ورود به حساب کاربری



بازیابی کلمه عبور



جهت ثبت نام در رادیو پدیده اینجا کلیک کنید
نویسنده : -------
|
تاریخ : دوشنبه 30 شهریور 1394 - ساعت 12:30:43
چاپ خبر

ظرفیت شنوایی مردم از قطعات مثل هم پر شده است

آلبوم های اینسترومنتال بازار و جایگاه خود را پیدا کرده اند. نوازندگان سرشناش برای اثبات هنر خود، آلبوم هایی را دراین زمینه منتشر می کنند. این بار «محمد مهدی صداقت» و یا لقب «دومیم» آلبومی با محوریت ساز بیس با نام «4 سیم» منتشر می کند. به همین بهانه با وی گفت و گو کرده ایم:

ظرفیت شنوایی مردم از قطعات مثل هم پر شده است

از چه زمانی موسیقی راآغاز کردید؟
نزدیک به 10 سال است که با موسیقی زندگی می کنم. من از موسیقی چیزی نمی دانستم. گیتار بیس حس خوبی به من می داد. تصمیم گرفتم نواختن این ساز را آغاز کنم. دوستی به نام علیرضا عبدالهی داشتم که مبانی بیس را از او یاد گرفتم اما مدتی بعد از ایران رفت. من با همان مبانی که آموزش دیده بودم، آن قدر ساز زدم تا تمام تکنیک های گیتار بیس را یاد گرفتم. به دلیل شرایط خاصی که داشتم احساس کردم تنهایی بهتر می توانم ساز زدن را یاد بگیرم. متد های مختلف را دانلود می کردم و با تمرین بسیار به تجربه رسیدم.
محمد مهدی صداقت
چرا تصمیم گرفتید، آلبومی با محوریت گیتار بیس منتشر کنید؟
چون تنها ساز می زدم و دوست موزیسین نداشتم، سعی کردم با گیتار بیس ملودی بسازم. هر وقت یک ملودی خوب می ساختم، خطوط این ملودی را ضبط می کردم. کم کم تعداد این خطوط زیاد شد و به پختگی لازم رسید. با تمرین بسیار توانستم با گیتار بیس تمام سبک ها و ریتم های موسیقی را بسازم. برای همین تصمیم گرفتم بخشی از این ها به صورت یک آلبوم منتشر شود. نرم افزار خاصی هم نداشتم. با یک میکروفن ساده و لپ تاپ این خطوط را ضبط کردم.
ایده ساز های دیگر از خودتان بود یا تنظیم کننده؟
تمام ایده های این آلبوم از خود من بود. فرکانس گیتار بیس در محدوده «بم» است و فرکانس گیتار در محدوده «زیر» است. وقت ضبط نهایی من توانستم تمام این فرکانس ها را با گیتار بیس پر کنم و دیگر نیازی به وارد کردن گیتار آکوستیک یا الکتریک نبود. با «میلاد عدل» و «محمد خرمی نژاد» تصمیم گرفتیم که گیتار نباشد. ساز های دیگر هم به دلیل ساخته شدن ریتم های ایرانی و غربی اضافه شدند. تمبک، دف، پرکاشن، دیجیریدو و زنبورک هم به مروراضافه شدند. احساس من این بود که دیجیریدو در بسیاری از قسمت های ملودی می تواند غرش ایجاد کند و با گیتار بیس تلفیق خوبی دارد. برای همین از «ژوبین عسگریه» خواستم که دیجیریدو این آلبوم را بنوازد. ژوبین عسگریه از ادوات دیگر هم که افکت صدایی تولید می کرد نیز استفاده کرد. من نیزبرای کنسرت از همه این ادوات روی صحنه استفاده می کنم.
به کنسرت اشاره کردید، برای اجرای این آلبوم روی صحنه چه برنامه هایی دارید؟ در صحبت هایتان به چندین خط بیس اشاره کردید، این اتفاق در اجرای زنده نمی تواند توسط یک نفر نواخته شود، برای این چه برنامه ای دارید؟
