ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : Admin
|
تاریخ : شنبه 31 مرداد 1394 - ساعت 19:40:57
چاپ خبر

نمایشگاه عکس «شصت سال با پرویز مشکاتیان» برگزار می‌شود؛

پرویز مشکاتیان در قاب تصویر

جمعه‌ی این هفته -ششم شهریور- نمایشگاه عکس «شصت سال با پرویز مشکاتیان» در هفته‌ی بزرگداشت این هنرمند از در فرهنگسراى نیاوران برگزار می‌شود.

پرویز مشکاتیان در قاب تصویر

« آوا مشکاتیان» در این باره گفته است که از پاییز سال گذشته در نظر داشته تا به مناسبت شصتمین سال تولد پدرش برنامه‌ی یادبودى متفاوت از آنچه تا به حال برایشان برگزار شده بود، برپا کند و در این میان تصمیم به برگزاری نمایشگاه عکس گرفته‌اند. ایده‌ی اولیه با «ندا انتظامی» - روزنامه‌نگار- و همچنین «رضا معطریان» - عکاس- مطرح می‌شود و بعد از آن با همراهی «عباس سجادی»- مدیریت فرهنگسرای نیاوران- کار ادامه پیدا می‌کند.

مدیریت هنری این رخداد را «رضا معطریان» برعهده دارد،‌عکاس پیشکوستی که در این سال‌ها، بیش از هر عکاس دیگری اثر خلق کرده و شاید کمتر از هر عکاسی نمایشگاه برگزار کرده است. او در این باره می‌گوید: «زمانی که ایده‌ی این کار توسط آوا مشکاتیان و همچنین ندا انتظامی بیان شد، آنان می‌خواستند کتابی از عکس‌های زنده‌یاد مشکاتیان را به همراه کارت پستال‌هایی از او منتشر کنند؛ اما من پیشنهاد دادم تا نمایشگاه عکسی از او برگزار شود. بعد از آن با عکاسان مختلف صحبت کردم تا ببینیم کدامشان از آقای مشکاتیان عکس دارند و بعد از مدتی تعداد عکس‌ها به اندازه‌ای شد که به این نتیجه رسیدیم می‌توان نمایشگاه خوبی از آن برگزار کرد.»

این نمایشگاه البته قرار بوده همزمان با سالروز تولد زنده‌یاد مشکاتیان برگزار شود، اما با تاخیرهمزمان با سالروز درگذشتشان شده است؛ حالا «رضا معطریان» می‌گوید: «ابتدا قرار بود نمایشگاه در موزه‌ی موسیقی برگزار شود، اما امکانات سخت‌افزاری این موزه به شکلی نبود که این امکان را برای ما فراهم کند تا ایده‌هایمان را محقق کنیم و به همین خاطر در نهایت به فرهنگسرای نیاوران رسیدیم و آقای سجادی خودشان پیشنهاد دادند به جای آنکه این اتفاق در گالری کوچک نیاوران – که مدنظر ما بود- رخ دهد، در سالن اصلی برگزار شود و چون در آن تاریخ، نمایشگاه دیگری درس الن اصلی برگزار بود، نمایشگاه به تعویق افتاد. عکاسان بسیاری در این رخداد حضور دارند، عکاسانی چون سامان اقوامی ، ساتیار امامی، مهرداد امینی، گلناز بهشتی، محمد خداداداش، محمد دولو، محسن کثیرالسفر، مریم محمدی و بسیاری دیگر و این در حالی است که مدیر هنری این نمایشگاه می‌گوید که عکاسان دیگری نیز بوده‌اند که از این رخداد عکس داشته‌اند و این امکان به وجود نیامده است که آثارشان در نمایشگاه حضور پیدا کند؛ اما این عکس‌ها تنها عکس‌های حاضر در نمایشگاه نیستند:‌ »عکس‌های دوران کودکی و تحصیل آقای مشکاتیان به همراه عکس‌های زمان دانشگاه‌، اولین کنسرتی که برگزار کرده‌اند و تعدادی عکس خانوادگی نیز از آرشیو شخصی ایشان با کمی ادیت که امکان ارایه در نمایشگاه را داشته باشد در این نمایشگاه ارایه شده است. در واقع این نمایشگاه، تصاویری از تولد تا مرگ آقای مشکاتیان است.»

اما مهم‌ترین نکته‌ای که در این میان وجود داشته، این بوده تا عکس‌ها روایت‌گری شخصی از «پرویز مشکاتیان» - آهنگسازو نوازنده‌ی برجسته‌ی سنتور- انجام دهد، برای همین است که «معطریان» می‌گوید: «تعدادی از عکس‌ها اصلا کیفیت نداشتند؛ اما حس صحنه آنقدر خوب بود که در این نمایشگاه از آنها استفاده کردیم، برای مثال عکسی وجود دارد که در آن آقای مشکاتیان در زمان کودکی مشغول نواختن تار است و پاهایش را روی هم انداخته، اما کف کفش‌هایشان وصله دارد یا عکس‌هایی که از اردوگاه رامسر گرفته شده است و بسیاری عکس‌های دیگر.  به هر حال گزینش ما در انتخاب عکس‌ها، این بود که هم شخصیت ایشان را به خوبی نشان دهد و هم اینکه از لحاظ کیفی در حد قابل قبولی باشد.»

او می‌گوید این عکس‌ها را نباید صرفا «آرت» تلقی کرد، یعنی اگر چه کار هنری است؛ اما در خدمت شخصیت و زندگی پرویز مشکاتیان است، اگرچه مدیر هنری پرویز مشکاتیان می‌گوید که برای اینکه عکس‌های چند سانتی به صورت متری چاپ شود، آنها را به «بوم» منتقل کرده و عکس‌ها چیزی شبیه نقاشی شده است.

این اولین بار است که چنین نمایشگاه جامعی از یک هنرمند موسیقی گرفته می‌شود و حالا تنها یک هدف را دنبال می‌کند:‌«پاسداشت شخصیت هنری زنده‌یاد مشکاتیان»، اگر چه به طور قطع عکس‌هایی هم وجود داشته که امکان نمایش آنان وجود نداشته است.

هفته بزرگداشت زنده یاد پرویز مشکاتیان همزمان با شصتمین سال تولد و ششمین سال درگذشت استاد موسیقى ایران در فرهنگسراى نیاوران برگزار مى‌شود.

نمایشگاه عکس «شصت سال با پرویز مشکاتیان»,شصت سال با پرویز مشکاتیان,پرویز مشکاتیان,فرهنگسرای نیاوران
آمار بازدید : 1,443
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500