ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : چهارشنبه 11 شهریور 1394 - ساعت 15:00:27
چاپ خبر

با خواننده محوری مخالف هستم!

صبح امروز نشست خبری کنسرت ارکستر چکاوک باحضور «رضا شایسته» سرپرست و نوازنده ویلن، «مصطفی نیکو» و «محمد افروز» خواننده در تالار وحدت برگزار شد.

با خواننده محوری مخالف هستم!

رضا شایسته – سرپرست ارکستر چکاوک
سیاست ارکستر چکاوک همدلی و تعامل با اصحاب رسانه است. بنده اعتقاد دارم بدیهی ترین، مهم ترین و سریع ترین عامل شکل گیری ذهنیت در افکار عمومی در زمینه هنر اصحاب رسانه هستند.
 
در چند ماه گذشته اتفاقاتی در حوزه موسیقی افتاده که آن ها را در وهله اول به فال نیک می گیرم. در ابتدا تشکیل دو ارکستر سمفونیک تهران و ملی ایران را تبریک می گویم. جامعه در چند سالی که این دو ارکستر تعطیل بود واقعا ضرر کرد. پس از آن همکاری ارکستر سمفونیک تهران با ارکسترهای جهان است که این اتفاق نیز به شخصه میمون است زیرا موسیقی تنها زبانی است که حد و مرز ندارد.
 
درباره ارکستر چکاوک باید اذعان کنم که به اعتقاد خیلی از صاحب نظران موسیقی، این ارکستر قطب سوم ارکسترها است و بعد از ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران فعال ترین ارکستری است که با هزینه شخصی و بدون حمایت دولتی به فعالیت خود ادامه داده است.
 
رسالت ارکستر چکاوک در اصل اجرای آثار گل های جاویدان است، که بهترین هنرمندان عرصه موسیقی، در آن حضور داشتند. من هنرآموز موسیقی این مملکت هستم والان می بینم که بسیاری از شاگردان من با این شکل از موسیقی و که تاثیرگذارترین آهنگسازان این مرز و بوم در آن حضور داشتند کاملا بیگانه هستند و هیچ آشنایی با آن ندارند. در وهله دوم دلیل اینکه من این شکل از موسیقی را پی می گیرم فقط و فقط به این خاطر است که من به همسر استاد «اسدالله ملک» قل دادم که راه ایشان را ادامه دهم.
 
من در ترانه های قدیمی اقبال عمومی را می بینم. در این آثار بحث ملودی محور بودن است. در آثار قدیمی اشعار سهل و قابل فهم است و ویژگی دیگر آن ها استفاده از ریتم ها و تنظیم های ساده است. وظیفه تنظیم کننده ارتقا ملودی است متاسفانه امروزه ملودی در تنظیم های پیچیده گم شده است.
 
از دیگر افتخارات ارکستر چکاوک این است که فیلم های تصویری این ارکستر بصورت دی وی دی ارائه شده است. برنامه این کنسرت ارکستر چکاوک در دو پارت شور و اصفهان اجرا می شود. در قسمت شور «محمد افروز» خواننده است که از شاگردان «اکبر گلپایگانی» است. در بخش دوم نیز در دستگاه اصفهان به خوانندگی «مصطفی نیکو» قطعاتی را اجرا خواهیم کرد. قطعات نیز از ساخته های «اسدالله ملک»، «روح الله خالقی»، «عباس شاپوری» و «فضل الله توکل» است.
 
این نوازنده در ادامه درباره برنامه پیش روی ارکستر چکاوک عنوان کرد: بهمن ماه امسال نیز ارکستر چکاوک قصد دارد ۶ قطعه از ساخته های استاد «اسدالله ملک» که تا به امروز منتشر نشده را در قالب آلبوم صوتی و کنسرت خدمت جامعه موسیقی عرضه کند.
 
متاسفانه موسیقی اصیل ایرانی مهجور مانده، در دوره ای وقتی ارکستر ملی اجرا داشت از ۱۰ شب قبل بلیط پیدا نمی شد اما الان سالن به زور مهمان پر می شود. موسیقی ایرانی بسیاری مهجور شده است. هنرمند گدا نیست که از مسئولین پول بخواهد، هنرمند فقط به کمک و همدلی آن ها احتیاج دارد. الان در روزنامه هایی که برای دولت است شما یک تبلیغات کوچک می کنید باید چهار میلیون هزینه پرداخت کنید. شهرداری نیز هیچ کمکی به گروه های موسیقی نمی کند. تمامی بیلبوردهای سطح شهر الان برای شهرداری است که یک کدام از آن ها را در اختیار فرهنگ این مملکت قرار نمی دهند. متاسفانه برنامه های موسیقی ما الان کاملا خواننده محور شده که بنده با آن کاملا مخالف هستم.
 
 
مصطفی نیکو – خواننده
اینکه دلیل کم اقبالی این نوع ارکستر را فقط تکراری شدن آثار قدیمی بدانیم کم لطفی است. ما شعرهای حافظ و سعدی را هزاران بار خوانده و شنیده ایم اما باز برایمان جذابیت دارد. در نتیجه این موضوع دلیل درستی برای بداقبالی آثار موسیقی ایرانی نمی تواند باشد به نظر بنده مشکل موسیقی اصیل ایرانی جای دیگری است.
 
محمد افروز – خواننده
بنده اعتقاد دارم ۹۰ درصد خواننده های ما تک قطبی آواز می خوانند. اگر زمینه ای باشد که همه خواننده ها بتوانند عرض اندام کنند اتفاق درستی در عرصه موسیقی می افتد. متاسفانه الان همه صداها شبیه هم است.

ارکستر, چکاوک, رضاشایسته, نیکو, ویلن,
آمار بازدید : 1,566
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500