ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : چهارشنبه 11 شهریور 1394 - ساعت 12:36:24
چاپ خبر

رامبد صدیف:

حتی یک خواننده هم موسیقی آوازی ما را درک نکرده است

رامبد صُدیف از داوران بخشِ آواز در نهمین جشنواره موسیقی جوان است که روز گذشته در نخستین روز از این جشنواره، شرکت‌کنندگان در این بخش را مورد ارزیابی قرار دادند.

حتی یک خواننده هم موسیقی آوازی ما را درک نکرده است

او می‌گوید که ضعف‌های بسیاری در زمینهٔ آواز وجود دارد و به این نکته اشاره دارد که خوانندگان جوان همچنان با مشکلاتی روبه‌رو هستند، برخی‌ها شعر را هم درست نمی‌خوانند و در این می‌ان، وظیفهٔ مسئولان است که به این ضعف‌ها توجه کنند و به این موضوع بپردازند.

این خوانندهٔ موسیقی در گفت‌وگو با سایت موسیقی ما می‌گوید: «بسیاری از این خوانندگان جوان هنوز غوره نشده، مویز شده‌اند. آنان به فکر شهرت کاذب و به دست آوردن نان و نوایی هستند. وقتی همه به شهرت می‌رسند از تلاش وکوشش و دنبال کردنِ بحث یادگیری پس می‌کشند. بسیاری از خوانندگان جوان درکِ نادرستی از آواز دارند و طی ۴ دهه گذشته حتی یک خواننده هم موسیقی آوازی ما را درک نکرده است. فقط موسیقی ردیفی را تعریف می‌کنند.»

صدیف همچنین به این تکته اشاره دارد که مربیان و استادان باید در تربیت خواننده توجه بیشتری داشته باشند. این امر باید با کمک مسئولان مربوطه انجام شود تا در آینده خوانندگان ارزشمند و پایدار داشته باشیم. او همچنین دربارهٔ برنامه‌ای که دو دهه پیش به وزیر ارشادِ وقت کشور ارائه داده نیز توضیح داد: «من بار‌ها با وزیران قبلی صحبت‌کردم و به آنان برنامه‌ای بلند مدت برای تربیت خوانندگانِ بزرگ ارائه دادم. به وزیران پیشین گفتم که به من اجازه بدهید تا طبق برنامه‌ام پیش بروم تا بعد از ۱۵ تا ۲۰ سال نزدیک به ۳۰ خواننده تراز اول به شما تحویل دهم. البته این مسئله حمایت هم می‌خواهد و شرط هم دارد. آنان باید به من امکانات لازم را بدهند تا تمام ایران را بگردم و کسانی که صدای خوب دارند و پشتوانه لازم برای یادگیریِ آواز را ندارند به تهران بیاورم. باید برای این استعداد‌ها خوابگاه درست کرد و حقوق ماهیانه هم به آنان اختصاص داد.»

این خواننده درباره پاسخِ وزیران به این برنامه‌ها هم می‌گوید: «در جواب به من گفتند که اجازه بدهید ما اول به سینما و تئا‌تر بپردازیم بعد می‌آییم سراغ موسیقی. البته به تئا‌تر و سینما که نپرداختند هیچ، هرگز سراغ موسیقی هم نیامدند. موسیقی ما عرفان و اندیشه است. عرب‌ها، ترکیه، باکو و همین هندیان موسیقیشان برگرفته از موسیقی ماست. ما روزگاری صادر کننده موسیقی بوده‌ایم، نه وارد کننده! امروز این کشور‌ها به جایگاه خوبی در موسیقی دنیا رسیده‌اند اما در حال حاضر ما جایگاه واقعیمان در دنیای موسیقی را پیدا نکرده‌ایم. شاید علتش این است که ما به استادانمان بها نداده‌ایم.»

او همچنین توصیه‌هایی به معلمان آواز دارد: «آقای مربی چه دریافت کرده‌ای که اکنون به شاگردانت پردخت کنی. من ۲۰ سال است که آواز تدریس می‌کنم. ۹ تا ۱۰ شاگرد تربیت کرده‌ام که به زودی کارشان را آغاز می‌کنند. به شاگردانم گفته‌ام که وقتی دهنتان را باز می‌کنید برای خواندن دیگر نبندید. تقلید در مرحلهٔ آموزش واجب است اما بعد که یاد گرفتی دیگر منسوخ است.»

رامبد صدیف, اواز, جشنواره, موسیقی جوان,
آمار بازدید : 920
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500