برای کنسرت دوباره پارت قطعات را نوشتم. در این مدل تنظیم دو نوازنده بیس نیازاست. یک نوازنده برای نگه داشتن ریتم و یک نوازنده برای سلو زدن! البته این وظایف بین هر دو نوازنده تقسیم می شود. به این معنا نیست که یک نوازنده فقط ریتم بزند، گاهی ریتم نوازی دارد و گاهی سلو نوازی. اما خطوطی که لهجه خودم را دارد توسط خودم نواخته می شود.
من دیپلم بازیگری دارم. صحنه برای من خیلی مهم است. لباس، دکور، نور و .... مهم است. کنسرت های متفاوتی را برگزار خواهم کرد.
در این آلبوم چه کسانی حضور دارند؟
میلاد عدل را به عنوان تنظیم کننده انتخاب کردم. چون خودش نوازنده این ساز است، درک خوبی از خواسته ها و ایده های من داشت. در دو قطعه ازقطعات نیز نوازنده کیبورد است.
محمد خرمی نژاد میکس و مسترینگ آلبوم را بر عهده داشته است. البته نوازنده درامز و ساز های کوبه ای هم در این آلبوم است.
ژوبین عسگریه نوازنده دیجیریدو و ادوات صدایی بود. علی سبزواری نوازنده دف، میلاد فرهمند نوازنده تمبک دیگر نوازندگان این آلبوم بودند.
آلبوم های بی کلام در ایران هنوز به حد لازم مورد استقبال قرار نمی گیرد. برای این که این آلبوم شنیده شود، چه برنامه هایی دارید؟ از این که مخاطب این آلبوم را نپذیرد ترس نداشتید؟
سلیقه موسیقی مردم ایران در چند سال اخیر متفاوت شده است. سبک های جدید شنیده می شود. ظرفیت شنوایی مردم از قطعات مثل هم پر شده است. کار های متفاوت مورد استقبال قرار می گیرد. در جهان طبقه بندی گیتار بیس جایگاه خودش را پیدا کرده است. نوازندگان سرشناسی با محوریت این ساز آلبوم تولید کردند.
Michael manring, Victor wooten, Marcus miller, Billy sheehan, Stuart hamm, Stanley Clarke افرادی هستند که سال هاست در این زمینه تلاش می کنند. من به دلیل این که پس زمینه ایرانی را وارد این آلبوم کردم، به نظرم مخاطب ایرانی بپسندد. من این آلبوم را برای اجرا در سراسر ایران تولید کردم. خواستم با تمام موزیسین های سراسر ایران آشنا بشوم تا ایده بگیرم.
البته من در بسیاری از فرهنگسرا ها و برنامه های فرهنگی متعدد تکنوازی داشتم و بسیاری از هنرمندان و مردم من را می شناسند.
من در این آلبوم با دلم کار کردم وبا احساس خودم ساختم. مخاطب غیر موزیسین نیز برای من مهم است که این ساز را بهتر بشناسند. من به کارم افتحار می کنم و جنس ایرانی بودن را حفظ می کنم.
مجوز این آلبوم توسط چه موسسه ای دریافت شده و پخش این آلبوم را چه موسسه ای انجام می دهد؟
مجوز را موسسه «آوای سکوت چنگ» دریافت کرده است و توسط «نشر جوان» پخش خواهد شد.
زمان پخش این آلبوم مشخص شده است؟
اواخر مهر و یا اوایل آبان منتشر خواهد شد.
حرف آخر؟
برای هر کسی با هر سلیقه ای از موسیقی، یک قطعه در این آلبوم وجود دارد. همین برای من کافی است.

محمدمهدی صداقت, اینسترومنتال, سازبیس, 4سیم,
آمار بازدید : 1,119
تعداد نظرات (0)
ارسال نظر
لطفا صبر کنید...
 

پر بازدید ترین آهنگ ها

View More ▶

ارتباط با ما

کاراکتر باقی مانده : 500