای جدید از دیگر موزیسین‌ها را به اجرا درآورد. او دراین‌باره می‌گوید: «قطعه جدید و زیبای «پایکوبان» که توسط مازیار حیدری نوشته شده است از قطعات جدید است که در این کنسرت اجرا خواهیم کرد. آقای حیدری از همکاران خوب ما در ارکستر موسیقی ملی بوده‌اند و در حال حاضر هم دوره رهبری ارکستر در کانادا را به پایان رسانده‌اند. ما در این کنسرت 14 قطعه اجرا خواهیم کرد و امیدوارم مردم عزیز ما از زحماتی که در این راستا کشیده می‌شود بی‌خبر نمانند و خبر رسانی درستی وجود داشته باشد تا مردم از وجود چنین کنسرتی باخبر شوند.»
 
استقلال قریب الوقوع ارکستر ملی از ارکستر سمفونیک
ارکستر موسیقی ملی دیگر نوازنده مشترک با ارکستر سمفونیک تهران نخواهد داشت. فرهاد فخرالدینی اوایل احیای دوباره ارکستر موسیقی ملی همیشه بر این نکته تاکید داشت که نوازندگان ارکستر موسیقی ملی باید با نوازندگان ارکستر سمفونیک متفاوت باشند، چراکه لزوما تکنیک جوابگوی کل نیازهای موسیقی ملی ایران نیست. حالا قرار است این اتفاق به زودی بیفتد که فخرالدینی در این‌باره می‌گوید: «ارکستر موسیقی ملی قرار است به زودی مستقل شود و دیگر نوازنده مشترک با ارکستر سمفونیک تهران نخواهد داشت چرا که این مشترک بودن مانع فعالیت‌های ما می‌شود. البته نوازنده‌های ارکستر سمفونیک بچه‌های بسیار خوبی هستند و من مشکلی با آنها ندارم اما گاهی اوقات تداخل برنامه‌ها، مشکلاتی را سر راه قرار می‌دهد علاوه بر این اجرای موسیقی در ارکستر موسیقی ملی نیازمند نوازنده‌هایی است که با موسیقی ایرانی آشنایی بیشتری داشته باشند و درجات، پرده‌ها، مقام‌ها و ریتم‌های موسیقی ایرانی را بهتر بشناسند تا هویت واقعی موسیقی ملی ایران حاصل شود.»
رهبر ارکستر موسیقی ملی پیش از این آزمونی را برای انتخاب این نوازنده‌ها برگزار کرده که به نظر می‌رسد به یک جمع‌بندی کلی برای آن رسیده است: «ما پیش از این آزمونی داشته‌ایم که طی آن نوازندگان ارکستر موسیقی ملی را انتخاب کرده‌ایم منتها به دلایل مسائل مالی، قرار شد فعلا تعدادی از نوازندگانی را که قبلا در ارکستر موسیقی ملی فعالیت می‌کردند، کنار نوازندگان ارکستر سمفونیک بنشانم اما تعدادی از نوازندگان ارکستر موسیقی ملی هنوز وارد مجموعه نشده‌اند که به‌زودی از آنها دعوت به کار خواهد شد. به هر حال امیدوارم که از مهر ماه بتوانیم فعالیت ارکستر موسیقی ملی با کادر جدیدش را شروع کنیم.»

ارکستر موسیقی ملی در روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری از ساعت 21:30 به رهبری فرهاد فخرالدینی روی صحنه تالار وحدت می‌رود.

فرهادفخرالدینی, ارکسترملی, کنسرت,
آمار بازدید : 1,115
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500